۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۳
کد خبر: ۴۸۴۳۶۵
مسؤول قرارگاه جهادی امام رضا:

احترام به والدین در زندگی حضرت زهرا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود

حجت الاسلام قاسمیان با بیان این‌که احترام به والدین رزق‌های مادی و معنوی را به زندگی انسان سرازیر می‌کند، گفت: این ویژگی در زندگی حضرت زهرا(س) موج می‌زد و ایشان به صورت ویژه پدرشان را اکرام می‌کردند.
حجت الاسلام قاسمیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان، مسؤول قرارگاه جهادی امام رضا(ع) و مدیر مدرسه علمیه مشکات امروز، دهم اسفندماه در جمع زائران و مجاوران بارگاه رضوی به بررسی اهمیت احترام به والدین پرداخت و ابراز کرد: یکی از سیره‌های حضرت زهرا(س) و یکی از مهم‌ترین کلیدهای عاقبت بخیری احترام ویژه به والدین است؛ ویژگی‌ که در زندگانی حضرت زهرا(س) موج می‌زند.

حجت الاسلام قاسمیان تأکید کرد: حضرت زهرا(س) به صورت ویژه پدرشان را اکرام و از ایشان مراقبت می‌کردند؛ به ویژه در شعب ابیطالب که حضرت زهرا(س) تنها هشت سال سن داشتند اما آنقدر از رسول اکرم(ص) مراقبت و ایشان را اکرام کردند که از سوی پدر ام ابی‌ها لقب گرفتند و این احترام جدای از احترام حضرت زهرا(س) به پدرشان به عنوان پیامبر خدا بود.

وی با تأکید بر این‌که احترام به پدر و مادر به زندگی و روزی برکت می‌بخشد و رزق‌های مادی و معنوی را به زندگی انسان سرازیر می‌کند، گفت: فرزندان موظف هستند با رفتار و اعمال خود والدین را راضی و خشنود کنند.

مدیر مدرسه علمیه مشکات تصریح کرد: حتی اگر والدین در قید حیات نباشند اما بازهم رفتار فرزندان می‌تواند رضایت و خشنودی والدین و یا ناراحتی آن‌ها را به دنبال داشته باشد از این روی در روایات تأکید شده است انسان هیچ کار خیری را انجام ندهد مگر آنکه پدر و مادرش را در ثواب آن کار خیر شریک کرده باشد تا با جلب رضایت و خشنودی آن‌ها، مشکلات و گرفتاری‌های زندگی حل و برکت و عاقبت بخیری نصیبش شود.

حجت الاسلام قاسمیان خاطرنشان کرد: در روایات آمده است که حتی تلقین میّت از سوی پیامبر اکرم(ص) برای فردی که والدینش از او خشنود نبودن نتوانست آن فرد را نجات دهد و تنها زمانی که پدر و مادرش از او راضی شدن آن فرد توانست شهادتین را بر زبان جاری کند.

مسؤول قرارگاه جهادی امام رضا(ع) به ابتدای آیه 83 سوره بقره که می‌فرماید: «از فرزندان اسرائيل پيمان محكم گرفتيم كه جز خدا را نپرستيد و به پدر و مادر و خويشان و يتيمان و مستمندان احسان كنيد» اشاره و بیان کرد: بزرگانی چون شیخ طوسی در ذیل این آیه تأکید می‌کنند که هیچ عبادتی بالاتر از حفظ حرمت و احترام به پدر و مادر وجود ندارد.

وی با بیان این‌که هیچ عبادتی سریعتر از رضایت والدین به رضایت خداوند منجر نمی‌شود، گفت: سعی کنید در دعواهای خانوادگی که هر دو یا یک طرف از دعوا والدین حضور دارند دخالت نکنید تا مبادا ناخواسته به آن‌ها بی‌احترامی کنید.

حجت الاسلام قاسمیان تأکید کرد: زن و شوهر باید به همسران خود اجازه دهند تا آن‌ها به پدر و مادرشان رسیدگی کنند و رضایت و خشنودی واقعی و نه زبانی والدین را به دست آورند زیرا آن‌ها جدای از اینکه همسر شما هستند، فرزند والدینشان هستند و وظایفی به عهده دارند.

مدیر مدرسه علمیه مشکات اظهار کرد: گاهی انسان به طور مقطعی حال و هوای عبادت ندارد اما گاهی این مشکل طولانی می‌شود و انسان حس زیارت، دعا، شب زنده داری، مسجد رفتن و سایر اعمال واجب و مستحب مانند نیکی به والدین را ندارد که این موضوع جزو خطوات شیطان است و باید انسان به آن و به مسیری که در حرکت است دقت و توجه بیشتری داشته باشد./202/1308/ب1

ارسال نظرات