۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۲
کد خبر: ۵۰۴۷۸۶
آیت الله مصباح یزدی:

تکامل انسان در سایه زندگی اجتماعی است/ احکام حکومتی جای اظهار نظر مخالف نیست

آیت الله مصباح گفت: جایی که محل اعمال احکام حکومتی و ولایتی است تنها ولی امر می تواند دستور دهد و جای اظهار نظر و فتوای مخالف نیست.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) امشب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، با بیان این که دستورات الهی به نفع و مصالح انسان است، گفت: خداوند می فرماید اگر انسان در مسیر الهی حرکت کند سود می برد و این مسیر تربیت کننده انسان است.

وی افزود: در حرام های الهی خیری پیدا نمی شود به عنوان مثال ربا حلال نیست و در آن منفعت وجود نداردريال خداوند از باب لطف الهی می فرماید که بین او و انسان حق متقابل وجود دارد، امیرمؤمنان(ع) می فرماید خدا برای من و بر عهده شما حقی قرار داده است و این حق تحت عنوان ولایت تحقق پیدا می کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که گاهی کسانی درباره حق بسیار سخن می گویند و ستایش می کنند، اظهار داشت: اما زمانی که می خواهند این حق را ادا کنند کار برای آن ها مشکل است، در اموری که بین انسان ها وجود دارد حقوقی موجود است که باید رعایت شود.

وی ادامه داد: بر اساس منطق عقلی هیچ کس هیچ حقی بر خداوند ندارد اما خدا به دلیل لطف و عنایت حقی برای انسان قرار داده که اگر عبادت کرد جزای خیر به او می دهد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که خداوند همه هستی را آفریده و مالک همه چیز است، ابراز داشت: شاید مفهومی وسیع تر از رحمت که بر افعال الهی صادق باشد وجود نداشته باشد، هدف از آفرینش بهره مند شدن موجودات از رحمت الهی است.

وی عنوان کرد: همه انسان ها یک وجود بی نهایت دارند حال مختار هستند که در بهشت باشند و یا در جهنم حضور پیدا کنند، انسان نیازمند رشد معنوی است که اگر این رشد معنوی کسب شود به مقامات عالیه دست پیدا خواهد کرد.
استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: تحقق زندگی اجتماعی تکلیفی را بر عهده همگان ایجاد می کند، خدا اراده کرده که تکامل پیدا کنیم و این تکامل در سایه زندگی اجتماعی است، اراده الهی این است که زمینه رشد انسان فراهم باشد و این در گرو زندگی اجتماعی و حقوق متقابل است.

وی اضافه کرد: برای تحقق این هدف الهی که رحمت های الهی بیشتر باشد و انسان لیاقت دریافت پیدا کند باید زمینه فراهم شود، اگر خدا به هر انسانی به اندازه کل عالم رحمت دهد از او چیزی کم نمی شود اما کار حکیمانه است و انسان باید لیاقت دریافت داشته باشد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که بشر برای این آفریده شده که لیاقت نعمت هایی را پیدا کند که موجودات دیگر توانایی آن را ندارند، گفت: باید ببینیم چه عواملی بیشترین تأثیر را در این کار دارد، برای این که این لیاقت را از راه اختیار و انتخاب پیدا کنیم ابتدا باید آگاهی داشته باشیم و بدانیم چه هدفی در کار است، چه راهی را باید بپیماییم و چگونه این لیاقت را کسب کنیم.

وی افزود: سؤال مطرح می شود که از کجا باید متوجه شویم؟ آنچه که عموم مردم می توانند برای رسیدن به رحمت الهی استفاده کنند عقل است؛ مکمل عقل وحی به شمار می رود و مردم برای فهم حدیث و قرآن باید به متخصصان  فقها مراجعه کنند تا بتوانند از آن بهره مند شوند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که ملاک انتخاب باید چیزی باشد که بیشترین تأثیر را در رسیدن به هدف خلقت الهی داشته باشد، اظهار داشت: جایی که محل اعمال احکام حکومتی و ولایتی است تنها ولی امر می تواند دستور دهد و جای اظهار نظر و فتوای مخالف نیست و الا نقض غرض می شود.

وی ادامه داد: وجود فرمانده برای این که است که مسیر را تعیین کند اگر چند فرمانده در عرض هم باشد کار پیش نمی رود، اگر کسانی می خواهند ملاک انتخاب را در زمان تزاحم  بدانند و کاری را مقدم دارند باید بررسی کنند که چه نقشی در سعادت انسان دارد و به گونه ای باشد که انسان را به رحمت الهی برساند./1323/پ۲۰۱/ج۱

ارسال نظرات