۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۶
کد خبر: ۵۰۱۹۶۳
آیت الله مکارم شیرازی مطرح کرد؛

معیار زاهد بودن در ‌آیات و روایات

حضرت آ‌یت الله مکارم شیرازی با اشاره به معیار زهد در آیات و روایات گفت: معیار این است که انسان نسبت به گذشته اندوه و نسبت به آینده دلبستگی نداشته باشد.
ضبط برنامه های ویژه ماه مبارک رمضان از حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امشب در چهارمین برنامه چشمه معرفت که از شبکه سوم سیما پخش شد، با اشاره به فرازهایی از سخنان امام سجاد(ع) در دعای مکارم الاخلاق گفت: امام به پیشگاه خدا عرضه می دارد خداوندا اگر چیزی از دست می رود جبران کننده آن تو هستی، اگر چیزی در زندگی فاسد می شود اصلاح کننده تو هستی و آنچه در زندگی زشت می شود زیبا کردن آن به دست تو است.

وی افزود: یکی از عوامل نگرانی ضرر و زیان هایی است که انسان دچار می شود، برخی بدون این که رعایت موازین کنند گرفتار زیان هایی می شوند و گاهی اوقات هم انسان تمام موازین را رعایت می کند اما زیان هایی می بیند مثلا در گوشه ای از دنیا مسأله ای واقع می شود که در کارها اثر می گذارد، ممکن است که بدون این که مقصر باشیم گاهی زیان هایی شامل حال انسان شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که زیان دیدن ها در افراد آثار گوناگونی دارد، اظهار داشت: برخی وقتی زیانی می بینند مأیوس می شوند یعنی انسان اراده خود را در برابر زیان از دست می دهد، این ناآرامی ممکن است انسان را بیمار کند.

وی ادامه داد: گروهی هم هستند که در مقابل زیاد تکیه بر خدا می کنند و به سوی آینده ای بهتر می روند، این افراد می گویند می توانیم آینده را با اراده و تصمیم قوی و با لطف خداوند بسازیم، قرآن می فرماید اگر چیزی را از دست دادید غم و غصه نخورید و نسبت به آن چه که دارید دلبسته نباشید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشت: اگر انسان این دو دستور را رعایت کند در برابر زیان ها افسردگی پیدا نمی کند بلکه با تکیه به لطف پروردگار تصمیم به جبران می گیرد، امام علی(ع) در یکی از کلمات قصار خود می فرمایند حقیقت زهد در دو جمله از قرآن است، خداوند می فرماید نسبت به از دست رفته ها غصه نخورید و وابسته به چیزی که دارید نباشید.

وی عنوان کرد: این کلمات قصار منبع مهمی برای تربیت است که ای کاش در درس ها، کتاب های درسی دبیرستان ها، دبستان ها و دانشگاه ها منعکس شود تا عامل تربیتی فرزندان باشد، امام علی(ع) فرمود کسی که اندوه گذشته را نخورد و نسبت به آنچه که دارد وابسته نباشد دو جانب زهد را گرفته است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: برخی خیال می کنند زاهد بودن یعنی در خانه انسان گلیمی وجود داشته و غذای او نان خشک باشد، چه بسا انسان این چنینی که زاهد نباشد بلکه راغب در دنیا است، ای بسا انسانی که همه چیز دارد و وابسته به آن ها نیست، معیار این است که انسان نسبت به گذشته اندوه و نسبت به آینده دلبستگی نداشته باشد، اگر به درس قرآن عمل شود زندگانی خوبی خواهیم داشت./1323/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات