۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۲
کد خبر: ۵۰۴۳۴۲
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فرحزاد:

حقیقت سحرهای ماه رمضان را با نماز شب درک کنیم

کارشناس دینی رسانه ملی به روزه داران توصیه کرد که در ایام ماه مبارک رمضان فرصت‌ها را غنیمت دانسته و حقیقت سحرها را با نماز شب درک کنند.
حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد امروز در برنامه سحرگاهان شانزدهمین روز ماه مبارک رمضان حرم مطهر حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد با بیان این‌که در طول سال معمولاً انسان‌ها کم‌تر سحرها را درک می‌کنند، اظهار داشت: توصیه من این است که ایام ماه مبارک رمضان فرصت‌ها را غنیمت دانسته و با تأمل بیشتر سعی کنیم حقیقت سحرها را با نماز شب درک کنیم.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س)  به اهمیت نافله صبح در سبک زندگی مؤمنان اشاره کرد و عنوان داشت: پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید «اِعْلَمُوا اَنَّ خَیْرَ اَعْمالِکُمْ عِنْدَ مَلیکِکُمْ وَ اَزْکاها وَ اَرْفَعَها فی دَرَجاتِکُمْ وَ خَیرَما طَلَعَتْ عَلَیهِ الشَّمعسُ، ذِکْرُاللهِ سُبْحانَهُ وَ تَعالی فَاِنّهُ اَخْبَرَ عَنْ نَفْسِهِ فَقال اَنا جَلیسُ مِنْ ذَکَرَنی؛ بدانید که بهترین اعمال شما نزد خداوند و پاکیزه‌ترین آنها و آنچه از همه بیشتر درجات شما را بالا می‌برد و بهترین چیزی که آفتاب بر آن تابیده، ذکر خدای سبحان است؛ زیرا خدای تعالی از خودش خبر داده، فرمود: من هم‌نشین کسی هستم که مرا یاد کند.»

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فرحزاد به عوامل سقوط مؤمن از عالم بندگی اشاره کرد و گفت: اگر مؤمن بتواند برمدار ترسیم امام صادق (ع) از اصول کفر بر تهذیب نفس مداومت کند ورود او به بهشت قطعی خواهد بود.

وی ادامه داد: ابو بصیر گوید امام صادق (ع) فرمودند «اصول کفر سه چیز است، حرص، تکبر، و حسد، حرص سبب شد که آدم علیه‌السلام به درختی که از آن نهی شده بود نزدیک شود و از آن بخورد، تکبر موجب شد که شیطان بر آدم سجده نکند و حسد هم فرزند آدم را وادار کرد تا برادرش را بکشد.»

کارشناس برنامه تلویزیونی سحرگهان حرم حضرت معصومه (س) تکبر و غرور را ریشه تمام رذایل اخلاقی توصیف کرد و ابراز داشت: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید «لَا جَرَمَ أَنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ مَا یُسِرُّونَ وَمَا یُعْلِنُونَ  إِنَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُسْتَکْبِرِینَ؛ قطعاً خداوند از آنچه پنهان می‌دارند و آنچه آشکار می‌سازند باخبر است، او مستکبران را دوست نمی‌دارد.»

وی افزود: استکبار افزون بر عوالم اجتماعی و بین‌المللی در ساحت فردی مؤمن نیز مفهوم و معنا دارد تا جایی که برای هویت و اصالت دینی مؤمن تعیین‌کننده است. بر این اساس هرگاه مؤمن خود را به هر دلیلی از کسی بالاتر بنگارد دچار استکبار نفس شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد نابودی رقیب را الگوی رفتاری حسادت در سبک زندگی انسان توصیف کرد و اظهار داشت: حسود در حقیقت فقط خود را نابود می‌کند این در حالی است که تصور می‌کند در حال محو رقیب مقابل است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س)در پایان با اشاره به اهمیت و جایگاه صلوات بر رسول گرامی اسلام و خاندان پاکش ابراز داشت: در حکمت ۱۶۳ نهج‌البلاغه آمده است «هرگاه از خدای سبحان درخواستی داری، بر پیامبر اکرم (ص) درود بفرست. سپس حاجت خود را بخوان؛ زیرا خداوند بزرگوارتر از آن است که از دو حاجت درخواست شده، یکی را برآورده و دیگری را بازدارد.»/۸۳۷/پ۲۰۲/ی

 

ارسال نظرات