۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۴
کد خبر: ۵۰۲۵۷۹
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی مطرح کرد؛

شرایط عبادت خوب و کامل از منظر آیات و روایات

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی با اشاره به شرایط عبادت خوب و کامل، قبولی عمل را از اصل عمل مهم تر دانست، شرط اول عبادت خوب را وجود اخلاص عنوان کرد.
حجت الاسلام رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی عضو هیأت علمی جامعه المصطفی امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با بیان این که روزه، نماز، حج، جهاد و امور دیگری که انجام می دهیم عبادت نام دارد، گفت: عبادت یکی از مهم ترین رسالت های انبیای الهی است.

وی افزود: قرآن می فرماید در هر امتی پیغمبر فرستادیم و هر پیامبری دو چیز را برای مردم بیان کرد و عبارت از این است که خدا را عبادت کنند و دنبال طاغوت و ظالمان نروند، عبادت برای رشد، ترقی و تعالی انسان است، برخی تصور می کنند که عبادت تکلیف است و سودی برای خدا دارد در حالی که اینگونه نیست و خداوند بارها در قرآن فرموده که نیازی به عبادت ندارد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که اگر پزشکی توصیه به رعایت برخی موارد می کند برای صلاح خود اشخاص است، اظهار داشت: خداوند همانند پزشک بوده و انسان ها بیمار به شمار می روند، بشر قدرت تشخیص صلاح و فساد را به صورت مستقل ندارد و خدا راه خیر وشر رانشان می دهد.

وی عبادت را هدف آفرینش دانست و ادامه داد: منظور از عبادت تنها نماز و روزه نیست بلکه هر عضوی عبادت دارد، تفکر درباره خدا، نگاه کردن به دریا و پی بردن به قدرت الهی، نگاه به چهره پدر و مادر و عالم و استماع موعظه عبادت است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که عبادت گوش استماع موعظه است، ابراز داشت: عبادت چشم نگاه به آثار خداوند است، عبادت فکر حسن ظن به خداوند متعال به شمار می رود، کار کردن و خدمت به خانواده هم عبادت محسوب می شود.

وی با اشاره به شرایط عبادت خوب عنوان کرد: قبولی عمل از اصل عمل مهم تر است، شرط اول عبادت خوب وجود اخلاص است یعنی در عبادت انسان ریا نباید وجود داشته باشد، اخلاص یعنی این که انسان کار را برای خدا انجام دهد.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی خاطرنشان کرد: کاری که برای خدا است را نباید به انگیزه غیر خدا انجام داد، اخلاص عمل را به درجه عالی می رساند، حضرت امام فقط از خدا بیان می کردند و همه خیرات را از خدا می دانستند.

وی دومین ویژگی عبادت خوب و کامل را فهم و درک عبادت دانست و اضافه کرد: انسان باید بداند که چه کار می کند، در روایات داریم که برخی از روزه فقط تشنگی و گرسنگی را متوجه می شوند و نمی دانند که روزه یک پالایش است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که انسان باید عبادت را بفهمد، گفت: تا کسی شبهه ای ایجاد می کند نباید عقاید انسان بهم ریخته شود، عبادت باید با فهم، درک و شعور باشد تا نتیجه لازم را بدهد.

وی افزود: عبادت باید با شادابی باشد، قرآن می فرماید منافقان وقتی به سراغ نماز می روند با سستی این کار را انجام می دهند، آفت عبادت سستی و بی حالی است، دلیل تأکید بر نماز اول وقت و به جماعت خواندن وجود نشاط است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که توجه به معانی، مقدمات و مؤخرات عبادت سبب نشاط انسان می شود، اظهار داشت: اگر عبادت انسان با شادابی باشد احساس خستگی نمی کند؛ شرط دیگر عبادت کامل خشوع است، خشوع به معنای تواضع در برابر خداوند است.

وی ادامه داد: شرط دیگر استمرار کارها و عبادت است، برخی فقط با ماه رمضان با قرآن و عبادات انس پیدا می کنند که خوب است اما چیزی که تأثیر مستقیم در زندگی دارد استمرار بر عمل است، اعتدال شرط دیگر عبادت کامل است یعنی انسان نباید در عبادت یا زندگی غرق شود که در دیگری بماند./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات