۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰
کد خبر: ۵۰۱۷۳۲
حجت الاسلام قائمی:

یاد مرگ رفتار انسان را اصلاح و مانع ارتکاب گناه می‌شود

امام جمعه موقت شهرضا گفت: یاد مرگ رفتار انسان را اصلاح و او را از بدیها دور می‌کند، کسانی که یاد مرگ دارند به راحتی از ارتکاب گناه چشم پوشی کرده و خود را برای روز قیامت آماده می‌کنند.
حجت الاسلام قائمی شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام اصغر قائمی شب گذشته در مراسم سخنرانی که در مسجد اصحاب کساء شهرضا برگزار شد، بیان کرد: یکی از مواردی که آثار و برکات زیادی در زندگی افراد دارد یاد مرگ است، یاد مرگ به این معنا است که به مرگ و زندگی پس از مرگ ایمان و باور داشته باشیم، انسانی که به یاد مرگ هست غم و غصه دنیا بر او کم می‌شود زیرا در زندگی مادی ما سختی های زیادی هست و به دنبال آنها غم ها هم پیش می‌آید، انسان موحد می‌داند که این سختی ها تنها در دنیا است.

وی با اشاره به حدیث «اَلمُوت راحَةُ المُؤمِن وَ هُوَ یَکرَهُ» از امام صادق(ع)، اظهار کرد: مرگ برای انسان مؤمن سبب راحتی و گشایش است اما او به دلیل جهلی که درباره این مسأله دارد، از آن اکراه دارد؛ قرآن کریم صراحت دارد که مرگ در هر مکانی بر انسان وارد می‌شود.

امام جمعه موقت شهرضا با اشاره به آیه«کُلُ نَفسٍ ذَائِقَهُ المُوت»، بیان کرد: خداوند حتی خطاب به پیامبر اسلام(ص) که اشرف مخلوقات هستند می‌فرماید «اِنَّکَ مَیَّت وَ اِنَّکُم مَیِّتوُن»، خداوند با این آیه بر این مسأله تأکید می‌فرماید که مرگ برای همه موجودات وجود دارد و هیچ استثنایی در این زمینه وجود ندارد.

حجت الاسلام قائمی گفت: یاد مرگ ثمراتی در زندگی انسانها دارد که از جمله آنها می‌توان به از بین رفتن لذتهای دنیا اشاره کرد، امام صادق(ع) می‌فرمایند «ِاذَا حَمَلةَ جِنازَةً فَکُن کَانَّکَ المَحموُد اُو کَاَنَّکَ السَئَلتَ رَبَکَ الرُّجوُع اِلی الدُّنیا لِتَعمَل فَنظُر مَاذَا تَستَأنِف»، به همین دلیل است که به حضور در مراسم های تشییع جنازه تأکید شده زیرا این کار سبب می‌شود انسان به راهی که در پیش رو دارد آشنا شود و خود را برای آن آماده کند.

وی عنوان کرد: هر کسی به واعظی در وجود خودش نیاز دارد و بهترین واعظ یاد مرگ است، پیامبر می‌فرمایند «دلهای افراد گاهی زنگار می‌گیرد و جلای آنها با تلاوت قرآن، استغفار و یاد مرگ است»، یکی از مهمترین عوامل تربیتی یاد مرگ است که سبب می‌شود افراد در کارهای خیر و کمک به دیگران تعجیل کرده و از تأخیر در امورات خیر و عبادی پرهیز کند.

امام جمعه موقت شهرضا اظهار کرد: یاد مرگ انسان را از دلبستگی به دنیا دور کرده و با ایجاد تواضع و توبه از گناهان او را برای مهیای امور آخرتی وادار می‌کند، بسیاری از نیرنگها و فریبهایی که انسانها در حق هم روا می‌دارند به دلیل فراموشی یاد مرگ است.

حجت الاسلام قائمی بیان کرد: برای اینکه به یاد مرگ باشیم راه‌هایی وجود دارد که یکی از آنها روش علمی است و آن تدبیر در این مسأله است که هیچ موجودی در عالم مادی پایدار نیست، راه دیگر خواندن داستانهای امتهای گذشته است؛ خواندن آیات و احادیث اهل بیت(ع) هم از جمله دیگر راه‌های مؤثر در این زمینه است.

وی گفت: شرکت در تشییع جنازه، زیارت قبور، تهیه کفن، نوشتن وصیتنامه و خواندن ادعیه مربوطه از جمله راهکارهای عملی احیای یاد مرگ در وجود افراد است؛ یاد مرگ اندک اندک یاد آخرت را در وجود افراد زنده می‌کند و به همین دلیل به راحتی از گناه فاصله گرفته و به سوی خداوند متوجه می‌شود.

امام جمعه موقت شهرضا عنوان کرد: کتاب منازل الآخرة از جمله آثار تألیفی شیعه است که در این زمینه بسیار مهم و مؤثر است؛ اسلام راهکارهایی را پیشنهاد می‌کند که با ایجاد یک حالت بازدارندگی درونی در وجود افراد، آنها را از گناه و ارتکاب معاصی باز دارد و یکی از بهرتین آنها یاد مرگ است./868/۲۰۲ب2

ارسال نظرات