۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۰
کد خبر: ۴۹۴۶۱۲
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد:

«اخلاق حرفه ای» متغیر بحرانی فضای رسانه ای کشور است

انتظامی گفت: بدون اغراق می گویم اخلاق حرفه‌ای مهم ترین متغیر بحرانی فضای رسانه ای کشور است که می تواند به بهتر دیده شدن رسانه ها کمک کند.
انتظامی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران کشور امروز 10 اردیبهشت با حضور اساتید علوم ارتباطات، مدیران خبرگزاری ها در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

بنا بر این گزارش، دکتر حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد  با بیان اینکه زمان محدود است بنابراین به اختصار صحبت می کنم ،گفت: از همکاران انجمن صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران برای برگزاری این جشنواره تشکر می کنم و امیدوارم این جشنواره در سال های آینده استحکام پیدا کند و بتواند به نحوی نشانگر جامعیت فضای رسانه ای کشور باشد.

وی افزود :سیاست عمومی دولت عقب نشینی به نفع صنوف در حوزه رسانه ای است و برگزاری جشنواره مطبوعات به شکل سنتی که متولی برگزاری آن دولت بود منتفی شد و از تشکل های صنفی خواهش کردیم این اتفاق ها را نمایندگی و داوری کنند و طبعا به این شکل برای همکاران رسانه ای  پذیرفتنی تر است و هر چقدر این جامعیت افزایش پیدا کند مشروعیت کار بالاتر خواهد رفت.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد تصریح کرد:  قالب های رسانه ای و آموزش جای خود را دارد، اگر بخواهیم آسیب ها یا دغدغه ها و چالش های رسانه را فهرست کنیم با مقوله هایی مثل مسایل زیرساختی،  اقتصاد رسانه،  ظهور و همه‌گیری رسانه های مدرن و تنوع مخاطب و سطح دسترسی و سرعت حیرت آفرین مواجه می شویم که در هیچ صنعتی چنین سرعت و نوآوری وجود ندارد.

وی افزود: اگر از بنده بپرسید متغیر بحرانی در فضای رسانه ای کشور چیست بدون اغراق می گویم اخلاق حرفه‌ای، چالش مطبوعات کاغذی جای خود، همه باید این وضعیت را ارتقا بدهیم و اگر به این اهمیت بدهیم می توانیم به بهتر دیده شدن رسانه و احترام بیشتر به رسانه و فعالان رسانه ای کمک کنیم.

 انتظامی توضیح داد:هفته پیش در آستانه بعثت پیامبر گرامی اسلام (ص)تعدادی از رسانه ها رونمایی شدند و این تقارن با فلسفه بعثت رسول اکرم(ص) اخلاق است.

وی همچنین با بیان اینکه در توضیح درباره اخلاق حرفه ای از گفتن کلیات پرهیز می کنم افزود: مثلا اخلاق حرفه ای خیلی خوب است و رعایت اینکه مثلا من به عنوان خبرنگار موضعم در مورد ضبط صدای افراد بدون اجازه چیست، ما که مدعی میثاق نامه ای هستیم که خبرنگاران امضا کرده اند در مورد حقوق کودکان و مجرمان نظرمان چیست و یا اینکه جوابیه هایی که برای ما ارسال می شود را چطور منتشر می کنیم؟ می خواهم بگویم میثاق حتما از قانون موثرتر است چون درونی است و ما با هم هم پیمان می شویم تا این میثاق نامه ها را رعایت کنیم. قانون الزام دارد و میثاق نامه یک چیز درونی است بنابراین افراد باید به آن متعهدتر خواهند بود.

وی در آخر گفت: شما اصحاب رسانه میثاق نامه ها را ببینید و بپسندید و اصلا هر میثاق نامه ای که مورد نظرتان است را مطرح کنید، فقط اینکه ایده ال ما این است که میثاق نامه همه ما یکی شود و ما در فضای رسانه و مطبوعات خلا چنین میثاق نامه ای و خلا عمل به آنها را احساس می کنیم./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات