۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۴۹۰۵۷۳
رييس اداره تبليغات اسلامي کاشان:

قرض الحسنه در جامعه تقويت شود

رييس اداره تبليغات اسلامي شهرستان كاشان گفت: قرض الحسنه براي مقابله با ربا به دستور شارع مقدس مشخص شده و سنت قرض الحسنه بايد در جامعه تقويت شود.
حجت الاسلام عبدالصاحب حسيني

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت‌الاسلام عبدالصاحب حسيني پيش از ظهر امروز در جمع مدير عامل و مسؤولان بانک رسالت و خيرين کاشاني، گفت: قرض الحسنه يکي از ابزارهاي مناسبي است که جايگزين «ربا» به‌عنوان يک شيوه صحيح تعامل در چرخه اقتصاد به دستور شارع اسلام مشخص شده است.

وي افزود: قرض الحسنه به‌ عنوان يک رفتار اقتصادي که از انگيزه هاي معنوي و اخروي نشأت مي گيرد و مي تواند نقش موثري در کاهش آسيبهاي اقتصادي و اجتماعي داشته باشد.

حجت الاسلام حسيني با تأكيد بر تبيين اهميت قرض الحسنه خاطر نشان کرد: قرض الحسنه از نظر اسلام عملي بسيار خوب و پسنديده و مستحبي است که در کنار اعمال واجبي چون نماز و زکات مورد تأکيد و تشويق قرار گرفته است به طوريكه خداوند در آيه ۲۰ سوره مزمل در کنار فرمان به دو امر واجب، به قرض الحسنه نيز که عملي مستحب است، ‌فرمان مي دهد و امر مي‌کند، بنابراين از اين فرمان مي توان استحباب موکد آن را به دست آورد.

وي تصريح کرد: اسلام فقر اقتصادي را انگيزه گناه و بي نيازي مادي را مايه کمک به تقوا و معنويت شمرده است و در روايتي اميرمومنان(ع) به فرزندش امام حسن مجتبي(ع) مي فرمايد، انساني را که به دنبال تأمين غذاي خود مي رود سرزنش نكن چون كسي كه غذايش فراهم نباشد، خطاهايش زياد خواهد شد.

رييس اداره تبليغات اسلامي کاشان با استناد به آيه شريفه قرآن اظهار داشت: خداوند در قرآن مي فرمايد چه كسي است که خدا را وام قرض الحسنه دهد تا خدا چندين برابر بر آن بيفزايد، بنابر اين قرض دادن به خدا مثال است براي انجام دادن عملي که ثواب و پاداش آن مطلوب است و اين تعبير براي دعوت مؤمنان به انجام عمل از روي لطف و مهرباني و تأکيد بر دادن پاداش است و حکمت اين که خداوند بندگانش را بر قرض نيکو توصيه مي‌کند براي اين است كه که بندگانش در اين امتحان الهي، افق وجودي شان را به سمت خداوند متعال ببرند و بدانند که قبض و بسط رزقشان در تحت يد و قدرت اواست، زيرا همه قدرتها را در توجه لايزال الهي مي بينند و از نگاه به غير خداوند دست مي كشد و در اين هنگام قرض دادن برايشان آسان مي شود و اين نمودي از حکمت هاي اين آيه است.

حجت الاسلام حسيني با تقديرو  تجليل از مدير عامل و مسؤولان بانک رسالت از عملکرد اين بانک در احيای قرض الحسنه اظهار داشت: هر فردي در اين بانک حساب افتتاح كند در ثواب قرض الحسنه سهيم خواهد بود چرا كه چراكه ثواب قرض الحسنه از نظر اسلام از صدقه بيشتر است./203/1307/ب1

ارسال نظرات