۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۴۸۵۵۹۲
استاد حوزه علمیه قم:

بازی استراتژیک ترین ابزار برای دین باور کردن کودکان است

استاد حوزه علمیه قم آموزش مفاهیم دینی در قالب بازی به کودک را استراتژیک ترین ابزار دین باور کردن کودکان عنوان کرد که او را در برابر جریان های دین ستز و معاند دین محافظت می کند.
بازی کردن کودکان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم همتی، استاد حوزه علمیه قم بعد از ظهر امروز در آستان حضرت معصومه(س) با بیان اینکه بازی برای کودکان فواید زیادی داشته و در سیره تربیتی ائمه معصوم و بزرگان دین جایگاه بسیار مهمی دارد، گفت: امامان معصوم و حضرت رسول(ص) همواره با کودکان بازی کرده و سعی می کردند در قالب  بازی ها مفاهیم دینی را به کودکان آموزش دهند.

وی افزود: امام صادق(ع) در حدیثی در اهمیت بازی می فرمایند که کودکان خود را تا هفت سال رها کنید تا بازی کنند و امام کاظم(ع) در این زمینه می فرمایند که خوب است والدین اجازه دهند که کودکان آنها در بچگی بازیگوشی کنند زیرا این بازی در کودک موجب می شود که فرزندان شما در بزرگسالی حلیم و بردبار شوند.

استاد حوزه علمیه خواهران با تأکید بر اینکه آموزش به صورت منظم و مدرسه ای به کودکان زیر هفت سال ممنوع است، ادامه داد: اما اگر آموزش در قالب بازی باشد می توان موارد عملی زندگی را به کودک آموزش داد.

خانم همتی با بیان اینکه بازی باید متناسب با سن کودک بوده و نیازهای او را تأمین کند، اظهار کرد: بسیاری از بازی هایی که در جامعه امروز وجود دارد مناسب سن کودک نبوده و تنوع لازم را ندارد.

وی با اشاره به اینکه والدین می توانند در قالب بازی احکام و معارف دینی را به کودک آموزش دهند، افزود: آموزش دین و احکام دینی در قالب بازی به کودک موجب می شود که وقتی این کودک بزرگ شد احکام و معارف دین ملکه نفسانی او شده و تا بی حجابی و بی دینی می بیند تحت تأثیر قرار نگرفته و عمل به دین در کودک تحت تأثیر بازی ذاتی می شود.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: امام صادق(ع) می فرمایند که کودکان خود را در ضمن بازی با معارف و اولیاء دین آشنا کنید زیرا گروه های منحرف ذهن کودکان شما را در بزرگسالی خراب کرده و ذهن کودک شما را نسبت به دین منحرف خواهند کرد؛ بنابراین آموزش مفاهیم دینی به کودک در قالب بازی می تواند کودکان را در مقابل جریان دین ستیز و معاند دین تقویت کرده و موجب تقویت دین باور کردن آنها شود به همین دلیل بازی مهم ترین ابزار برای دین باور کردن کودکان است.

خانم همتی تصریح کرد: یکی از بازی هایی که امام صادق(ع) با کودکان می کرد بازی کلمه بود و امام صادق(ع) در این بازی یک کلمه را به کودکان می فرمودند و از آنها می خواستند که معادل یا هم وزن آن را بگویند و امام همواره به امت خود توصیه می کردند که این گونه بازی ها ذهن و هوش و تمرکز کودک را تقویت می کند.

وی ادامه داد: افزایش عقل و اندیشه و شناخت خود و دیگران از دیگر پیامدهای بازی کردن با کودکان است و والدین در قالب بازی می توانند نگرش کودک را نسبت به عالم هستی وسیع و گسترده کند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه کودک همانگونه که به هم بازی مناسب نیاز دارد به بازی با پدر و مادر خود نیز نیازمند است، افزود: متأسفانه والدین امروزی کمتر با کودکان وارد بازی می شوند، در حالی که بازی کردن با کودکان بخش مهمی از سیره رسول خدا(ص) و ائمه معصوم (ع) است و این بزرگواران نه تنها با فرزندان خود بلکه با کودکان کوچه و بازار نیز مشغول بازی شده و در قالب همین بازی سعی می کردند که قلب کودکان را نسبت به معارف دینی نرم و رئوف کنند./968/پ202/ی

ارسال نظرات