۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۴۹۲۴۰۰
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

شکست خورده کسی است که دینش غارت شود

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه حکمت انسان را از خطورات دنیوی و اخروی حفظ می‎کند، گفت: شکست خورده کسی است که دینش غارت شود.
حجت الاسلام انصاریان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، استاد حوزه علمیه و مفسر قرآن کریم، امروز در حسینیه همدانی‌ها به مناسبت دهه سوم ماه رجب به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: کلام پیامبران و ائمه معصومین(ع) بسیار حق بوده و بسیار ارزشمند است.

وی با استناد به سوره لقمان، ابراز کرد: خداوند در این سوره می‌فرماید: ما به لقمان حکمت عطا کردیم؛ حکمت در کلام الهی به معنای مهار و حفظ انسان از خطرات احتمالی، اعتقادی و عملی است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به سوره بقره، بیان داشت: خداوند می‌فرماید: اگر به کسی حکمت عطا شود در اصل به او خیر فراوان بدون حساب داده می‌شود؛ حکمت انسان را از خطرات احتمالی و ضربه‌های شیطانی که ممکن است در دنیا و آخرت با آن رو به رو شود حفظ می‌کند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: شهادت پیامبران و ائمه معصومین(ع) در اصل ضربه وارد کردن شیطان به جان و مال آنان بوده نه به عقل و اعتقادشان، در حالی که این خطر برای مشرکان و منافقان در راستای ضربه زدن به اعتقاد، باور و ارزشهای آنان است.

وی اضافه کرد: گاهی برخی مصائب دنیوی انسان را اندوهگین می‌کند در چنین لحظه‌ای اگر فرد مومن باشد و صبر پیشه کند به طور قطع خداوند پاداش آن ضربه را که منجر به رنج و سختی او شده در آخرت جبران می‌کند.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به روایتی از امام علی(ع) که فرمودند: شکست خورده در این دنیا کسی است که دینش غارت شود، گفت: حکمت مجموعه‌ای از دانستنی‌های صحیح است که اگر انسان براساس آن دانستنی‌ها عمل کند در قیامت او را از برخورد با خطورات دوزخ حفظ می‌کند و در دنیا نیز دینش را از خطر غارت شدن محفوظ می‌دارد و این معنای واقعی حکمت است که شامل اقامه نماز، شکرگزاری، رعایت حقوق والدین، امر به معروف و نهی از منکر، با صدای آهسته سخن گفتن، دلسوزی برای دیگران و غیره می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان درباره شکرگزاری به محضر الهی، تصریح کرد: انسان شاکر کسی است که خوبی‌ها در وجود او می‌جوشد، عمل کردن به خواسته‌های خداوند به معنای شکرگزاری به محضر الهی است.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: خداوند به شکر انسان نیازی ندارد و زیان کار کسی است که کفران نعمت ‌کند. حکمت همان اموری است که پیامبران برای هدایت انسان‌ها بیان کرده‌اند بنابراین کلام آنان حق است و فروتنی انسان دربرابر حق سبب می‌شود انسان به مقام اعقل و حکمت دست یابد./202/813/ب1

ارسال نظرات