۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۵۰۴۶۳۲
معاون تهذیب حوزه های علمیه ایلام:

خودشناسی و خودسازی مهمترین مجاهدت است

معاون تهذیب حوزه های علمیه استان ایلام گفت: خودشناسی باب اول آرامش درونی و مهمترین مجاهدت است که انسان را از یاس و ناامیدی نجات می دهد.
خودسازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام، حجت الاسلام حسین تمرخانی، معاون تهذیب حوزه های علمیه استان ایلام امروز در جمع کارکنان اداره برق شهرستان ایلام، اظهار داشت: برای آنکه انسان زندگی سالم و اندیشه عملی به دور از کاستی داشته باشد، اولین کاری که می تواند انجام دهد خودشناسی و خودسازی است.

وی افزود: خودسازی یعنی هم خود و هم مناسبات خود را با جهان بیرون به درستی بشناسد و اگر استعدادها، صفات، علایق، امیال و گرایش های خود را نشناسد نمی تواند گامی را در جهت اصلاح خود بردارد.

حجت الاسلام تمرخانی تصریح کرد: افرادی که می خواهند به سعادت و خوشبختی برسند باید همیشه در راه خودشناسی و خودسازی تلاش کنند و از نقایص باطنی و کمالات درونی خود آگاه باشند، امام علی(ع) می فرماید؛ بیناترین مردم کسی است که عیب ها و نقص های خود را ببیند و گناهان خود را ترک کند.

وی ادامه داد: خودشناسی و خودسازی مهمترین مجاهدت است، خودشناسی باب اول آرامش درونی و عدم جرأت سرکشی دشمن درونی است، اگر انسان بداند که او خلیفه خدا و امانتدار او است و بداند که موجودی ملکوتی است که مسؤولیت پرورش و ساختن خویش را دارد هر لحظه احساس عزت، شرافت و کرامت می کند و به قداست و ارزش وجودی خود پی می برد و از یأس و ناامیدی نجات پیدا می کند.

معاون تهذیب حوزه های علمیه استان ایلام با بیان اینکه یکی از راه های خودشناسی شناخت رذائل و فضائل اخلاقی خود است، گفت: آگاهی از جنبه های پسندیده و ناپسند روح خود و اطلاع از جنبه های مثبت و منفی شخصیت خود و شناسایی راه های پیشگیری تقویت و درمان آنهاست و برای اینکار باید یک آگاهی واقع بینانه از خود داشته باشد، انسان وقتی متولد می شود از نظر ظاهر انسان است اما از نظر روحی و معنوی با کمال انسانی فاصله دارد، از این رو بُعد انسانی او در این هنگام بالقوه است و نیاز به پرورش دارد.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ یک جامعه و محیط به گونه ای مستقیم یا غیرمستقیم بر اخلاق فرد اثر می گذارد و بدون تردید بعضی از صفات اخلاقی از فرهنگ حاکم بر جامعه به انسانها می رسد، پیامبر اکرم(ص) فرمودند؛ سعادتمندترین مردم کسی است که با مردمی بزرگوار معاشرت داشته باشد.

حجت الاسلام تمرخانی ابراز داشت: در شکل گیری شخصیت انسان وراثت، محیط و اراده نقش بسزایی دارد، انسان موجودی است که ماهیت او از قبل مشخص و معین نیست و توان این را دارد که شخصیت های مختلفی را کسب کند، انسان هم طبیعت انسانی دارد و هم حیوانی، پیامبر و اولیای الهی درصدد این هستند که انسان ها حیوانیت خود را به صورتی انسانی ببخشند و شیطان در تلاش است که انسان، انسانیت خود را صورتی حیوانی ببخشد.

این مدرس حوزه در پایان عنوان داشت: خودسازی در دو مرحله تهذیب نفس و پرورش نفس صورت می گیرد، منشأ تمام اعمال و حرکات و گفتار و خوبی ها و بدی های انسان نفس اوست و اگر نفس اصلاح شد دنیا و آخرت  انسان تأمین و آباد می شود و اگر به فساد کشیده شد منشأ بدی ها خواهد بود و گناه دنیوی و اخروی را به دنبال دارد، زمینه ساز تکامل شخصیت آدمی و آرامش قلبی او تهذیب نفس از بدیها و آلودگی ها است چرا که نفس آلوده  مرکز خواهش های شهوانی است و نمی تواند مرکز تابش انوار الهی باشد./۸۷۹/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات