۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۲
کد خبر: ۴۸۳۵۲۳
روحانی بحرینی:

اندیشه فاطمی و عمل علوی دو بال رسیدن به دولت مهدوی است

حجت الاسلام انصاری بحرینی گفت: باید با اندیشه و رفتار مبتنی بر تبعیت از ولی امرِ حضرت فاطمه(س) و عمل و صبر امام علی(ع) به سوی دولت امام زمان حرکت کرد.
حجت الاسلام انصاری بحرینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام ابراهیم انصاری بحرینی، پژوهشگر و محقق دینی بحرینی عصر امروز، هفتم اسفندماه در جمع زائران و مجاوران بارگاه رضوی به تحلیل و بررسی رفتار فاطمی و علوی در حفظ اسلام و ولایت پرداخت.

سخنران حرم رضوی به جو و فضای فاطمی که حضرت زهرا(س) پس از رحلت پیامبر(ص) با فریادهایشان ایجاد کردند اشاره و ابراز کرد: پس از رحلت پیامبر(ص)، حضرت علی(ع ) با سکوت و صبرشان یک مسیر زمینی و حضرت فاطمه(س) با رفتار مبتنی بر تبعیت از ولی امر، یک مسیر آسمانی ایجاد کردند که به دولت مهدوی ختم می‌شود.

حجت الاسلام انصاری بحرینی تصریح کرد: به عبارت دیگر برای رسیدن به دولت امام زمان(عج) باید از نظر دیدگاه، فکر و اندیشه مانند حضرت فاطمه(س) و از نظر رفتار و عمل مانند امام علی(ع) رفتار و حرکت کرد.

وی به آیات 7 تا 9 سوره مبارکه الرحمان که می‌فرماید: «وَالسَّمَاءَ رَفَعَهَا وَوَضَعَ الْمِيزَانَ؛ أَلَّا تَطْغَوْا فِي الْمِيزَانِ؛ وَأَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَلَا تُخْسِرُوا الْمِيزَانَ؛ و آسمان را برافراشت و ترازو را گذاشت؛ تا مبادا از اندازه درگذريد؛ و وزن را به انصاف برپا داريد و در سنجش مكاهيد.» اشاره و بیان کرد: طبق روایات اهل بیت(ع)، منظور از برافراشته شدن آسمان، رحلت پیامبر(ص) و منظور از میزان امام علی(ع) است که خداوند در این آیه بر حفظ احترام به میزان و ظلم نکردن در حق آن تأکید می‌فرمایند.

این مبلغ دینی بحرینی ادامه داد: پس از رحلت پیامبر(ص) رفتار مبتنی بر صبر و سکوت امام علی(ع) اسلام را از خطر نابودی نجات داد و فریادهای حضرت زهرا(س) نیز از نابودی ولایت جلوگیری کرد؛‌ از این روی ندای «اشهد انَّ محمد الرسول الله» یادآور رفتار امام علی(ع) در حفظ اسلام و ندای « اشهد انَّ علیّاً ولیّ الله» یادآور رفتار حضرت زهرا(س) در حفظ ولایت است.

سخنران حرم رضوی با تأکید بر این‌که سکوت امام علی(ع) و رفتار حضرت فاطمه(س) دو بال حرکت به سوی دولت امام زمان(عج) هستند، گفت: اگر موضوع مهدویت و پیاده شدن اسلام ناب محمدی به صورت تمام و کمال مطرح نبود، این دو حرکت امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) در حفظ اسلام و ولایت نیز بی‌معنا و غیر قابل توجیه بود.

حجت الاسلام انصاری بحرینی تأکید کرد: حرکت و جوی که حضرت فاطمه(س) ایجاد کردند این پیام را می‌رساند که ما باید تابع امام زمان مان باشیم و این موضوع یعنی تبعیت از امام از اطاعت از امام مهم‌تر و بالاتر است.

وی اظهار کرد: در تبعیت از امام، مأموم با قلب، اندیشه، اراده و نظر امام در ارتباط است نه با سخن ظاهری امام و این مهم را می‌توان در رفتار حضرت فاطمه(س) در مراحل مختلف از جمله غصب فدک مشاهده کرد؛ جایی که ایشان نه تنها در ظاهر دستوری از امام علی(ع) جهت حرکت دریافت نکردند بلکه در ظاهر چنین برداشت می‌شد که سخنان امام علی(ع) بر عدم حرکت حضرت فاطمه(س) تأکید می‌کنند درحالیکه در باطن و در قلب امام علی(ع) بر حرکت و قیام دختر پیامبر(س) تأکید می‌شد.

سخنران حرم رضوی افزود: امام حسین(ع) نیز در توصیف یاران خود تأکید کردند که رأی و فکر این افراد همان رأی و فکر من است؛ یارانی که منتظر دستور نمی‌شینند و حتی اگر در ظاهر دستوری مخالف با عقیده باطنی امامشان دریافت کنند آن را نمی‌پذیرند همانگونه که دستور امام حسین(ع) در شب عاشورا مبنی بر ترک کربلا را نپذیرفتند زیرا می‌دانستند خواسته باطنی و قلبی امامشان چیز دیگری است.

حجت الاسلام انصاری بحرینی تصریح کرد: بنابر این اندیشه و فکر ما باید فاطمی باشد اما در عمل به ویژه در عصر غیبت باید مانند امام علی(ع) رفتار، بر حفظ وحدت تأکید و احترام سایر مسلمانان را حفظ کنیم و پشت سر یکدیگر نماز بخوانیم؛ البته این موضوع در مورد افراطی‌هایی چون وهابی‌ها و داعشی‌ها که علیه ما می‌جنگن صدق نمی‌کند.

وی ادامه داد: مسیر حرکت اهل بیت(ع) از امام علی(ع) تا امام حسن عسگری(ع) همواره ثابت و بر سکوت و تقیه استوار بوده و در این میان تنها امام زمان(عج) است که با انسان‌های فاسق و حتی مدعیان اسلام برخورد می‌کند و در پاسخ به چرایی این رفتار متفاوت با پدرانشان تأکید می‌کنند که الگوی من، مادر حضرت فاطمه(س) است.

سخنران حرم رضوی با تأکید بر این‌که اساس تشیع بر فاطمیه و عاشورا استوار مانده است، گفت: ایام فاطمیه باید تقویت شوند تا مردم نسبت به ظلم، جنایت و غصب‌های صورت گرفته و همچنین تفکر و اندیشه فاطمی بیشتر آشنا شوند اما همچنان از هرگونه عملی خود‌داری و رفتاری علوی در پیش بگیرند./1308/201ب2

ارسال نظرات