۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۵۰۲۹۷۶
استاد درس خارج حوزه تبیین کرد؛

راهکار جلوگیری از خشم و عصبانیت

حجت الاسلام فاطمی گفت: هنگامی که خشم و غضب به اوج برسد، تنها کسی خواهد توانست بر نفس خود تسلط یافته و خشم خود را فرو ببرد که در مدرسه تعلیم و تربیت الهی به شاگردی پرداخته و درجات تزکیه را دارا باشد.
کنترل خشم

به گزارش خبرنگار خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید احمد فاطمی در جلسه تفسیر قرآن کریم که ظهر امروز در مسجد نو واقع در میدان آستانه قم برگزار شد، با اشاره به اینکه «کظم غیظ»(فرو بردن خشم) یکی از صفات ارزشمند بندگان شایسته خدا است، گفت: رعایت این صفت بسیار سخت است و ضروری است همه ما در ماه مبارک رمضان برای کسب آن به تلاش و خودسازی بپردازیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم «کظم غیظ» را اینگونه توصیف کرد: این صفت همانند این است که در یک ظرف که ظرفیتش از آب پر شده را، برای اینکه آن آب بر روی زمین نریزد، ببندیم که در اصطلاح به آن «کظم الماء» می گویند؛ گاهی اوقات انسان در وجود خود احساس می کند که دیگر جایی برای تحمل اوضاع و اطراف خود ندارد و هر لحظه ممکن است صبر او لبریز شده و دست به یک عمل پرخاشگرانه بزند، حال اگر این آتش خشم را فرو برد در اصطلاح به او می گویند «کظم غیظ» انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه خشم گاهی به اوج می رسد، اظهار داشت: در این هنگام تنها کسی خواهد توانست بر نفس خود تسلط یافته و خشم خود را فرو ببرد که در مدرسه تعلیم و تربیت الهی به شاگردی پرداخته و درجات تزکیه را دارا باشد.

حجت الاسلام فاطمی به یکی از پیامدهای ناگوار خشم و غضب اشاره کرد و بیان داشت: شخصی که بر اعصاب خود مسلط نیست، در حالت خشم و غضب دست به اعمالی می زند که گاهی عواقب آن تا پایان عمر، دامنگیر خودش و دیگران می شود، مانند بسیاری از قتل ها و جنایاتی که از روی عصبانیت صورت می پذیرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: روزی دو برادر در خانه بر سر پوشیدن یک کفش مشاجره و دعوا کردند و کارشان به فحاشی کشید، در جلوی چشم مادرشان با یکدیگر درگیر شدند و در نهایت یکی از آن دو به آشپزخانه رفت و با چاقو به سراغ دیگری آمد و وی را به قتل رساند؛ این موضوع سبب نابودی آرامش خانواده شان شد و تا ابد هم این خاطره ناگوار فراموش نمی شود.

وی ادامه داد: پدران و مادران باید از کودکی، فرزندان خود را با «کظم غیظ» آشنا کنند و همواره آنان را در جهت بالا بردن درجه صبرشان مورد تشویق قرار دهند.

حجت الاسلام فاطمی به تبیین یک راهکار برای جلوگیری از خشم و عصبانیت پرداخت و ابراز داشت: در روایات آمده است که زبان، از هر عقربی گزنده تر است و همچون یک حیوان درنده بوده که اگر رها شود دیگر نمی توان جلوی عواقب آن را گرفت؛ بنابراین ضروری است همه ما در محیط منزل و غیره همواره بر نوع سخن گفتن خود مراقبت داشته باشیم تا سبب ایجاد مشکلات بزرگ نشویم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در پایان یادآور شد: انسان مؤمن باید مراقب باشد تا اعمال نیک و ثواب آنها را با یک سخن لغو و بیهوده از بین نبرده و مورد خشم و غضب الهی قرار نگیرد./841/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات