۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۵۰۳۱۱۴
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:

عقل، معیار تشخیص حق از باطل است

استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم ملاک اصلی تشخیص حق از باطل را «عقل» دانست و گفت: در مسائل اعتقادی هرچه که بدان عقل حکم کند حق بوده و هر چیزی را که عقل نفی کند باطل است.
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد

به  گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد در جلسه تفسیر قرآن کریم که ظهر امروز در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به اینکه همه انبیای الهی در اصول دین، مشترک هستند، گفت: به گزارش تاریخ، همه انبیا بعد از آنکه دعوت به توحید می کردند، مردم را نسبت به روز رستاخیز انذار داده و به تقوای الهی توصیه می داشتند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه شریعت های آسمانی، تنها در فروع دین با هم تفاوت های جزئی دارند، اظهار داشت: فروع دین به مناسبت شرایط مکانی، زمانی و غیره تغییر می یابد؛ یعنی نوع اقامه نماز در دیگر ادیان با نوع اقامه نماز در دین اسلام تفاوت دارد، اما در اصل آن خدشه ای وارد نیست.

وی ادامه داد: همه انبیای الهی معاد را ضروری دانسته اند؛ در این دعای حضرت ابراهیم(ع) اعتقاد به معاد ایشان کاملاً مشهود است، چراکه می فرمایند «ربنا اغفرلی و لوالدی و للمؤمنین یوم یقوم الحساب» که جمله «یوم یقوم الحساب» به صراحت به اصل معاد اشاره دارد.

حجت الاسلام و المسلمین نظری منفرد با اشاره به آیه «لقد وعدنا نحن وآباؤنا هذا من قبل إن هذا إلا أساطير الأولين» عنوان کرد: یکی از شبهاتی که منکران روز قیامت مطرح می کنند این است که می گویند «روز قیامت یک افسانه است».

استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در پاسخ به این شبهه باید گفت که ملاک حق و باطل بودن یک امر، قدیمی بودن یا جدید بودن آن نیست، چون بسیاری از چیزهایی که جدید به وجود می آیند ممکن است نادرست باشد همانند بسیاری از قوانینی که پارلمان ها وضع می کنند و پس از گذشت مدتی آن را باطل اعلام کرده یا به آن تبصره هایی وارد می کنند.

وی ملاک اصلی تشخیص حق از باطل را «عقل» دانست و ابراز داشت: در مسائل اعتقادی هرچه که بدان عقل حکم کند حق بوده و هر چیزی را که عقل نفی کند باطل است؛ معاد امری است که مورد تأیید عقل و فطرت انسان است و وجود آن ضروری است./841/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات