۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۴
کد خبر: ۵۰۱۷۲۸
امام جمعه شهرضا:

قرائت قرآن باید همراه با تدبر در آیات باشد

امام جمعه شهرضا گفت: قرائت قرآن باید همراه با تدبر در آیات باشد تا آیات قرآن زمینه تحول در زندگی فردی و اجتماعی را ایجاد کند.
یعقوبی - شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سیف الله یعقوبی امشب در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد و حسینیه صدیقه طاهره(س) این شهرستان برگزار شد، عنوان کرد: اگر انسان شکر همه نعمت هایی که خداوند به او عطا کرده را به جای آورد، این نعمات برای او ماندگار می‌شود، حضرت سلیمان(ع) یکی از انبیای الهی هستند که خواند از او به عنوان یکی از بندگان شاکر یاد می‌کند.

وی با اشاره به حدیث «عرفة الله بفسخ العظائم و نقض الهمم» از حضرت علی(ع)، اظهار کرد: هر کاری افراد انجام می‌دهند به توفیق الهی است پس باید شکر الطاف الهی را انجان دهیم، حضرت سلیمان(ع) از این هم فراتر رفته و طبق آیه«رَبِّ اَوضِعنی اَن اَشکُرَ نِعمَتَک»، از خداوند توفیق شکرگزاری می‌خواهد، ایشان بعد از هر موفقیتی خدا را شکر می‌کردند.

امام جمعه شهرضا بیان کرد: آن حضرت همه مخلوقات از جن و انس را جمع می‌کردند و اگر کسی حاضر نبود از او سراغ می‌کرفتند، این رفتار ایشان نشان می‌دهد که در جماعات مختلف باید از افراد یاد کرده و اگر کسی حاضر نبود باید پیگیری کنند تا اگر به دنلیل مشکلی در جمع حاضر نشده برای حل مشکل او چاره اندیشی شود، سیره انبیا و ائمه(ع) نیز بر همین اساس بوده است.

حجت الاسلام یعقوبی ادامه داد: در داستان حضرت سلیمان آمده است که یکی از روزها هدهد غایب بود و وقتی آن حضرت از علت غیبت او سؤال کردند او در پاسخ گفت که در سرزمینی مردمانی که یک زن سلطان آنها بود، خورشید را پرستش می‌کردند، در مقابل این سخن حضرت سلیمان برای کسب اطمینان نامه‌ای به سلطان آن سرزمین نوشتند، این رفتار نشان می‌دهد که حاکمان و سایر انسانها نیز نباید هر سخنی را پذیرفته و قبل از اتخاذ تصمیم، درباره آن تحقیق کنند.

وی اضافه کرد: وقتی بلقیس نامه حضرت سلیمان را دریافت کرد، جلسه مشورتی تشکیل داد، این مسأله نشان می‌دهد که باید عقلای قوم در مسائل کلان با یکدیگر اجتماع کنند و امور بر اساس مشورت انجام شود؛ بعد از طرح موضوع عقلای قوم از بلقیس خواستند که به پشتوانه توان نظامی در برابر سلیمان تسلیم نشوند اما او با این نظر مخالفت کرد و با ارسال هدایایی سعی در سنجش و آزمایش حضرت سلیمان(ع) داشت، این جریان نشان می‌دهد که افکار صحیح و درست ربطی به جنسیت افراد ندارد و در برخی موارد هم بانوان دانا و باتجربه نظراتی بهتر از مردان ارائه می‌دهند.

امام جمعه شهرضا گفت: انسان هر اندازه از مواهب مادی برخوردار باشد باز هم طمع بیشتری برای اموال دارد، بنابراین نباید به دنیا و اموال و مادیات دلبسته شویم، حضرت سلیمان(ع) پیک و هدایای بلقیس را بازگرداند و آنها را تهدید کرد که به سرزمین آنها حمله خواهند کرد، این رفتار به بلقیس نشان داد که نیرویی که در مقابل آنها قرار دارد، فوق مادی است.

حجت الاسلام یعقوبی عنوان کرد: اموال فقرا در اموال اغنیا است و اگر آنها حقوق شرعی خود را بپردازند دیگر فقر و نیازمندی باقی نمی‌ماند، همه افرادی که مدعی پیروی اهل بیت(ع) هستند باید بدانند که شخصیتهای بزرگی همانند حضرت زهرا(س) بهترین اموال خود را در راه رضای خدا می‌بخشیدند، اینگونه رفتارها باید به عنوان الگویی در زندگی همه ما مطرح باشد.

وی ادامه داد: قرائت قرآن باید همراه با تدبر در آن باشد، باید آیات قرآن زمینه تحول در زندگی فردی و اجتماعی را ایجاد کند؛ در جامعه اگر همه افراد بر اساس ایمان و نوع دوستی با هم رفتار می‌کردند مشکلات اجتماعی برطرف می‌شد./868/۲۰۲/ب۲

 

ارسال نظرات