۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶
کد خبر: ۴۹۵۲۹۰
آیت الله مصباح یزدی:

صدها سایت و رسانه علیه تشیع و انقلاب لجن پراکنی می کنند

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهزشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: هم اینک رسانه ها و صدها سایت علیه اسلام، تشیع، انقلاب و روحانیت لجن پراکنی و ایجاد شبهه می کنند تا جوانان تحت تأثیر واقع شوند، امروز هم جا دارد بر اساس روش شهید مطهری نیازهای جامعه را بررسی کرده و به نیازهای جامعه بر اساس اولویت ها پاسخ دهیم.
آیت الله مصباح

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عصر سه شنبه در مراسم گرامیداشت روز معلم و استاد که در سالن اجتماعات این مؤسسه برگزار شد، با تجلیل از خدمات شهید مطهری گفت: مرحوم علامه مطهری امتیازات ویژه ای داشت و فردی کم نظیر بود.

فعالیت های علمی شهید مطهری در مسیر پاسخ به نیاز جامعه بود

وی افزود: یکی از برجسته ترین ویژگی های شهید مطهری این بود که ایشان سعی می کرد فعالیت های علمی و پژوهشی خود را در مسیری قرار دهد که مورد نیاز جامعه است، نخستین کار نوی ایشان به کمک علامه طباطبایی در بحث اصول فلسفه و روش رئالیسیم صورت گرفت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به شرایط فرهنگی کشور و دانشگاه ها در اوایل انقلاب اظهار داشت: دانشگاه ها شدیدا تحت تأثیر افکار ماتریالیستی قرار گرفته و جو سیاسی به سمت افکار مارکسیستی بود که به طبقه مردم عادی هم سرایت می کرد و می توانست اعتقاد به خدا و دین را به خطر بیندازد.

وی ادامه داد: حتی در دانشکده الهیات مبلغ افکار انحرافی وجود داشت و مانع از حضور شهید مطهری در دانشکده برای تدریس می شدند؛ اما ایشان با تلاش تدریس آنجا را به دست آورد و توانست فضا را تغییر دهد؛ آن زمان حوزه آمادگی برای این کارها نداشت و غیر از فقه و اصول چیزی در حوزه مطرح نبود و تنها افرادی این مباحث را که مورد نیاز جامعه اسلامی بود پیگیری می کردند الان هم این آمادگی در حد مطلوب نبوده و باید تقویت شود.

آیت الله مصباح یزدی ابراز داشت: مسأله ای مطرح شد که آیا علما و حوزویان باید نوآوری داشته باشند یا این که باید به روش سنتی بسنده کنند؟ گاهی در مدح شهید مطهری گفته شد که از ویژگی های ایشان نوآوری بود، در مقابل کسانی مثل هر مفهومی که از افراط و تفریط آن سوء استفاده می شود، سوء استفاده کرده و معنای دیگری را بیان کردند.

صدها سایت و رسانه علیه تشیع و انقلاب لجن پراکنی می کنند

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهزشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: هم اینک صدها رسانه و سایت علیه اسلام، تشیع، انقلاب و روحانیت لجن پراکنی و ایجاد شبهه می کنند تا جوانان تحت تأثیر واقع شوند، امروز هم جا دارد بر اساس روش شهید مطهری نیازهای جامعه را بررسی کرده و به نیازهای جامعه بر اساس اولویت ها پاسخ دهیم.

وی اضافه کرد: باید به عنوان مرزبانان عقیده و فقه اسلامی مدافع حقایق به صورت مؤثر باشیم، باید با زبان قابل فهم و قانع کننده کار شود، این اقتضا می کند که مقداری نوآوری داشته باشیم، حال آیا نوآوری در حوزه صحیح است یا خیر؛ چه اندازه باید سنت گرا بود و چه اندازه باید نوآوری کرد؟

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که قشر دانشگاهی نقش مهمی در کشور دارد، گفت: آینده کشور در در دست دانشجویان است، حال حوزویان چگونه باید برخورد داشته باشند که در برابر خداوند مسؤول نباشند؟ طرفین این مفهوم افراطی و تفریطی، غلط است.

وی افزود: بین این دو حد وسط مطلوب بلکه واجب است، به صورت مطلق نباید مسأله ای را رد یا تأیید کرد، یک نوع نوآوری مذموم است که بدعت نام دارد یعنی این که انسان چیزی که در دین نیست را به دین نسبت دهد یا این که چیزی که جزو دین باشد را نفی کند که گناه است و خلاف ضروریات دین به شمار می رود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که زمینه هایی برای نوآوری وجود دارد که نه تنها مذموم نیست بلکه به سر حد وجوب می رسد، اظهار داشت: گاهی در عرصه های گوناگون مسائلی مطرح می شود که قبلا اصلا مطرح نبوده است؛ گاهی برخی فرصت تحقیق ندارند و با مسامحه جواب می دهند؛ به عنوان مثال اوایلی که درباره رانندگی خانم ها صحبت شده بود برخی از آقایان تصور می کردند که این کار سبب ایجاد مشکلاتی می شود از این رو برخی هم آن را حرام کردند یعنی جواب سؤال تحقیق نکرده داده شد و اطراف قضیه را نسنجیدند.

