۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۲
کد خبر: ۴۸۵۶۴۶
مدیر کل فرهنگ و ارشاد مازندران:

استقلال مهم ترین شاخصه حوزه های علمیه است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران استقلال را یکی از مهم ترین ویژگی های حوزه های علمیه و روحانیت اصیل شیعه در طول تاریخ برشمرد و گفت: حوزه و روحانیت حق بزرگی بر گردن انقلاب داشته و دارند،
مديرکل ارشاد مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، احد جاودانی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران عصر امروز در دیدار مسؤول حوزه علمیه آیت الله صالحی(ره) ساری به نقش حوزه های علمیه در تاریخ پر فراز و نشیب تشیع اشاره کرد و گفت: حوزه و روحانیت همواره پیشگام دفاع از ارزش های دینی بودند.

وی با بیان این که وجود حوزه های علمیه در جامعه اسلامی نعمتی بزرگ برای مردم است، افزود: اگر نقش آفرینی حوزه و روحانیت نبود امروز ارزش های دینی در جامعه اسلامی حاکم نبود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به این که حوزه های علمیه مهد پرورش علما وفقهای بزرگ دیده بوده است، خاطرنشان کرد: این پایگاه و مرکز بزرگ دینی صد ها سال است که به همت مراجع عظام تقلید و علمای بزرگ در حال اداره شدن است.

جاودانی با بیان این که حوزه علمیه پیشانی نظام اسلامی هستند، تصریح کرد: نهضت عظیم انقلاب اسلامی که به روحانیت آغاز شد نخستین جرقه های آن از حوزه های علمیه  و با رهبری علما و بزرگان دینی آغاز شد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی مازندران با اشاره به این که اثرگذاری و نقش آفرینی حوزه های علمیه هیچ گاه بر کسی پوشیده نبوده است، خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه با پرورش علما و بزرگان دینی تضمین کننده بقای نظام دینی هستند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان این که در جریان نهضت انقلاب اسلامی نیز حوزه و روحانیت پیشگام نهضت امام خمینی(ره) بودند، تصریح کرد: حوزه های علمیه در ایجاد جنبش های مردمی ضد استکبار و استبداد همواره نقش کلیدی را عهده دار بودند.

جاودانی با اشاره به این که حوزه و روحانیت پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز صحنه دفاع از اسلام، انقلاب، نظام و رهبری را ترک نکردند، بیان داشت: این نهاد مقدس پس از کاشت نهال انقلاب اسلامی، از همه توان و ظرفیت های موجود به منظور استحکام پایه های انقلاب اسلامی بهره گرفت.

دبیر شورای فرهنگ عمومی مازندران با بیان این که امروز حوزه های علمیه نیازمند پرورش شخصیت هایی همچون امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و دیگر بزرگان و علمای بنام کشور هستند، خاطرنشان کرد: باید به گونه ای برنامه ریزی شود که حوزه علمیه در مسیر عالم پروری گام بردارد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به این که نقش مهم حوزه های علمیه در تقویت برنامه های فرهنگی در جامعه را نمی توان به هیچ عنوان نادیده گرفت، تصریح کرد: امروز دستگاه های فرهنگی بیش از هر زمان دیگری نیازمند بهره گیری از ظرفیت و توانمندی بالای حوزه های علمیه هستند.

جاودانی با بیان این که مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی خود را برای همکاری مداوم و مستمر با مجموعه حوزه علمیه اعلام می کند، خاطرنشان کرد: تجلیل از طلاب حافظ قرآن استان که چند روز گذشته در استان برگزار شد سرآغاز همکاری مشترک بلند مدت میان حوزه علمیه و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی مازندران با اشاره به این که مجموعه حوزه علمیه می تواند بازوان توانمندی در تدوین و اجرای برنامه های فرهنگی مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد، تصریح کرد: به همین دلیل ما از هیچ گونه همکاری به منظور تقویت برنامه های دینی، فرهنگی و هنری در سطح  استان با مجموعه حوزه های علمیه دریغ نخواهیم کرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در ادامه سخنان خود همچنین از برگزاری همایش تجلیل از اساتید قرآنی استان حوزه علمیه استان هفته آینده در محمود آباد خبر داد و خاطرنشان کرد: این همایش نیز با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیریت حوزه علمیه استان برگزار خواهد شد.

جاودانی با بیان این که امروز تقویت حوزه های علمیه یک ضرورت مهم و انکار ناپذیر است، تصریح کرد: باید از همه ظرفیت های موجود در کشور به منظور تقویت و گسترش حوزه های علمیه بهره گیریم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی مازندران با اشاره به این که حوزه های علمیه مدافعان حقیقی مکتب و مبانی دینی و انقلابی هستند، بیان داشت: به همین دلیل یکی از مهم ترین تلاش های دشمنان اسلام و انقلاب تضعیف جایگاه حوزه های علمیه در جامعه اسلامی است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان این که حوزه های علمیه همواره مهد پاسخگویی به نیازهای روز جامعه بوده است، تصریح کرد: امروز نیز حوزه های علمیه باید با تقویت جایگاه علمی و مطالعاتی خود پاسخگوی نیازهای دینی همه جوامع بشری باشند.

جاودانی در ادامه سخنان خود استقلال را یکی از مهم ترین ویژگی های حوزه های علمیه و روحانیت اصیل شیعه در طول تاریخ برشمرد و خاطرنشان کرد: حوزه و روحانیت علیرغم این که حق بزرگی بر گردن انقلاب داشته و دارند، اما هیچ گاه خود را وابسته به دولت ها نکردند و تنها همان مسیر استقلال خود را حفظ کردند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی مازندران با بیان این که مسأله استقلال موجب حفظ اقتدار و عزت حوزه و روحانیت شده است، تصریح کرد: این شاخصه مهم حوزه های علمیه و روحانیت شیعه همچنان باید با قوت و جدیت بیشتری حفظ و دنبال شود./950/202/ب2

ارسال نظرات