۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۴۸۴۹۶۳
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

اعتکاف فرصتی ذی‌قیمت برای خودسازی و خلوت خلق با خالق است

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با بیان اینکه ایام البیض و موعد اعتکاف فرصتی ذی‌قیمت برای خودسازی و خلوت با خالق است، گفت: در این راستا باید از اجرای برنامه‌های مخل خلوت معتکفان از جمله سخنرانی‌ها و مداحی‌های طولانی اجتناب شود.
حجت الاسلام خادمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی امروز در نشست هماهنگی مراسم اعتکاف، با اشاره به تشکیل ستاد اعتکاف در استان، اظهار کرد: امسال برای اعتکاف ستاد ویژه در استان تشکیل شده و برنامه‌های ایام‌البیض با سازمان‌دهی بیشتری اجرایی می‌شود.

وی افزود: طبق سنت هر ساله مراسم اعتکاف رجبیه در روزهای ایام البیض؛ سیزدهم تا پانزدهم رجب، با حضور معتکفانی از اقشار مختلف مردم در مساجد شهری و روستایی سراسر استان برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام خادمی با اشاره به اعزام روحانیان مبلغ به مساجد میزان معتکفان در روستاها و شهرهای خراسان شمالی، تصریح کرد: حتی در روستاهایی که روحانی مستقر نداریم مردم به‌صورت خودجوش اقدام به برگزاری آیین اعتکاف می‌کنند و ما باید برای آنها مبلغ اعزام کنیم.

وی با بیان اینکه اعتکاف فرصتی برای خودسازی و خلوت خلق با خالق است، افزود: ازاین‌رو باید زمینه برای خلوت و خودسازی مهیا باشد نه آنکه برخی برنامه‌ها و اقدامات مخل این خلوت معنوی باشد.

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی استان خراسان شمالی تصریح کرد: باید مدح و مداحی در اعتکاف محدودتر شود، زیرا اعتکاف فرصتی برای خلوت معنوی معتکفان بوده و نباید سخنرانی‌ها و مداحی‌های طولانی در آن صورت گیرد.

وی اضافه کرد: البته در مراسم اعتکاف در استان مداحی به‌ صورت کامل قطع نمی‌شود بلکه محدود شده و در این راستا روحانیان مبلغ خود به‌صورت محدود ذکر مصیبت و مداحی هم خواهند داشت.

حجت‌الاسلام خادمی با اشاره به اینکه اعتکاف مجلس خودسازی و ترک دنیا و تعلقات است، ادامه داد: تزکیه نفس از دستاوردهای مهم ایام البیض و موعد اعتکاف است که باید از این دستاورد معنوی برای ورود به ماه‌های شعبان و رمضان استفاده کنیم.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با بیان اینکه تقوا می‌تواند در پیشبرد اهداف انسان و ارتباط معنوی و زندگی اسلامی نقش‌آفرینی کند، ادامه داد: هر فرد در رفتار اجتماعی خود باید مواظب باشد تا با دوری از تقوا به مشکلات بزرگ‌تری در دنیا و آخرت گرفتار نشود.

وی تصریح کرد: انسانی که به دنبال تزکیه نفس نباشد در انجام امور مختلف از طریق تقوا فاصله می‌گیرد که این موضوع مخل ادامه تزکیه نفس در زندگی فردی و اجتماعی است.

حجت‌الاسلام خادمی خاطرنشان کرد: پاک زیستن در اسلام بسیار سفارش شده؛ ازاین‌رو هر فرد مؤمن و مسلمان باید در پاکی نمونه باشد و برای دیگران سرمشق باشد زیرا او با تأسی از احادیث نبوی زندگی می‌کند و روایات قدسی فرد را به پاکی و زیبا زیستن تشویق می‌کند.

وی با اشاره به اینکه دشمنان تلاش زیادی برای دور کردن جوانان ما از معنویت کرده و در این راستا به‌صورت ویژه از ظرفیت فضای مجازی استفاده می‌کنند، ادامه داد: جوانان و نوجوانان در رأس حمله سایبری و فضای مجازی قرار دارند؛ ازاین‌رو باید با توکل بر خداوند و ایجاد روحیه دینی، آنها را در برابر این‌گونه تبلیغات مصون کنیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر آسیب‌شناسی مراسم و برنامه‌های مختلف اجرا‌شده در استان، تصریح کرد: آسیب‌های موجود در حوزه عزاداری محرم در استان احصا شده و باید در طول سال برای رفع آنها برنامه‌ریزی و اقدام شود.

حجت‌الاسلام خادمی اضافه کرد: در مورد روز تاسوعا و تجمع بزرگ عزاداران در مرکز استان هم باید مباحث و برنامه‌ریزی‌ها به‌ صورت مستمر صورت می‌گیرد تا به نقطه ‌نظر مشترک و مطلوب رسیده و از الآن برای اجتماع تاسوعای ماه محرم سال آینده برنامه‌ریزی داشته باشیم./9314/202/ب2

ارسال نظرات