۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۲
کد خبر: ۵۰۵۳۰۷
آیت الله مصباح یزدی:

مردم در پرتو زمامدار صالح به کمال می رسند/ پایداری حکومت در گرو حرکت در مسیر دین است

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) تأکید کرد: مردم به صلاح و کمال نمی رسند مگر در پرتو والی و زمامدار شایسته باشند؛ اگر مقررات با ارزش های دینی همراه نباشد به سعات انسان ها ختم نمی شود.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) امشب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، با بیان این که مردم زمانی دارای صلاح می شوند که والی درستی داشته باشند، گفت: از طرفی دیگر شرط موفقیت والی کمک مردم به او خواهد بود.

وی افزود: مردم به صلاح و کمال نمی رسند مگر این که در پرتو والی و زمامدار شایسته باشند، اگر حقوق متقابل مردم و زمامدار اجرایی شود حق در چنین جامعه ای عزت پیدا می کند، اگر مقررات با ارزش های دینی همراه نباشد به سعات انسان ها ختم نمی شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که وقتی مسیر صحیح دین ملاک کار باشد چنین دولتی پایدار می ماند، اظهار داشت: در این صورت دشمنانی که طمع داشتند چنین حکومتی را از بین ببرند ناامید می شوند، رعایت حق والی و مردم کار را به یأس دشمنان می کشاند.

وی ادامه داد: اگر زمامدار و مردم به وظیفه خود عمل نکردند و مثلا مردم به جای رعایت قوانین و انجام وظایف کار دیگری انجام دادند یا والی ظلم و اجحاف کرد وضعیت به گونه ای دیگر می شود و نتایج عکس مسأله قبلی خواهد شد، وقتی وظایف را رعایت نکنند الفت ها تبدیل به اختلاف می شود و هرکس ساز خود را می زند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که در این صورت بین مردم اختلاف پدید می آید و حقوق همه پایمال می شود، ابراز داشت: وقتی والی و مردم رعایت وظیفه نکنند فریب کاری افزایش پیدا می کند و افرادی به نام دین اما در واقع علیه دین و به نفع خود و بستگان خود به کار می پردازند و در این صورت عزت دین از بین می رود.

وی عنوان کرد: دراین وضعیت دل ها بیمار شده و بیماری های روحی و اخلاقی فراوان می شود، وقتی جامعه در سایه دین عزت پیدا کرده بود و مردم الفت داشتند اگر کسی ناهنجاری می کرد مردم تعجب می کردند اما در وضعیت دیگر که حقوق رعایت نمی شود ناهنجاری ها عادی می شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: مواردی داشتیم که اگر مسؤولی حرفی می زد و خلاف از آب در می آمد، شرمنده می شد و در صدد جبران بود اما گاهی کار به جایی می رسد دروغ  آنچنان بین مسؤولان زیاد می شود که کسی تعجب نمی کند و حتی منتظر هستند فرد دیگری دروغ بگوید، گویی مسابقه می گذارند که کدام دروغ بزرگتری بگویند؛ یکی از مقررات سیاستمداران ماکیاولی این است که آنقدر دروغ های بزرگ بگوید که اقلا مردم مرتبه ای از آن را باور کنند؛ گاهی باطل بزرگی انجام می شود اما کسی تعجب نمی کند چون عادت کردند.

وی اضافه کرد: در این حالت نیکان در جامعه خوار و بی مقدار می شوند اما اشرار، حقه بازان و فریب کاران عزیز خواهند شد، اگر جامعه اینگونه شود خدا مجازاتی خواهد داشت که کیفرهای سنگینی خواهد بود، انسان ها باید فکر هم باشند و جامعه را یک خود بزرگ تلقی کنند نه این که افراد تنها به دنبال منافع خود باشند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که انسان ها باید نسبت به یکدیگر دلسوز و خیرخواه باشند، گفت: زمامدار باید نیازهای مردم را تأمین کند، عمل به احکام دین کرده و مقررات شرعی را رعایت کند و ایجاد الفت و وحدت بین مردم در جامعه داشته باشد.

وی افزود: امام علی(ع) می فرماید من حقی بر شما و شما حقی بر من دارید، حق مردم این است که خیرخواه باشیم و نیازهای مادی و معنوی آن ها تأمین شود، حاکم اسلامی می تواند برای نیازهای جامعه اسلامی مالیات عادلانه وضع کند تا نفع آن به کل جامعه برسد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که وظیفه دوم این است که حکومت مردم را آموزش دهد و چیزهایی را که نسبت به اسلام نمی دانند را بیان کند، اظهار داشت: نیاز مردم به دانش و آگاهی باید تأمین شود، در هر زمانی هم نیازهای آموزشی مردم می تواند متفاوت باشد.

وی ادامه داد: مخالفت با امر ولی امر مسلمین نوعی شرک به شمار می رود چون به نوعی تخلف از دستور خدا و اهل بیت(ع) مبنی بر رعایت و اجرای  دستور ولی امر است و از دستور امام زمان(عج) پیروی نشده است؛ کارها و احکام باید به نحوی منسوب به خداوند و معصوم باشد./1323/پ۲۰۱/ج۱

ارسال نظرات