۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۴۹۲۶۱۸
لاریجانی:

تعمیق باورهای دینی کلید مقابله با آسیب های اجتماعی است

رییس مجلس شورای اسلامی تعمیق باورهای دینی را کلیدی ترین نقطه در مقابله با آسیب های اجتماعی دانست و گفت: در شهرهایی که حوزه های علمیه فعالی دارند، میزان آسیب های اجتماعی به میزان چشمگیری کاهش یافته است.
علی لاریجانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا دکتر علی لاریجانی در اختتامیه سیزدهمین اجلاس سراسری مدیران و مؤسسین حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور که پیش از ظهر امروز در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، آسیب های اجتماعی را از مسائل مهم کشور دانست و گفت: آسیب های اجتماعی یکی از مسائل مهم در کشور است که رهبر انقلاب نیز در جلسات مختلف بارها به این موضوع پرداخته اند که همین مطلب اهمیت این موضوع را دوچندان می کند.

وی افزود: نگاه عمیقی که به ساحت امور اجتماعی در حوزه علمیه مشاهده می شود نیازمند این است که با برنامه ریزی دقیق تری ناظر بر شناخت فصل مشترک آسیب هاب متنوع اجتماعی همراه شود و نسبت روحانیت و ائمه جمعه و حوزه های علمیه با آسیب های اجتماعی به درستی شناخته شود.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای بررسی و درمان آسیب های اجتماعی نیاز است تا ریشه یابی دقیقی صورت بگیرد و بر اساس ریشه های این آسیب ها برنامه ریزی متناسب صورت بگیرد تا راه برون رفت از این معضلات مشخص شود.

وی ریشه معضلات اجتماعی را در سه موضوع دانست و خاطرنشان کرد: ریشه اقتصادی، روانشناسی و اخلاقی و دینی مهمترین علل آسیب های اجتماعی هستند که هرکدام در جای خود نیازمند بررسی و آسیب شناسی و رفع معضل هستند.

لاریجانی اضافه کرد: علمای ما همواره پناهگاه مردم و محل رجوع آنها بوده اند و با درک مسائل اجتماعی در رفع معضلات آن مؤثر بوده اند و همین همراهی با مردم باعث ایجاد آرامش اجتماعی شده است و اگر این آرامش اجتماعی سلب شود، شرایط برای حیات طیبه فراهم نمی شود.

وی در ادامه ابراز کرد: روحانیت نقش ویژه ای در پاسخگویی به نیازهای جامعه و رفع معضلات اجتماعی برعهده دارد و برای ورود به این موضوع باید تحلیل جامع و همچنین اولویت بندی نسبت به آسیب های متنوع اجتماعی داشته باشند و با طراحی ساز و کار مناسب، در جهت رفع این آسیب ها تلاش کنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: یکی از کارهایی که باید در کشور صورت بگیرد تا معضلات اجتماعی رفع شود، دوری از مدرک گرایی و توجه به آموزش حرفه و تخصص است و ترویج و تبیین اهمیت کارآفرینی که در نهایت سبب تحقق شعار اشتغال و تولید که رهبر انقلاب در اول سال بیان فرمودند می شود، از عهده نهاد حوزه و روحانیت بر می آید.

لاریجانی استفاده از تجربیات روانشناسی در رفع معضلات اجتماعی را از دیگر کارهای مهم در مقابله با آسیب های اجتماعی دانست و اظهار کرد: باید از تجربیات و دانشی که در مسائل روانشناختی وجود دارد به بهترین نحو ممکن استفاده برد و همچنین یأس و نا امیدی را که ریشه بسیاری از معضلات اجتماعی است از بین برده و امید و نشاط و شادابی را در جامعه ترویج کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت تقویت بنیان های دینی و معرفتی در بین افراد مختلف جامعه یادآور شد: آن چیزی که به وضوح مشاهده می شود این است که در شهرهایی که حوزه های علمیه قوی و فعالی دارند، میزان آسیب های اجتماعی به میزان چشمگیری کاهش یافته و همین موضوع اهمیت توجه به معارف دینی و تعمیق این باورها در پیشگیری از آسیب های اجتماعی را نشان می دهد.

وی افزود: متأسفانه در برخی از مناطق و شهرها دیده می شود که در مساجد روحانی وجود ندارد که این مشکل بزرگی محسوب می شود و باید چاره ای برای این موضوع اندیشیده شود چراکه مرجع پاسخگویی به سؤالات دینی و احکام مردم روحانیت هستند.

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: حوزه علمیه برنامه ای ده ساله تدوین کند که روحانیت در دسترس مردم باشند و آموزش های لازم برای مقابله با آسیب های اجتماعی به آنها داده شود چون که نقطه بسیار کلیدی در مقابله با آسیب های اجتماعی، تعمیق باورهای دینی است./872/۲۰۱/ص

ارسال نظرات