۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۴۸۴۸۲۰
حجت‌الاسلام پناهیان:

حوزه های علمیه در ایجاد زیر ساخت های فرهنگی نقش مهمی دارند

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه حوزه های علمیه در ایجاد زیر ساخت های فرهنگی نقش مهمی دارند، گفت: غفلت از فرهنگ سیاسی تحریف در دین است.
مراسم عزاداری شام شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) در حسنیه امام خمینی (ره)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در مراسم شام شهادت جان‌سوز حضرت زهرا(س) که در حضور رهبر معظم انقلاب و مردم عزادار و ولایتمدار در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: فرهنگ برای یک جامعه به‌مثابه اخلاق برای فرد است.

وی افزود: زمانی که یک اخلاق نیکو در وجود کسی نهادینه شد هرگز خلق ناپسند از او سر نخواهد زد، جامعه اگر دارای فرهنگ خوبی باشد در آن جامعه رفتار خوب به سهولت انجام می‌پذیرد.

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به جایگاه و اهمیت فرهنگ در جامعه، بیان داشت: اگر فرهنگ یک جامعه خوب شد هزینه برای رفتار خوب کم می‌شود و برعکس اگر رفتار یک جامعه بد شد گویی زیرساخت‌های جامعه ویران‌شده است و به‌سادگی با قانون و ناظران موجود نمی‌شود رفتار بد را در جامعه کنترل کرد.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: فرهنگ در جامعه ما یک اساس بنیادی است که می‌تواند زندگی انسان را مختل و یا راحت کند همچنین برای دین‌داری و دین‌مداری هم به عنوان پایه و اساس به شمار می‌آید اگر جامعه از فرهنگ مناسبی برخوردار نباشد دین هم در آن جامعه نهادینه نمی‌شود.

وی ادامه داد: گاهی فرهنگ مقدمه‌ساز پذیرش دین می‌شود هر چند دین خود فرهنگ‌ساز است اگر این عنصر اساسی در جامعه نباشد پیامبران الهی نیز نمی‌توانند دین الهی را انتشار دهند، قبل از بعثت پیامبر(ص) در مکه عناصر مثبتی وجود داشت که زمینه پذیرش دین قرار گرفت و پیامبر(ص) توانست به‌واسطه وجود آن عناصر سیزده سال کار فرهنگی مثبت انجام دهد.

استاد دانشگاه با بیان اینکه امروز یکی از برنامه‌های صهیونیست نابودی زیرساخت‌های فرهنگی کشور ما است، گفت: زیرساخت‌های فرهنگی در یک جامعه عامل پذیرش دین است.

حجت‌الاسلام پناهیان درباره اینکه بسیاری از ناهنجاری‌های موجود مانند بی‌حیای و بی‌عفتی ناشی از عدم زیرساخت‌های فرهنگی است، عنوان کرد: لازم است حوزه‌های علمیه در زمینهٔ تهیه زیرساخت‌های فرهنگی ورود پیدا کنند و نسبت به این موضوع حساس باشند.

استاد حوزه علمیه در تبیین اینکه مهم‌ترین عامل فرهنگ‌ساز در جامعه وضعیت سیاسی آن جامعه است، تصریح کرد: سیاستمداران و مدیران مهم‌ترین عوامل فرهنگ‌ساز در جامعه به شمار می‌روند همانطور که فرهنگ در معنویت مؤثر است در تربیت انسان‌ها نیز نقش اساسی دارد، در روایت است که مردم به مسؤولان و حاکمان خود شبیه‌تر از پدر و مادرشان هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه منش سیاسیون، خصلت‌های زبانی، خصلت‌های دفاعی و خصلت‌های روحی سیاستمداران و مدیران در شکل‌گیری فرهنگ سیاسی تأثیر بسزایی دارد، اظهار داشت: اگر یک مسؤول سیاسی رفتار دفاعی داشته باشد بسیار زشت است که سبب پایین آمدن فرهنگ جامعه می‌شود.

خطیب مشهور اضافه کرد: با رفتار دفاعی عجولانه سبب نابودی حق دیگری می‌شود کسی که رفتار دفاعی دارد تحمل مظلومیت را ندارد و به لجاجت کشیده می‌شوند، انسان‌هایی که شخصیت بالایی دارند هرگز رفتار دفاعی از خود بروز نمی‌دهند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه سیاستمداران و قانون‌گذاران تأثیر اساسی در فرهنگ‌سازی جامعه دارند، بیان داشت: برخی از قوانین که به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسد در ظاهر از نظر دین اسلام هیچ خدشه و ایرادی ندارد اما زمانی که آن مصوبات را کنار هم قرار می‌گیرند بدتر از چیزی هستند که جریان فمنیسم بر سر خانواده‌ها آورد، برخی از بسته‌های مصوب موجب اضمحلال کانون خانواده می‌شود.

وی با طرح این پرسش که چگونه می‌شود مردم روی سیاسیون تأثیر داشته باشند، گفت: مردم با واگذاری عرصه سیاست به کسانی که توانایی انجام کار فرهنگی را دارند می‌توانند در سیاست تاثیر گزار باشند و مراقب باشند کسانی را انتخاب نکنند که باروی کار آمدنشان سبب تغییر مواد درسی فرزندانشان شوند و اگر روزی زیر عکس شیخ فضل الله نوری نام شهید در کتاب‌ها درج می‌شد امروز لفظ شهید حذف شود.

حجت‌الاسلام پناهیان با تاکید بر اینکه فرهنگ سیاسی کشور باید اصلاح شود تا بر روی سیاسیون تاثیر داشته باشد، عنوان کرد: اگر فرهنگ سیاسی اصلاح نشود سیاسیون خوب هم سرکار بیایند با بازی سیاسی آنها را کنار خواهند زد، فرهنگ سیاسی در بین تمام ابعاد فرهنگی باید اولویت داشته باشد آموزه‌های دینی مهم‌ترین عنصر فرهنگی را تقویت فرهنگ سیاسی مطرح می‌کنند.

 وی افزود: آداب ولایت و ولایتمداری و اهمیتی که جایگاه ولایت دارد بسیار در اسلام توصیه‌شده است و این نشان از اهمیت فرهنگ سیاسی دارد، ولایتمداری این نیست که ماتنها به امام اعتقاد داشته باشیم خداوند در قران ایمان آورندگان را به دفاع از پیامبر(ص) امر می‌کند.

استاد حوزه علمیه اهمیت فرهنگ سیاسی به سبب اهمیت ولایت دانست و تصریح کرد: امام علی(ع) فرمودند: «ارزش همه اعمال خوب حتی  جهاد  در برابر امربه‌معروف و نهی از منکر قطره‌ای بیش نیست، اما مهمتر از امربه‌معروف و نهی از منکر انتقاد از مدیران بد جامعه است» امروز اگر ما طلاب به فرهنگ سیاسی اهتمام نداشته باشیم در تحریف دین اقدام کرده‌ایم، پیامبر(ص) فرمودند:«اگر جایی بتوانی سخن بگویی و سکوت کنی بدعت گذاشته‌ای» امروز در برخی از مساجد بحث سیاسی ممنوع است.

استاد دانشگاه گفت: استکبارستیزی، عدالت گرایی، ارزش‌گذاری برای جهاد و شهادت و جبران اشتباه سیاسی در میان عامه مردم ناشی از فرهنگ سیاسی خوب ما است در جامعه ساری و جاری است اما این اشتباهات که در فرهنگ سیاسی ما ایجاد می‌شود بیشتر به نخبگان و خواص سیاسی برمی‌گردد امام علی(ع) از نخبگان و خواص سیاسی هفت عیب می‌گیرند که مضمون آن سخنان این است «زمانی که می‌خواهی نیستند و زمانی که می‌آیند منتشان زیاد است کم خرج می‌کنند برای حق، ولی زیاد هزینه می‌گذارند روی دست مجموعه و به مالک می گوید برو روی مردم حساب کن» و این بیانات امیر نشان می‌دهد که فرهنگ سیاسی خواص و نخبگان سیاسی قابل اعتماد نیست».

وی در پایان خاطرنشان کرد: بی‌وفایی خواص و عدم اقدام به موقع انها داغی در دل تاریخ گذاشته که هرگز فراموش نمی‌شود، خواص اینجایی که باید خود را نشان می دادند شانه خالی کردند و کوفیان مصداقان خواص هستند./813/201/ب2

ارسال نظرات