۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۴
کد خبر: ۵۰۳۶۱۳
سخنران حرم حضرت معصومه:

هر گناهی ریشه در شرک به خدا دارد

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه هر گناهی ریشه در شرک به خدا دارد، گفت: این حکم به شرک در صورتی است که فرد متوجه نباشد که کار او تبعیت از شیطان است.
شرک و کفر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم زنجانی، سخنران حرم حضرت معصومه(س) در شبستان نجمه خاتون(س) حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه هر گناهی ریشه در شرک دارد، گفت: خداوند در آیه 106 سوره یوسف به این موضوع اشاره دارد و بیان می کند که تمامی ایمان ها آلوده به شرک است.

وی افزود: شرکی که در اینجا قرآن کریم می فرماید شرک آشکار و بت پرستی نیست بلکه شرکت پنهان است به گونه ای حتی ممکن است خود فرد متوجه بروز این شرک در اعمال و رفتار خود نشود.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه گناه به این علت شرک است که انسان در اداره و تدبیر عالم برای دیگری به غیر از خدا حق تمشیت قائل شده و همچنین تدبیر امور عالم را به اراده کسی غیر از خدا نسبت می دهد و از آن جایی که عالم در اراده خداوند است این نوعی از شرک محسوب می شود.

زنجانی ادامه داد: امام صادق(ع) در حدیثی در این زمینه می فرمایند«نفوذ شرك در ضمیر مردم، پنهان‏تر از آنست كه مورچه سیاهى در شب تیره و تار بر روى گلیم سیاهى راه برود و وقتى انسان در آن شرایط متوجه راه رفتن مورچه نشود قطعا از این شركی كه پنهان‏تر از آنست هم آگاه نخواهد شد.

وی افزود: امام باقر(ع)  نیز بر این نکته تأکید دارند و در حدیثی می فرمایند«گناهانی که مؤمنان مرتکب می شوند همان شرک طاعت است زیرا با آن کارها، در حقیقت شیطان را اطاعت کرده اند پس در زمینه اطاعت، برای خدا شریک قائل شده اند.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) ادامه داد: همانطور که بیان شد، هر گناهی ریشه در شرک به خدا دارد و این حکم به شرک در صورتی است که فرد متوجه نباشد که کار او تبعیت از شیطان است؛ زیرا اگر این اطاعت را با آگاهی و از روی عمد انجام دهد کار او از مرحله شرک گذشته و به کفر می رسد.

زنجانی ادامه داد: انسان با اندکی دقت و هوشیاری می تواند از این نوع شرک پرهیز کند مثلا هنگامی که از انسان پرسیده می شود دلیل موفقیت تو چیست اگر در پاسخ پدر و مادر و یا اراده خود را عامل اصلی بداند به شرک مبتلا شده اما اگر سرمنشاء تمامی موفقیت ها و پیروزی های خود را خدا بداند به همین دلیل از شرک خفی دور شده است؛ بنابراین در سخن گفتن و اعمال خود باید بسیار مراقب باشیم تا شرک خفی در اعمال و کارهای ما بروز نکند./968/پ۲۰۳/ی

ارسال نظرات