۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۵۰۵۰۱۵
حجت الاسلام مدنی:

شب قدر بهترین فرصت برای تفکر و رسیدن به سعادت است

مدیر جامعه الزهرا(س) گفت: برخی افراد در شب‌های قدر مهمانی افطاری می‌گیرند و با وجود اینکه سنت افطاری دادن کار بسیار ارزنده‌ای است، اما باید توجه کرد در این شب هر کس باید در منزل خود مقدار کمی غذا بخورد و به سرعت به کار و عبادت خود بپردازد.
حجت الاسلام مدنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمود مدنی، مدیر جامعه الزهرا(س) در دهمین جلسه از سلسله جلسات «منشور فاطمی بر مبنای سیره حضرت زهرا(س) که در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به این که در آستانه شب‌هایی هستیم که احتمال شب قدر بودن آنها زیاد است، اما خداوند متعال اراده کرده که شب قدر را پنهان کند، گفت: در روایتی بیان شده که خدا سه چیز را به سه علت پنهان کرده؛ «ولی» خود که در اینجا به معنای دوست خدا است، را در میان مردم پنهان کرده و معلوم نیست با چه نوع پوششی در میان مردم حضور دارد و علت این امر به این خاطر است که به هر کس که نگاه کردید احتمال بدهید ولی خداوند است و به هیچ کس بی اعتنایی نکنید.

وی افزود: خداوند «غضب» خود را در میان گناهان مخفی کرده که هر معصیتی که انسان انجام می‌دهد، نداند که آیا با انجام این گناه، آن غضب الهی که قطع کننده‌ رحمت اوست را مرتکب شده یا خیر و انسان هر گناهی را انجام دهد احتمال بدهد آن گناه عظیم را انجام داده است.

مدیر جامعه الزهرا(س) با بیان این که پنهان بودن شب قدر یکی دیگر از خواسته‌های الهی است تا بندگان هر سه شب را احیا بدارند، گفت: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند که برخی اولیا تمام شب‌های رمضان را احیا می‌گرفتند تا حتما شب قدر را درک کرده باشند.

 حجت الاسلام مدنی اظهار کرد: احتمال اینکه شب قدر اصلی که عظمت فراوانی دارد در این سه شب قرار داشته باشد، بیشتر است و باید از خداوند برای یکدیگر بخواهیم که این شب‌هایمان به غفلت نگذرد.

وی با تاکید بر اینکه ادعاکننده نزدیک بودن به خدا، باید در شب‌های قدر تلاش بیشتری داشته باشد، افزود: گاهی به لحاظ اینکه در حوزه دینی هستیم و خود را به قرآن و اهل بیت(ع) نزدیک‌تر می‌دانیم، بنابراین باید استفاده ما از این شب‌ها بیشتر باشد و عبادتی متفاوت داشته باشیم.

شب قدر، شب تفکر و غور فکری

مدیر جامعه الزهرا(س) با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) تصریح کرد: مضمون روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) خطاب به امیرالمومنین(ع) است که می‌فرماید «ای علی وقتی همه‌ی مردم با اعمال جوارح به سوی خدا می‌روند تو با عمل عقل و فکر به سوی خدا برو».

حجت الاسلام مدنی ادامه داد: این سخن پیامبر اکرم(ص) به این معناست که لحظاتی را از خداوند توفیق بخواهیم که فکر کنیم و البته این فکر می‌تواند در جهات مختلف باشد.

وی افزود: حضرت زهرا(س) در شب‌های قدر بر صورت فرزندان و اهل خانه خود آب می‌پاشیدند و اجازه نمی دادند که هیچ یک از آنان در شب های قدر بخوابند و حضرت زهرا(س) همه افراد خانه را در روز آماده می‌کردند و می‌فرمودند در طول روز استراحت کنید تا شب بتوانید بیدار بمانید.

مدیر جامعه الزهرا(س) با اشاره به تلاش حضرت زهرا(س) برای بیدار ماندن تمام افراد خانه در شب‌های قدر تصریح کرد: عبارت «اهلها» که در این روایت بکار رفته به این معنی است که تمام افرادی که در آن مجموعه هستند حتی کنیزان خانه را هم بیدار نگه می‌داشت.

حجت الاسلام مدنی اظهار کرد: این رفتار حضرت زهرا(س) نشان گر یک خصوصیت و ویژگی است و آن فرصت شناسی حضرت زهرا(س) است.

اهمیت فرصت‌شناسی و فرصت‌سوزی در شب‌های قدر

وی با تاکید بر اهمیت فرصت‌شناسی و فرصت‌سوزی ادامه داد: هنر برخی فرصت‌شناسی و هنر برخی فرصت‌سوزی است، مانند افرادی که در لحظه‌ای که می‌خواهید نماز اول وقت بخوانید با شما صحبت می‌کنند و توفیق نماز اول وقت را از خودشان و شما می‌گیرند.

مدیر جامعه الزهرا(س)با بیان این که کار شیطان فرصت‌سوزی است، گفت: برخی افراد در شب‌های قدر مهمانی افطاری می‌گیرند و با وجود اینکه سنت افطاری دادن کار بسیار ارزنده‌ای است، اما باید توجه کرد در این شب هر کس باید در منزل خود مقدار کمی غذا بخورد و به سرعت به کار و عبادت خود بپردازد.

فرصت‌های زندگی را قدر بدانیم

حجت الاسلام مدنی در ادامه بیان اهمیت فرصت‌سازی در سیره حضرت زهرا(س) تصریح کرد: در روایت آمده که پیامبر اکرم(ص) به حضرت زهرا(س) فرموده بودند که در فلان ساعت از روز جمعه دعا مستجاب است و ایشان کنیز خود را مأمور کرده بود که وقتی زمان بیان شده توسط پیامبر(ص) فرارسید، ایشان را مطلع کند تا این فرصت برای دعا کردن را از دست ندهند.

مدیر جامعه الزهرا(س) گفت: این درس امروز ماست که فرصت‌های زندگی مان را قدر بدانیم که حضرت رسول(ص) نیز فرموده‌اند«مَن فُتِحَ لَهُ بابٌ مِن الخَيرِ فَلْيَنتَهِزْهُ ؛ فإنّهُ لا يَدرِي مَتى يُغلَقُ عَنهُ؛ هر كه درى از خير به رويش گشوده شود، بايد آن را غنيمت شمرد، زيرا كه نمى‌داند آن در چه وقت به رويش بسته مى‌شود»./968/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات