۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۴۹۷۳۵۹

نخست وزیر مالزی خواستار مقابله با افراط گرایی مذهبی شد

نخست وزیر مالزی از مردم این کشور خواست افراط گرایی مذهبی را که در نزیکی جامعه چندمذهبی و چند فرهنگی این کشور قرار دارد، مورد پذیرش قرار ندهند.
مالزی

به گزارش خبرگزاری رسا، "نجیب تون رزاق"، نخست وزیر مالزی شب گذشته در مراسمی به مناسبت عید بودائیان، گفت که مالزیایی ها باید ارزش های جهانی که از سوی مذهب آنها به اشتراک گذشته شده است را ترویج کنند و آنها را پاس بدارند.

این درخواست نخست وزیر مالزی در حالی مطرح شد که افراط گرایی در بین مردم این کشور جنوب شرق آسیا رو به گسترش است و تاکنون صدها تن تنها به اتهام ارتباط با گروه تروریستی داعش بازداشت شده اند و ده ها تن از تروریست های مالزی در سوریه و عراق به هلاکت رسیده اند.

وی با این عنوان که افراط گرایانی در بین همه مذاهب وجود دارد، گفت: ما باید اطمینان کسب کنیم افراط گرایان با هیچ روشی بر ما تاثیر ندارند.

'نجیب تون رزاق' تصریح کرد: اجازه دهید آنها به تعداد بسیار کمی وجود داشته باشند. ثبات اجتماعی و سیاسی تنها هنگامی که ما هماهنگی مذهبی داشته باشیم، به یک حقیقت تبدیل می شود.

به گفته وی، این شرایط بر اساس ارزش های ذاتی احترام و درک متقابل است که ما باید تبلیغ و تقویت کنیم.

نخست وزیر مالزی در ادامه تصریح کرد: مردم مالزی امروز در قبال پدران بنیانگذار این کشور که نه تنها پایه های قانون اساسی فدرال بلکه پایه ای برای ایجاد هماهنگی بین مذهبی را پایه گذاری کردند، مسؤول هستند.

به نوشته روز پنجشنبه تارنمای روزنامه 'استار'، وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که هماهنگی مذهبی تنها مسؤولیت دولت نیست، بلکه نیازمند تلاش جمعی همه مردم مالزی است.

'نجیب تون رزاق' در ادامه سخنان خود تصریح کرد که برنامه های توسعه ای این کشور تنها پیشرفت های فیزیکی را مورد توجه قرار نداده اند، بلکه ایجاد یک جامعه مهربان تر و بخشنده تر نیز در دستور کار است.

نخست وزیر مالزی در حالی به بیان این اظهارت پرداخت که هفته گذشته پس از اقامه نماز جمعه در ایالت 'جوهور' یک راننده که هنگام اقامه نماز از بوق خودرو خود به صورت ممتد استفاده کرده بود مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

تصاویر این درگیری در شبکه های اجتماعی گسترش یافت و باعث واکنش های مختلفی در قبال آن شد و بسیاری معتقدند جامعه مالزی نیازمند تحمل مذهبی بیشتری است./۸۴۷/ب۱۰۳/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات