۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۲
کد خبر: ۵۰۲۲۵۱
امام جمعه موقت شهرضا:

دوران جوانی بهترین زمان برای کسب ملکات نفسانی و اخلاق پسندیده است

امام جمعه شهرضا گفت: دورانی جوانی، دوران سرنوشت سازی در زندگی هر فردی است زیرا در یان دوران اگر تربیت درستی در زندگی افراد ایجاد شود و بتوانند روح خود را با تعالیم قرآن و اهل بیت(ع) جلا دهند، تا آخر عمر اخلاق حسنه ملکه ذهن و جان آنها خواهد شد.
حجت الاسلام قائمی شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام اصغر قائمی امشب در مراسم سخنرانی که در مسجد اصحاب کساء شهرضا برگزار شد، عنوان کرد: اهمیت به مستحبات سبب می‌شود که واجبات هم ترک نشود و در مقابل کسانی که به ترک مکروهات التزام دارند تا حد زیادی از حرامهای الهی هم به دور می‌مانند؛ در درجه نخست انجام واجبات و ترک محرمات وظیفه هر مکلفی است اما اگر در ادای تکالیف الهی به واجبات و محرمات اکتفا کردیم ممکن است کم کم آن فرایض را نیز فراموش کنیم.

وی اظهار کرد: در نماز انجام اندکی از مستحبات قبل از آغاز نماز و انجام برخی از تعقیبات بعد از نماز سبب می‌شود که فرد حضور قلب و خشوع پیدا کند، بنابراین نباید به اینگونه امور بی تفاوت باشیم، سیره علما و بزرگان دین هم بر همین اصول بوده است؛ کسانی که از نزدیک با بزرگانی نظیر آیت الله بهجت آشنا بودند بیان کرده‌اند که حالت خشوع ایشان در نماز مثال زدنی بود.

امام جمعه موقت شهرضا بیان کرد: مهمترین و نخستین گام در کسب مدارج عالی انجام به موقع و مناسب واجبات و ترک گناه است، انسان زمانی که قصد تقرب الهی الله دارد باید محاسبه نفس داشته باشد؛ حضرت امام موسی کاظم(ع) خطاب به یکی از اصحاب می‌فرمایند:«یَا هُشام لَیسَ مِنّا مَن لَّم یُحَاسِب نَفسَهُ مِن کُلِ یَوُم»، باید قبل از آنکه در روز قیامت نامه اعمال را به دستمان بدهند خود ر ابرای آن روز آماده کنیم.

حجت الاسلام قائمی ادامه داد: روز قیامت برای بسیاری از افراد روز حسرت است زیرا در ادای تکالیف الهی و پرهیز از گناهان غفلت کرده‌اند، وقتی کسی نماز اول وقت را مورد غفلت قرار می‌دهد و در برابر گناهان کوچک هم از وجود خداوند پروایی ندارد، باید منتظر آن باشد که گناهان بزرگی در زندگی او ایجاد شود و سانجام در دروزخ نتیجه کارهای خود را ببیند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: در احوالات میرزا جواد آقای تبریزی آمده است که ایشان شبها را به دعا و نماز مشغول بودند و به همین دلیل که خودشان اهل عمل به سخنان اهل بیت(ع) و قرآن بودند، وقتی در مجلس وعظ و روضه مشغول سخنرانی می‌شدند، صدای ناله و زجه از مستمعان بر می‌خواست، عده زیادی هم همواره به دنبال مجالس وعظ ایشان بودند تا با حضور در آنها روح خود را صفا دهند و از ذخایر علوم اهل بیت(ع) استفاده کنند.

امام جمعه موقت شهرضا عنوان کرد: دورانی جوانی، دوران سرنوشت سازی در زندگی هر فردی است زیرا در یان دوران اگر تربیت درستی در زندگی افراد ایجاد شود و بتوانند روح خود را با تعالیم قرآن و اهل بیت(ع) جلا دهند، تا آخر عمر اخلاق حسنه ملکه ذهن و جان آنها خواهد شد، بنابراین جوانان باید بیش از دیگران به نماز اول وقت، حضور در مجالس وعظ و ترک گناه توجه داشته باشند تا این وسیله وجود خود را در مسیر برکات الهی قرار دهند.

حجت الاسلام قائمی گفت: از جمله ویژگیهای مهم علمای بزرگ تقید آنها به انجام واجبات و ترک محرمات بوده است، همین مسأله باعث شد تا فردی همانند شیخ مفید به مدارج عالی مهنوی برسد تا جایی که مورد خطاب امام زمان(عج) قرار گرفتند؛ امام عصر(عج) در نامه‌ای خطاب به ایشان فرمودند:«اگر شیعیان ما به عدهی که خداوند با آنها بسته است عمل می‌کردند می‌توانستند به محضر ما شرفیاب شوند».

وی اضافه کرد: اهل بیت عصمت و طهارت توجه ویژ‌ای به شیعان دارند و به هیمن دلیل دوست ندارند معصیت و گناه ما را ببینند؛ اعمال و رفتار ما همواره در محضر اهل بیت(ع) و به ویژه امام زمان(عج) است پس باید مراقب کردار خودمان باشیم./۸۶۸/۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات