۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۳
کد خبر: ۵۰۴۹۷۱
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم:

نهی از منکر جامعه را از تباهی دور نگه می دارد

نماینده مجلس خبرگان رهبری مهم ترین خصلت مؤمن را نماز با خشوع عنوان کرد و گفت: خشوع نماز را زیبا می کند و خشوع به معنای این است که در نماز تمام ظرفیت قلبی و هواس ما متوجه خداوند باشد.
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم حجت‌‌الاسلام حاج ابوالقاسمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، نماینده مجلس خبرگان رهبری امروز در آیین بیان درس های اخلاقی از قرآن کریم که در شبستان امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد، با بیان این که در آیات ابتدایی سوره مؤمنون به صفات مؤمنان اشاره شده است، گفت: یکی از صفات مؤمنان خضوع و خشوع در برابر پروردگار است.

وی افزود: حضرت رسول(ص) در روایتی می فرمایند که خضوع و خشوع در نماز، نماز را زیبا می کند.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه خشوع در نماز به معنای تواضع و افتادگی در نماز است، گفت: خشوع حالتی است که در آن تمامی هواس و ظرفیت قبلی انسان متوجه خداوند است و اگر نماز انسان این چنین باشد او را بهشتی می کند.

 حجت الاسلام والمسلیمن حاج ابوالقاسم با بیان این که در آیه دوم سوره نور به مجازات افراد زناکار اشاره شده است، گفت: تنبیه در کنار موعظه و نصیحت یکی از روش های تربیتی اسلام است و در این آیه بیان شده است که اگر می خواهید دین خدا در جامعه بر پا بماند یکدیگر را امر به معروف و نهی از منکر کرده و حدود الهی را اقامه کنید.

وی با تأکید بر این که انسان در اجرای حدود الهی نباید ملاطفت به خرج داد، اظهار کرد: در روایت ها بیان شده که در فردای قیامت حاکمی را می آورند که از حدود الهی یک عدد کم کرده است و از او می پرسند که چرا حدود الهی را کمتر اجرا کرده ای که در پاسخ رحم  مروت را علت این موضوع می داند که خداوند در پاسخ به این حاکم می فرماید تو به بندگان مهربانتر هستی یا من و پس از آن به دستور خداوند این حاکم را به طرف آتش جهنم می برند.

رییس پژوهشگاه فقه نظام تصریح کرد: هیچ چیز مانند اجرای حدود الهی و امر به معروف و نهی از منکر نمی تواند یک جامعه را از خطر تباهی در امان نگه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با تأکید بر این که حیای چشم یکی دیگر از نکات مورد تأکید در آیات قرآن کریم است، گفت: مراقبت از چشم تأثیر به سزایی در پاکدامنی انسان دارد و امام علی(ع) می فرمایند کسی که چشم خود را کنترل نکند نمی تواند خاطر خود را کنترل کند.

وی افزود: همچینن امام صادق(ع) می فرمایند در زمانی که روزه دار هستید همانگونه که دهان خود را حفظ می کنید از حرام چشم فرو ببندید و به نامحرم نگاه نکنید زیرا روزی که روزه دار هستید باید با سایر روزه های شما متفاوت باشد.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: هرزگی نگاه بذر شهوت را در دل انسان کاشته و مقدمه زنا می شود به همین دلیل باید از چشم به شدت مراقبت کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسم با اشاره به این که یکی دیگر از توصیه های قرآن کریم به بزرگترها و والدین این است که برای حفظ فرزندان خود بستر ازدواج آنها را فراهم کند، گفت: ازدواج بستر رشد و کمال آدمی است و انسان با ازدواج نیمی از ایمان خود را حفظ می کند و حضرت رسول(ص) در همین راستا به یکی از جوانان می فرمایند که ای جوان ازدواج کن زیرا اگر به زنا آلوده شوی تمام ایمان تو نابود می شود و نور ایمان از قلب تو می رود.

وی با تأکید براین که خانواده ها باید بستر ازدواج جوانان را فراهم کنند، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب نیز بر ازدواج آسان و به دور از تشریفات تأکید دارند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که والدین باید در برخورد با فرزندان حیا کنند، یادآور شد: والدین باید به گونه ای خلوت خود را برنامه ریزی کنند که فرزندان برای ورود به این خلوت اجازه بگیرند و همانطور که بیان شده باید به فرزندان آموزش داد که قبل از نماز صبح، در هنگام ظهر و در هنگام خواب برای ورود به اتاق والدین اجازه بگیرند و بدون اجازه وارد نشوند زیرا این کار به افزایش حیا و پاکدامنی در میان فرزندان کمک مؤثری می کند./968/پ۲۰۲/ج

 

ارسال نظرات