وی ادامه داد: این که انسان به صورت مطلق بگوید رانندگی زن ها حرام است توجیه شرعی ندارد، اگر گفته شود سبب ارتباط نا امن با مردها می شود عکس آن هم وجود دارد، مسامحه در فتوا بدون در نظر گرفتن شرایط و به صورت مطلق امر و نهی کردن صحیح نیست و سبب می شود کسانی را نسبت به اسلام بدبین کند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که یکی از علل بدبینی  به فقه در دانشگاهیان و نواندیشان به دلیل عدم دقت در برخی موارد بوده است، ابراز داشت: گاهی بر اثر مسامحه و سستی، دستورات عام و مطلقی بی جهت صادر شد که اطراف آن مورد بررسی قرار نگرفته بود.

وی عنوان کرد: گاهی بر اثر ساده اندیشی ها و سطحی نگری ها به اطلاق و عموم هایی تمسک می شود که اطلاق و عمومی ندارد یعنی ظاهر لفظ مطلق است و تصور می کنند اطلاق دارد اما بسیاری از قضایایی که  ما تصور می کنیم عمومیت آن بدیهی از نظر عقلی و نقلی است اگر دقت کنیم می بینیم که عمومیتی ندارد.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: همه می گویند که راست گویی خوب و دروغگویی بد است، حال آیا موردی داریم که راست گویی حرام باشد؟ اگر دقت کنیم می بینم که ممکن است در جایی راست گفتن حرام باشد، به عنوان مثال، ظالمی فرد مؤمن را می خواهد به قتل برساند و اگر انسان راست بگوید جان او به خطر می افتد یا این که دروغ بگوید جان او را نجات می دهد که باید انجام دهد، اگر کوتاهی شود انسان مسؤول بوده و در خون مؤمن شریک است.

یکی از عللی که سبب می شود کسانی تصور کند فقه ما ناقص است به این دلیل است که توجه نکردیم برخی جاها مصالح اقوایی وجود دارد و غفلت کردیم، اقلا در متد فقاهت آن ها را بررسی نکردیم.

آیت الله مصباح یزدی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به احکام حکومتی گفت: گاهی مصالح اقوایی در مواردی پیدا می شود که تشخیص آن برای همه میسر نیست، مواردی از تزاحم وجود دارد که شناخت آن عمومیت ندارد و متخصص می خواهد، این مسأله در موارد پزشکی بسیار اتفاق می افتد که متخصصان باید تشخیص دهند، اگر متخصصان اختلاف کردند باید رجوع به اعلم کرد، دلیل رجوع به اعلم در مراجع تقلید همین است.

وی افزود: قاعده عقلایی این است که انسان در زمان اختلاف متخصصان نزد کسی برود که احتمال اشتباه آن کمتر است، در مسائل اجتماعی سیاسی کسانی که قائل به ولایت فقیه و حکومت شرعی هستند اعتقاد دارند که در این موارد حاکم شرع و ولی فقیه دستور بدهد و تشخیص دیگران فی حد نفسه اعتباری ندارد.

حوزه اجازه تخریب فقاهت و دستگاه ولایت را به دشمن ندهد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در مسائل سیاسی رهبر جامعه اسلامی باید حکم کند، اظهار داشت: این مسائل قبل از انقلاب در جامعه مطرح نبود اما به برکت انقلاب و حرکت امام، نظام اسلامی برقرار شد و مسائل بسیاری پیش آمد و وظیفه ولی فقیه است که امر و نهی کند و حکم حکومتی انجام دهد، هر سربازی برای جنگ نمی تواند تشخیص خود را عملی کند بلکه به دستور فرمانده باید عمل شود، این موضوع را همه عقلای عالم می دانند.

وی ادامه داد: در مسائل سیاسی و مسائلی که مربوط به مصلحت جامعه است رهبر جامعه باید فرمان دهد و حتی مراجع تقلید کافی نیست، فتوای آن ها برای مقلدان حجت است اما در مسائل اجتماعی نیاز به حکم دارد، فقط ولی فقیه و رهبر جامعه می تواند حکم حکومتی دهد.

آیت الله مصباح یزدی ابراز داشت: 40 سال از انقلاب گذشته اما هنوز این بحث درست بررسی و تبیین نشده است، این کارها وظیفه حوزه است و باید انجام دهیم تا از بدبینی به فقه جواهری که باید آن را حفظ کنیم جلوگیری شود، حتی حکم حکومتی با فقه جواهری اثبات می شود؛ در مسائلی مسامحاتی شده است.

وی عنوان کرد: امروز در نظام اسلامی که جای اعمال قدرت ولی فقیه فراهم شده، تحقیقات علمی آن بر دوش محققان و پژوهشگران حوزه است تا مسائل تبیین شود و سایت های شیاطین نتوانند ذهن جوانان را تخریب کرده و نسبت به فقاهت، روحانیت و دستگاه ولایت بد بین کنند./1323/ ۲۰۲/ص

ارسال نظرات