۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۴۸۶۸۶۵
رای الیوم:

حملات تروریستی دمشق تلاش برای برانگیختن آتش جنگ های فرقه ای در سوریه و منطقه است

سردبیر روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم و تحلیلگر مشهور عرب در واکنش به حملات هولناک تروریستی روز گذشته (شنبه) در دمشق نوشت: این حملات تلاش برای برانگیختن آتش جنگ های فرقه ای در سوریه و منطقه است.
عبدالباری عطوان

به گزارش خبرگزاری رسا، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله امروز (یکشنبه) روزنامه رای الیوم نوشت: انفجارهای خونین روز گذشته (شنبه) که اتوبوس های زائران عراقی را در 'باب الصغیر' در 'حی الشغور' از بخش های قدیمی دمشق هدف قرار داد و منجر به کشته شدن 59 نفر و زخمی شدن 120 نفر دیگر شد، می تواند دارای نکاتی باشد:

نخست اینکه تلاش مخالفان سوریه و یا تروریست ها برای انتقال نبرد به قلب پایتخت سوریه و مناطق شمالی ساحلی و برخی شهرهای دیگر مانند حمص و لاذقیه است که گمان می شود از مناطق امن و با ثبات این کشور هستند و تروریست ها سعی دارند تا با این اقدامات خون ریز انتقام جویی کنند و خسارت از دست دادن شهرهای حلب و تدمر و مناطقی در غوطه شرقی دمشق را جبران کنند.

دوم بی نتیجه کردن مذاکرات جاری برای رسیدن به آتش بس کلی در سوریه بخصوص مذاکرات آستانه که قرار بود دور دوم آن در هفته های آینده برگزار شود که در این نشست تنها گروههای مخالف مسلح شرکت دارند؛ یا این حمله تروریستی برای ضربه زدن به روند سیاسی حل بحران سوریه در قالب مذاکرات ژنو بود که قرار است در اواخر ماه جاری میلادی در ژنو برگزار شود.

سوم گروه های تروریستی که در لیست تروریسم قرار گرفته و از هر مذاکراتی دور نگاه داشته شده اند و همه گروههای سوری برای مقابله با آنها متحد شده و دارای اختلاف های اساسی با گروههای دیگر هستند و می خواهند این را اثبات کنند که هنوز قوی بوده و می توانند مناطق امن تحت کنترل ارتش سوریه را هدف حمله قرار دهند.

عطوان در ادامه می افزاید، حمله به زائران شیعه با هدف تعمیق اختلافات فرقه ای و برانگیختن آتش تنش های مذهبی در منطقه صورت می گیرد و سعی دارد این موضوع را القا کند که جنگ در سوریه جنگ فرقه ای است، اما یقینا بسیاری اینگونه فکر نمی کنند.

وی می نویسد، طرف های عربی و غربی که از مخالفان سوریه حمایت می کنند استراتژی خود را در این اواخر تغییر داده اند و پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا، موضوع کنار گذاشتن بشار اسد از قدرت در سوریه قوت گرفته همچنان که در همین راستا مخالفان برای رفتن به نشست آستانه این پا و آن پا می کنند و شروط خود را در مذاکرات ژنو بیشتر کرده و نیز نجواهای جدیدی نیز از محافل دولت جدید آمریکا می شنویم مبنی بر اعزام نیروهای بیشتر به سوریه، پس از آنکه هفته گذشته نیز شماری از نیروهای خود را به شهر منبج سوریه گسیل داده اند و موضوع مهم تر اینکه مسوولان آمریکا قصد دارند که این نیروها حتی پس از نابودی تروریسم و داعش در خاک سوریه باقی بمانند.

به نوشته سردبیر روزنامه رای الیوم، این حملات خونین و هولناک به غیر نظامیان و افراد بی گناه همانند آنچه روز گذشته در باب الصغیر در بخش قدیمی دمشق شاهد آن بودیم تمام امیدهای سوریه و منطقه را پس از پیروزی ملموس در خصوص آتش بس و کاهش آمار کشتارها در این کشور نابود می کند.

به گزارش ایرنا، وی افزود: انفجارهای روز گذشته دمشق و انفجار مقرهای امنیتی ارتش سوریه در حمص نشان از مسلح شدن دوباره مخالفان سوریه دارد و چه بسا انفجار روز گذشته در بخش قدیمی دمشق که زایران غیرنظامی را هدف حمله قرار داد، برای کشیدن پای عراق به صورت گسترده و عمیق به بحران سوریه است.

عطوان در پایان نوشت: این حملات خون ریز تروریستی یادآوری می کند که قربانیان این حملات چه بسا افراد بی گناه باشند و قتل و کشتار تنها یک موضوع یکجانیه نیست بلکه همه افراد را از عرب و مسلمان با هر تابعیتی هدف قرار می دهد./982/ب102/د

ارسال نظرات