۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۴۸۴۸۰۶
امام جمعه موقت مشهد مطرح کرد؛

بیعت شکنی، ویژگی مشترک غاصبان خلافت و فتنه گران سال 88

امام جمعه موقت مشهد با بیان اینکه پیمان شکنی در غدیر اولین عامل ایجاد وقایع پس از رحلت پیامبر(ص) بود، گفت: در سال 88 نیز فتنه گران پیمان شکنی کردند.
محمد باقر فرزانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمد باقر فرزانه، دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان پنج‌شنبه شب، در شام شهادت حضرت زهرا(س) در حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: حضرت فاطمه(س) یک سلسله سختی‌ها را قبل از رحلت پیامبر(ص) و یک سلسله سختی را پس از رحلت پیامبر(ص) متحمل شدند؛ ایشان قبل از رحلت پیامبر(ص) سختی‌هایی چون غم از دست دادن مادر در پنج سالگی و همراهی پدر در شرایط دشوار مکه و شعب ابیطالب را تجربه کردند.

امام جمعه موقت مشهد با بیان این‌که سختی‌های پس از رحلت پیامبر(ص) بسیار عظیم‌تر از سختی‌های قبل از رحلت بود، گفت: حضرت زهرا(س) از رحلت پدر تا زمان شهادت‌شان سختی‌هایی چون حمله به خانه اهل بیت(ع) و در نتیجه از دست دادن فرزندشان محسن، تحمل ضربات غلاف شمشیر بر بدن در هنگام ممانعت از بردن امام علی(ع) برای بیعت، سیلی خوردن و کبودی صورت و گریه‌های فراوان را تحمل کردند.

وی تأکید کرد: آنچه سبب شد تا حضرت زهرا(س) با این همه گریه و سختی مواجه شود، عواملی بود که در کنار هم قرار گرفته و قصد داشتند تا امامت و ولایت را از جهان اسلام حذف کنند و در این میان تنها مانعی که می‌توانست امامت ولایت را حفظ و برای اسلام تضمین کند حضرت فاطمه(س) بود؛ کاری که حتی امام علی(ع) و اصحابی چون سلمان هم نمی‌توانستند انجام دهند زیرا اقدام و قیام امام علی(ع) منجر به دو دستگی و خون ریزی می‌شد و اصحاب نیز از اعتبار و قدرت کافی برخوردار نبودند.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه تصریح کرد: اگر امامت و ولایت از اسلام حذف می‌شد امروز همان مقدار از اسلام در اختیارمان بود که از مسیحیت و یهودیت در اختیار پیروان حضرت عیسی(ع) و موسی(ع) است؛ به عبارتی اگر موفق به حذف امامت و ولایت از اصول دین می‌شدند تحقق بندگی خدا در زمین از بین می‌رفت و آن فضای بندگی که در آن مردم رابطه‌شان با خدا، دیگران، طبیعت و با خودشان طبق دستور الهی تدوین می‌شد از بین می‌رفت.

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در ادامه به بیان عواملی که سختی‌ها را بر حضرت فاطمه(س) وارد کرده و درصدد حذف امامت و ولایت بودند اشاره و اظهار کرد: اولین عامل پیمان شکنی مردم نسبت به عهد و پیمانشان در غدیر خم بود که حضرت زهرا(س) نیز نسبت به این موضوع گلایه کردند.

وی با تأکید بر این‌که مراقب باشیم بیعت با قانون اساسی و رهبری را نشکنیم، ابراز کرد: در سال 88 نیز فتنه انگیزان بیعت شکنی کردند از این روی نمی‌توان با کسی که بیعت شکسته، حاضر به عذرخواهی نیست، به قرآن، عاشورا و امام حسین(ع) اهانت کرده و انسان‌هایی را کشته است آشتی کرد.

امام جمعه موقت مشهد با بیان این‌که اخیراً 50 نفر از نمایندگان مجلس نزد یکی از همین بیعت‌شکنان حضور یافتند، خطاب به این نمایندگان، اظهار کرد: نزد این فرد رفته اید که چه کاری انجام دهید؟ بترسید از خشم ملت.

وی ریاست طلبی و بی‌تفاوتی در برابر پیمان شکنی و پشت کردن به جهاد را از دیگر عوامل ایجاد کننده حوادث پس از رحلت پیامبر(ص) بر شمرد و افزود: حضرت زهرا(س) از این بی‌تفاوتی و عدم مبارزه و مقابله سایر مردم با پیمان شکنان ناراحت شده و آن‌ها را مورد عتاب خویش قرار دادند.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: شما مردم پس از فتنه سال 88 به خیابان آمده و جلوی فتنه را گرفتید اما آن‌هایی که نباید سکوت و یا از فتنه گران حمایت می‌کردند، به سکوت و یا حمایت خویش پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه ابراز کرد: مقام معظم رهبری در این سال‌ها تلاش و فعالیت جهادی و استکبار ستیزی را به عنوان آنچه کشور را نجات می‌دهد معرفی و بر آن تأکید می‌کنند اما عده‌ای می‌گویند حرکت جهادی ضرورتی ندارد و این تعامل با آمریکا، مذاکره و کنار آمدن با دنیاست که مشکلات را حل می‌کند.

امام جمعه موقت مشهد انتقام گیری از امام علی(ع)، ظهور نفاق پنهان و دنیاگرایی و استراحت طلبی را به عنوان دیگر عواملی که سختی‌ها را بر حضرت فاطمه (س) وارد ساختند معرفی و تأکید کرد: اگر این عوامل در هر زمانی در جامعه پیدا شود، خطر حذف امامت و ولایت از زندگی مردم و ایجاد مشکل برای امامت و رهبری نیز در آن جامعه ایجاد می‌شود.

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی عنوان کرد: حضرت فاطمه(س) تأکید می‌کنند اکنون که از امام علی(ع) و رهبر خویش جدا شدید، منتظر باشید تا افرادی بر شما مسلط شوند که شمشیر‌های برنده‌شان سرهایتان را قطع کند؛ افرادی مستبد و بدون توجه به نظرتان بر شما حکومت کند، حرج و مرج و اختلاف شما را فرا گیرد و نه تنها بیت المال را که دست رنج شما را نیز مورد استفاده خویش قرار دهند؛ مواردی که پس از شهادت امام علی(ع) تا امروز جهان اسلام درگیرش است.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه تصریح کرد: اگر مسؤولان ما با همه خوبی‌ها، صداقت و تلاش‌شان سخن ولی فقیه و رهبری را به دقت و با قدرت و اعتقاد محقق کنند، دیگر دزدی ‌های سه و 12 هزار میلیاردی، حقوق‌های نجومی و معوقات کذایی بانکی نخواهیم داشت./1308/201/ب2

ارسال نظرات