۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۴۹۳۴۰۱
معاون سلامت و امور بیمه‌های مرکز خدمات:

اولویت مرکز خدمات در عرصه سلامت «پیشگیری قبل از درمان» است

معاون سلامت و امور بیمه‌های مرکزخدمات در مراسم افتتاحیه «پایگاه سنجش سلامت»گفت: اولویت عرصه سلامت، «پیشگیری قبل از درمان» است.
مرکز خدمات

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی مرکزخدمات حوزه علمیه استان قم، به مناسبت آغاز هفته سلامت، مراسم افتتاح پایگاه‌های سنجش سلامت با حضور مسؤولین مرکزخدمات و برخی از مدیران درمان و خدمات پزشکی استان، به همت مرکز خدمات استان برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌ حسام افروز معاون سلامت و امور بیمه‌های مرکزخدمات ضمن گرامیداشت هفته سلامت و خیرمقدم به حاضرین در جلسه، گفت: برپایی پایگاه‌های سنجش سلامت با دو محور مهم ضرورت پیشگیری بر درمان و اعلام فعالیت به سازمان‌های درمانی انجام‌شده است.

وی اولویت سلامت در دنیا را پیشگیری عنوان و تصریح کرد: فعالین عرصه سلامت در سراسر دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که باید تمرکز در حوزه "آموزش و پیشگیری" باشد و درمان، اولویت بعدی است.

حجت‌الاسلام‌حسام افروز با اشاره به آموزش بیش از 44 هزار نفر در سال گذشته توسط مرکزخدمات بیان کرد: با آگاه‌سازی بخش اعظم جوانان تحت پوشش بیمه‌های خدمات درمانی، می‌توان از صرف هزینه‌های گزاف درمان پیشگیری کرد.

وی جامعه روحانیت را یک رسانه دارای قدمت دانست و اظهار داشت: اگر هر روحانی خود را موظف کند در منبر خود یکی از احادیث تغذیه و بهداشت در اسلام را گوشزد کند، در درازمدت تأثیر بزرگی در ارتقاء سلامت عمومی خواهد داشت.

در بخش بعدی جلسه، حجت‌الاسلام‌ جعفریانی مدیر مرکزخدمات استان، با اشاره به آغاز هفته سلامت گفت: امید است به‌عنوان یک الگوی دینی در راستای سلامت بتوانیم برنامه‌هایی را ارائه دهیم که منشأ خیر باشد.

وی اولویت سلامت در جامعه را سلامت روح و روان دانست و بیان کرد: نشاط و شادابی به‌عنوان گمشده‌ی قرن بیست و یکم مطرح است و گرایش بیش‌ازحد به فضای مجازی و زندگی شهری و آپارتمان‌نشینی علت عمده مشکلات روحی قلمداد می‌شود.

حجت‌الاسلام‌ جعفریانی بر لزوم برنامه‌ریزی و اقدام جدی برای ارتقاء فرهنگ سلامت تأکید کرد و گفت: دین اسلام ، قانون اساسی کشور و همچنین آئین‌نامه‌های سلامت کاملاً دقیق و جامع است، اما وضعیت سلامت جامعه نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی دقیقی برای استفاده از ظرفیت‌ها انجام‌نشده است.

وی به برخی از برنامه‌های پایگاه‌های سنجش سلامت اشاره کرد و گفت: امید است بتوانیم دغدغه‌های امام خامنه‌ای را در خصوص سبک زندگی اسلامی برطرف کرده و جامعه سالم و بانشاطی داشته باشیم.

در بخش پایانی، دکتر علی محمدی مدیر درمان تأمین اجتماعی استان قم بحث پیشگیری را بسیار پر چالش دانست و گفت: ما در کشور خود قیدوبندهایی در خصوص مسئله "پیشگیری درمان" داریم که کار را بسیار سخت کرده است.

وی با اشاره به انواع مختلف پیشگیری در رشته پزشکی افزود: کم‌هزینه‌ترین و اثربخش‌ترین نوع پیشگیری، همان پیشگیری از وقوع بیماری است تا مشکلی در آینده برای شخص ایجاد نشود.

دکتر علی محمدی افزایش آمار بستری‌شدگان در مراکز درمانی را قابل‌تأمل ارزیابی کرد و گفت: این روند رو به رشد بستری‌شدگان، ما را درگیر ارائه خدمات درمانی کرده و فرصتی برای پرداختن به مقوله پیشگیری باقی نمانده است.

وی یکی از مشکلات جدی امروز جامعه ما را مشکلات روحی و افسردگی دانست و خاطرنشان کرد: مشکلات روحی ریشه در فقر فرهنگی و معنوی دارد و بنا به فرمایش امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)، درمان تمام مشکلات در قرآن کریم و روی آوردن به معنویت است./۸۷۲/

ارسال نظرات