۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۴۸۵۹۲۵
پدر شعر آیینی کشور:

جای مرحوم عزیزی در شعر آیینی خالی خواهد ماند

استاد مجاهدی گفت: مرحوم عزیزی از معدود شعرای معاصر ایران است که در زمینه شعر ولایی به ویژه شعر فاطمی آثار برگزیده و تأثیرگذاری داشت.
محمد علی مهاجری

استاد محمد علی مجاهدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن ابراز ناراحتی از درگذشت شاعر مطرح شعر آیینی معاصر گفت: سال ها بود که وی بخاطر یک بیماری ناشناخته ملازم بستر بود و در این مدت خویشاوندان و دوستان و آشنایانش نگرانشان بودند.

مرحوم عزیزی شاعری ولایت مدار بود

پدر شعر آیینی کشور با اشاره به روحیه ولایت مداری مرحوم عزیزی اظهار داشت: وی از معدود شعرای معاصر ایران است که در زمینه شعر ولایی به ویژه شعر فاطمی انصافاً آثار برگزیده و تأثیرگذاری داشت و آثار وی در قالب مثنوی الهام بخش بسیاری از شعرای جوان ما است.

وی ادامه داد: مرحوم عزیزی چراغی را برای راه شاعران جوان روشن کردند که آنها راه مرحوم عزیزی را به امید خداوند ادامه دهند و در آینده نه چندان دوری توفیق آفرینش آثاری را پیدا کنند که جنبه ماندگاری پیدا کند.

جای مرحوم عزیزی همیشه خالی خواهد ماند

استاد مجاهدی با بیان اینکه جای امثال مرحوم عزیزی برای همیشه در شعر آیینی معاصر خالی خواهد ماند، عنوان کرد: این خلأ ملموس و محسوس پر نمی شود مگر اینکه شعرای جوان و متعهد کشور ما با رویکرد کاملاً متفاوتی با شعرای قبل از انقلاب نسبت به حضرات معصومین(ع) داشتند به این راه ادامه دهند.

پدر شعر آیینی کشور خاطرنشان کرد: مرحوم عزیزی از جمله شاعران انگشت شماری بود که تلاش می کرد نکات ناگفته و ناشنیده ای از شخصیت ممتاز و برجسته معصومین(ع) را رصد کند و آنها را به زبان شعری در آورد.

وی افزود: مرحوم عزیزی با معرفتی که سبب تقرب انسان به درگاه بندگان مقرب خداوند می شود توانست آثاری را بیافریند که این آثار، الهام بخش بسیاری از شعرای سبک آیینی خواهد شد.

مسؤولان به فکر  معیشت خانواده شعرای از دست رفته باشند

استاد مجاهدی در پایان به تبیین وظایف مسؤولان در برابر شاعران ولایت مداری همچون مرحوم عزیزی پرداخت و ابراز داشت: متولیان امور فرهنگی کشور وظیفه دارند دغدغه خانواده هنرمندانی همچون مرحوم عزیزی را که عمر خود را در راه ترویج معارف شیعی به کار برده اند عنایت ویژه ای داشته باشند و مشکلات مالی و معیشتی آنها را باید تأمین کنند؛ به گونه ای که موجبات دلگرمی سایر شعرایی که در این عرصه در حال فعالیت هستند با دیدن این نوع حمایت ها فراهم شود تا بتوانند با تمام تلاش راه مرحوم عزیزی را ادامه دهند.

گفتنی است،احمد عزیزی شاعر برجسته کشورمان بعد از ۹ سال تحمل بیماری، دو روز قبل همزمان با دوشنبه ۱۶ اسفندماه  در بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه درگذشت.

این شاعر و مداح اهل بیت(ع) از ۱۵ اسفندماه سال ۸۶ به دلیل کاهش سطح هوشیاری ناشی از تشنج، بیماری قلبی و کلیوی به کما رفت و از همان زمان تاکنون در بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه تحت مراقبت‌های ویژه پزشکی قرار دارد.

احمد عزیزی چهارم دی ۱۳۳۷ در سرپل‌ذهاب در استان کرمانشاه به دنیا آمد. در کودکی با عشایر سیاه چادرنشین حشر و نشر فراوان داشت و قبل از رفتن به دبستان، خواندن و نوشتن را بدون داشتن معلم و تنها از روی کنجکاوی و تأمل و دقت از نوشته‌های روی تابلوها و اسامی خیابان‌ها به خوبی فرا گرفت.

«کفش‌های مکاشفه» ۱۳۶۷، «شرجی آواز» ۱۳۶۸، «خواب‌نامه و باغ تناسخ» ۱۳۷۱، «ترجمه زخم» ۱۳۷۰، «باران پروانه» ۱۳۷۱، «رودخانه رؤیا» ۱۳۷۱، «ملکوت تکلم»، «سیل گل سرخ» ۱۳۵۲، «رویای رویت»، «روستای فطرت»، «غزالستان» و «قوس غزل» از جمله آثار احمد عزیزی است.

خبرنگار خبرگزاری رسا درگذشت این شاعر مطرح کشورمان را به خانواده زنده‌یاد عزیزی و اهالی ادبیات تسلیت می‌گوید./841/ت302/س

خبرنگار: حسین ثالث مؤید

ارسال نظرات