۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۴۸۶۸۴۱

کتاب «سلفیت در لبنان» چاپ و منتشر شد

کتاب سلفیت در لبنان نوشته رابرت جی رابیل چاپ و منتشر شد.
سلفیت در لبنان

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب سلفیت در لبنان «Salafism in Lebanon» نوشته رابرت جی رابیل « Robert G. Rabil» از سوی انتشارات «Georgetown University Press» چاپ و منتشر شد.

سلفیت تا پیش از۱۱ سپتامبر توجه‌ها را به خود جلب نکرده بود. بلکه از سال ۱۹۸۱ و از زمان ترور رییس جمهور مصر انور سادات، توجه‌ها بر اسلام سیاسی بود. اما مطالعات در مورد سلفیت ناچیز و بیشتر با ابهامات و سوء فهم‌هایی همراه بود.

در فصل اول به پیدایش و شکل گیری سلفیت به عنوان مکتب فکری در عالم اسلام پرداخته می­شود. در این بخش تاکید بر مباحث تاریخی، فلسفی و ایدئولوژیکی است که در دوران کلاسیک عربی در نتیجه فتوحات و شکستها و تاثیرات آنها بر مذهب و جامعه شکل گرفت. در این میان بود که سلفیت به عنوان یک دکترین و جریان تکون یافت. جریانی که خواستار بازگشت به پاکی اصیل و دست نخورده زمان پیامبر و صحابه اوست.

در فصل دوم به بررسی شکل گیری کشور لبنان و سیستم اعتقادی آن که مجموعه ای از فرقه‌ها و قدرتهای مختلف را به دور هم جمع کرده است. با این حال این سیستم قادر نبوده است تا یک هویت ملی محکم یا دولت پایداری را شکل دهد. در عین حال ساختار شبه دموکراتیک و باز آن ، چراغ چشمک زنی برای جلب جریانات رایج در عالم عرب بوده است. آرام ترین سلفی‌ها و اسلام گراها نیز راه خود را به سوی لبنان یافتند.

آرام ترین ایدئولوژی سلفی مربوط به شیخ سعد الدین محمد الکیبی، جریان سلفیت «حرکی» شیخ زکریا عبدالرزاق المصری، ظهور سلفیت جهادی عصبه الانصار، سیاست اعتقادی و تعالی شیعه: انتفاضه یا قیام شورشیان، رهبری سنی و سلفی، سلفیت خانه تقسیم شده و شورش سوریه: جهاد در راه خدا دیگر سرفصل‌های این کتاب است./994/ب904/د

ارسال نظرات