۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۵۰۱۹۱۰
در جلسه تفسیر قرآن مطرح شد؛

انتقاد آیت الله اشرفی از بی احترامی برخی جریان ها به روحانیت

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان گفت: برخی افراد نسبت به اهل علم تهمت می زنند و متأسفانه میزان این مسأله در شهر مشهد بیش از سایر مناطق است.
آیت الله اشرفی شاهرودی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی ظهر امروز در چهارمین جلسه از سلسله جلسات روزانه تفسیر قرآن کریم که با محوریت سوره مبارکه «نور» در محل شبستان میلانی مسجد گوهرشاد برگزار می شود، به تبیین نکات تفسیری آیه سوم این سوره پرداخت و گفت: مسأله زنا و آمیزش بین مرد و زنی که صیغه محرمیت بین آن ها خوانده نشده، گناه بسیار بزرگی است و از همین رو قرآن کریم به شدت از آن نهی فرموده است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که دین مبین اسلام نسبت به مقدمات گناهان کبیره نیز هشدار داده است، افزود: اسلام از انجام اعمالی که مقدمه گناهان بزرگ هستند نیز نهی کرده است؛ برای نمونه در روایات آمده است که به هنگام صحبت با زن نامحرم از نگاه کردن به صورت او خودداری شود و یا سفارش شده از سخن گفتن با نامحرم در خلوت پرهیز صورت گیرد چرا که در این صورت شخص سوم در این جمع، شیطان خواهد بود.

وی با اشاره به دستور خداوند مبنی بر مراقبت مؤمنان نسبت به پوشاندن چشم از نامحرم، در تبیین علت آن خاطرنشان کرد: چنانچه انسان از مقدمات بروز گناهی مانند زنا خودداری نکند و چشم از نامحرم فرو نبندد، به تدریج به سوی نامحرم متمایل می شود. از همین رو در دین مقدس اسلام از ارتکاب مقدمات این گناه کبیره نیز نهی شده است.

آیت الله اشرفی شاهرودی نواهی دین مبین اسلام از مقدمات وقوع زنا را به علت نتایج زیان باری دانست که این گناه کبیره در زندگی اجتماعی افراد ایجاد می کند و گفت: نتیجه زنا این است که اولا فرزندی که از این رابطه متولد شود رستگار نخواهد شد؛ ثانیا خانواده ها که مهد تربیت فرزندان و کانون محبت زن و مرد هستند دچار فروپاشی می شوند و ثالثا کسانی که مرتکب این گناه شوند از انجام سایر جنایات ابایی نخواهند داشت.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: به فرموده قرآن کریم اگر کسی زن یا مرد پاکدامنی را متهم به زناکاری کند و نتواند 4 شاهد برای ادعای خود معرفی کند، مستحق 80 ضربه تازیانه است و چنانچه فردی مستقیما یا با کنایه انسان های مؤمنی را به این گناه کبیره متهم کند، افزون بر 80 تازیانه، مستحق این است که گواهی او در هیچ محکمه ای پذیرفته نشود چرا که از مسیر حق خارج شده و فاسق است، تا زمانی که توبه کند.

وی با تأکید بر لزوم نگهداری زبان از توهین به مؤمنان، از اهانت های برخی افراد و جریان ها به روحانیت انتقاد و تصریح کرد: برخی افراد نسبت به اهل علم تهمت می زنند و متأسفانه میزان این مسأله در شهر مشهد بیش از سایر مناطق است. کسانی که به این راحتی تهمت زده و بی احترامی می کنند، باید در روز قیامت در برابر تک تک انسان هایی که نسبت به آن ها بی حرمتی صورت گرفته، پاسخگو باشند./202/820/ب1

ارسال نظرات