۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۲
کد خبر: ۵۰۲۸۲۹
حجت الاسلام مؤمنی:

عقل انسان را به مقام انسانیت می‌رساند

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه عقل انسان را به مقام انسانیت می‌رساند، گفت: تعلیم و تربیت باید براساس عقل تنظیم شود.
مومنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حسین مؤمنی، استاد حوزه علمیه و خطیب مشهور، عصر امروز در مراسمی که به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان در هیأت مکتب الزهرا(س) تهران برگزار شد، گفت: انسان برای سیر و سلوک به تعلیم و تأدیب نیاز دارد.

وی با بیان اینکه تعلیم خوراک روح و جان است، ادامه داد: تأدیب نهادینه کردن ملکات اخلاقی و راسخ کردن آن در روح و جان است.

حجت الاسلام مؤمنی ابراز کرد: از رهگذر تعلیم و تأدیب انسان می‌تواند هم به اخلاقی نیکو دست یابد و هم افعالی که از او صادر می‌شود بهترین افعال باشد، بنابراین تعلیم و تأدیب منجر به اصلاح اخلاق و رفتار انسان می‌شود.

استاد حوزه علمیه با اشاره به راهکارهای تعلیم و تأدیب در آموزه‌های دینی، گفت: امکان ندارد که شریعت اسلام نسبت به تعلیم و تأدیب بی تفاوت باشد و برای آن راهکار و روش ارائه ندهد. آیات و روایات ائمه معصومین(ع) سراسر تعلیم و تأدیب است.

خطیب مشهور با بیان اینکه دین اسلام جامع ترین و کامل ترین برنامه‌ها را برای انسان شدن انسان ارائه کرده است، گفت: انسان به همان مقداری که به تعلیم و تأدیب اهمیت دهد به همان میزان هم به مراتب انسانی دست می‌یابد.

وی تصریح کرد: انسانی که تعلیم و تأدیب خود را براساس عقل تنظیم کند و امور عملی و رفتاری‌اش را به عقلش رجوع دهد می‌تواند به درجات و مقامات بالایی دست یابد.

حجت الاسلام مؤمنی افزود: انسان‌هایی که اهل اصلاح اخلاق و آداب هستند گاهی مقامشان از ملک نیز بالاتر می‌شود اما گاهی همین انسان می‌تواند از شیطان هم پست‌تر شود و گروه تکفیری داعش شاهد مثال امروزی این سخن به شمار می‌روند.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: امروز کسانی که آب در آسیاب دشمن می‌ریزند از شیطان پست‌تر هستند، چرا که حق و باطل بودن را علنا می‌بینند اما تئورسین بیگانه می‌شوند.

این خطیب مشهور در پایان خاطرنشان کرد: اگر انسان از عقلش استفاده صحیح داشته باشد می‌تواند به مقام قرب الی الله دست یابد، عقل انسان را در مسیر انسان شدن یاری می‌رساند/813/۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات