۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۷
کد خبر: ۵۰۴۰۷۹
حجت الاسلام مؤمنی:

تعلیم و آموزش کشور اسلامی نیازی به دیکته اجنبی ندارد

استاد حوزه علمیه قم با انتقاد از امضای سند ۲۰۳۰، گفت: مگر ما متفکران اندیشمندی که مشرف به تمام زوایا باشد نداریم که عده ای در خارج از مرز بخواهند برای ما برنامه تدوین کنند.
حجت الاسلام مؤمنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حسین مؤمنی استاد سطح عالی حوزه علمیه قم امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با بیان این که اسلام کامل ترین و جامع ترین شریعت است، گفت: برای حیات مادی و معنوی تبعیت از دستورات دین و الگو گرفتن از شریعت مقدس بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: ما الگوی اسلامی و ایرانی داریم و از متن آیات و روایات به راحتی برای استفاده و الگوی مناسب استفاده می شود، شریعت مقدس اسلام بر تعلیم و تأدیب بسیار اصرار دارد، تعلیم خوراک دهی روح و جان است که انسان از رهگذر بیانات نورانی قرآن و روایات و تبعیت از سیره اهل بیت(ع) به این جایگاه می رسد.

حجت الاسلام مؤمنی با بیان این که تمام بالاهایی که بر سر انسان می آید از رهگذر جهل است، اظهار داشت: مسأله دیگر تأدیب به معنای نهادینه کردن نکات اخلاقی و نهادینه ساختن ارزش های والای اخلاقی است، انسان باید این امور را در خود نهادینه کند که هم مؤدب به آداب شود و هم افعالی را انجام دهد  که بر اساس بیانات معصومان باشد.

وی ادامه داد: شریعتی که این اندازه اصرار بر تعلیم و تأدیب دارد بی تردید مواد لازم آن و راهکار را ارائه کرده است، هر چیزی که لازمه حیات است که بدون آن امکان ادامه حیات وجود ندارد شریعت مقدس برای آن جامع ترین و کامل ترین برنامه را ارائه کرده است، قرآن، سنت و سیره از این برنامه ها است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان این که مواد لازم تعلیم در اسلام برای مسلمانان بیان شده است، ابراز داشت: در زمینه تأدیب باید سبک زندگی را بر اساس تعالیم دین قرار دهیم، ما هیچ وجه نیازی به گدایی از اجنبی و دیکته دیگران نداریم.

وی عنوان کرد: مگر ما متفکران اندیشمندی که مشرف به تمام زوایا باشد نداریم که عده ای در خارج از مرز بخواهند برای ما برنامه تدوین کنند، شریعت ما کامل است، اگر اطلاع ندارند باید بروند بخوانند اما اگر اطلاع دارند و مغرضانه عمل می کنند باید بدانند که مشت محکمی دریافت خواهند کرد؛ در تمام زوایای زندگی دستور دینی داریم.

کارشناس مسائل دینی و مذهبی خاطرنشان کرد: ما هیچ نیازی به اجنبی در عرصه آموزش نداریم که بخواهند برای ما برنامه تدوین کنند، از این رو به جای این که مطالب بیگانگان را بخواهند اجرا کنند باید به سمت اجرای دستورات دینی و قانونی بروند.

وی اضافه کرد: امام حسن مجتبی(ع) می فرمایند هیچ ثروت و سرمایه ای بالاتر و بهتر از نعمت عقل نیست، دین می گویند در امور مادی و معنوی آینده کسی درست رقم می خورد که عقل صحیح داشته باشد، شیطان به صورت مدام و مستمر درصدد خوراک دهی به لشکر جهل است و اگر انسان اندکی غفلت کند در دام شیطان اسیر و از وادی صراط مستقیم خارج می شود.

حجت الاسلام مؤمنی با بیان این که هیچ فقری بدتر از جهل نیست، گفت: امام صادق(ع) فرمود ملکه ای که در وجود انسان او را به سوی خدا سوق می دهد عقل است، اگر انسان اهل کذب و نافرمانی از خدا باشد از عقل فاصله گرفته است، باید بین انسان و معاصی حائلی وجود داشته باشد.

وی افزود: پیامبر اسلام می فرماید عدم دلبستگی به دنیا، روی آوردن و تلاش کردن برای آخرت، توشه برداشتن برای شب اول قبر و آماده بودن برای روز قیامت از نشانه های انسان عاقل است، حضرت همچنین می فرماید کوتاهی در واجبات، زیاد سخن گفتن و کمتر ذکر خدا گفتن و مسخره کردن بندگان خدا از نشانه های جاهل است.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: بر اساس روایتی از امام موسی کاظم(ع) آمال و آروزهای طولانی و دست نیافتنی، زیاد سخن گفتن، کمتر اندیشیدن و پرداختن به نفسانیات عقل انسان را از بین می برد./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات