۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۷
کد خبر: ۵۰۳۰۴۸
آیت الله مصباح یزدی:

وظیفه حکومت رفع نیازهای مردم است/ فرق دولت اسلامی و کفر در توجه به نیازهای معنوی است

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که فرق دولت اسلامی و کفر توجه به نیازهای معنوی است، گفت: باید به نیازمندی های دینی توجه و از مفاسد اخلاقی و فرهنگی که سبب تضعیف دین می شود جلوگیری کرد.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) امشب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، گفت: ثواب بردن مشروط به نیت صالح است، نماز خواندن کار خوبی به شمار می رود اما اگر ثواب می خواهیم باید برای خدا باشد نه این که کسی خود نمایی کند.

وی افزود: حسن فاعلی در گرو نیت صحیح است که ثواب آور به شمار می رود، انسان می تواند از واجب توصلی ارزش اخلاقی بسازد به این صورت که قصد و نیت قربت الهی کند، می توان کاری کرد که فعالیت سیاسی دارای ثواب شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که جامعه به صورت کلی به رفع نیازها احتیاج دارد که بر عهده حکومت خواهد بود، اظهار داشت: باید قدرتی وجود داشته باشد که کار را انجام دهد، وظیفه حکومت رفع نیازهای مردم است.

وی ادامه داد: در حکومت اسلامی باید کسی مدیریت داشته باشد که لیاقت مدیریت را داشته و از طریق صحیح این مدیریت را به دست آورد، هر کسی نمی تواند حاکم شود بلکه ویژگی هایی دارد، اگر حاکمی دارای صلاحیت باشد و مردم آن را قبول نداشته باشند هم نمی توان کاری کرد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که سه شرط کلی برای حاکم نیاز است، ابراز داشت: حاکم باسد مقررات کشور را بداند، شرط دیگر دشمن شناسی و به فرموده رهبر معظم انقلاب بصیرت سیاسی است، شرط سوم این است که تعهد اخلاقی و تقوا داشته باشد تا حقوق مردم را تضییع نکند، حکومت باید برای خدمت به مردم باشد نه این که افراد به فکر جیب و هم قطاران خود باشند.

وی عنوان کرد: اگر کسی شرایط را نداشته باشد و وانمود کند که صلاحیت دارد از نظر اسلام جایز نیست چون حقوق مردم و دیگران را تضییع می کند، در نظام ارزشی اسلام، ارزش کار به نیت است و اگر نیت الهی نداشته باشد فاقد ارزش یا حتی ضد ارزش است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: باید دستگاهی باشد که جلوی مفاسد و هجوم دشمنان را بگیرد، وجوب اغلب مسائل سیاسی توصلی است اما برای بردن ثواب باید نیت الهی وجود داشته باشد، اگر نیت باشد فعل اخلاقی و سیاسی به شمار می رود.

وی اضافه کرد: حاکم خوب کسی است که نیازهای مردم را بداند و دشمنان آنان را بشناسد تا نیازها را رفع کند، در اسلام دایره مصالح و مفاسد از نفع مالی وسیع تر است و شامل نفع معنوی و روحی شده و تأثیر آن در عالم ابدی هم لحاظ می شود.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که عین این مسأله در مسائل سیاسی و توصلیات هم مطرح است، گفت: اگر نیازهای مادی تأمین نشود انسان زودتر می می میرد اما اگر نیازهای معنوی برطرف نشود و انسان کافر بمیرد مسأله با مرگ ختم نمی شود و الی الابد در آتش می سوزد؛ نیازمندی های معنوی از واجب ترین نیازها است.

وی افزود: همانگونه که از ورود دشمن باید جلوگیری کرد نسبت به مفاسد اخلاقی و دشمنی که آمده دین فرزندان را بدزد و موجودی هوسران تربیت کند نمی توان بی تفاوت بود، یکی از نقطه های اساسی فرق دولت اسلامی و کفر توجه به نیازهای معنوی است، باید به نیازمندی های دینی توجه و از مفاسد اخلاقی و فرهنگی که سبب تضعیف دین می شود جلوگیری کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: گاهی گفته می شود عناوین اسلامی بر نهادها تعارفی بیش نیست، یکی از وزرا گفته بود که وزارت ارشاد اسلامی همان وزارت فرهنگ و هنر دوراه پهلوی است و تنها اسم اسلام به آن اضافه شده است، نیازمندی یعنی اگر چیزی نباشد زمینه برای تکامل انسانی فراهم نمی شود، بالاترین چیزی که سبب فساد انسان ها می شود بی دینی است./1323/پ۲۰۱/ج۱

ارسال نظرات