۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۴۸۲۵۰۳
سخنران حرم رضوی:

والدین بیش از دانشگاه به کار و ازدواج فرزندان توجه کنند

حجت الاسلام طباطبایی با بیان این‌که امروزه تمام تلاش والدین بر این است تا به هر نحوی فرزندان را به دانشگاه بفرستند، گفت: والدین باید فرزندان را جهت اشتغال به کار مناسب، ازدواج و مهم‌تر از آن تولید نسل راهنمایی و کمک کنند.
حجت الاسلام سید جعفر طباطبایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید جعفر طباطبایی، سخنران حرم رضوی امروز در جمع زائران و مجاوران حرم رضوی در رواق دارالمرحمه با بیان این‌که تشکیل خانواده و تولید نسل، لازمه‌ زندگی اجتماعی و فردی انسان است،‌ گفت: مهم‌ترین اتفاقی که می‌تواند شادی و نشاط را برای انسان به ارمغان بیاورد، ازدواج است.

سخنران حرم رضوی با تأکید بر این‌که جفت آفریده شدن انسان و موجودات به دلیل حکمت خداوند و در جهت کسب آرامش آن‌ها است، ابراز کرد: طبق روایات اهل بیت(ع) خداوند برکت و فراوانی روزی و همچنین پایداری و استواری در بندگی و دین را در ازدواج قرار داده است.

حجت الاسلام طباطبایی خاطرنشان کرد: ما اغلب در مورد دانشگاه، رشته تحصیلی، شغل و حتی نحوه رفتار و زندگی فرزندانمان برنامه ریزی و فرزندان را راهنمایی می‌کنیم اما در مورد ازدواج و مهم‌تر از آن تولید نسل غفلت می‌ورزیم.

وی ادامه داد: روند نزولی تولید نسل در اروپا آن ها را به این نتیجه رسانده که تا نیم قرن دیگر نسل آن‌ها به شدت کاهش و رو به انقراض خواهد گذاشت، بلایی که دشمن سعی دارد ما را هم گرفتار آن کند به نحوی که امروز مشاهده می‌کنیم امر ازدواج به شدت دشوار و سخت و در مقابل دست یابی به بسیاری از امور نامشروع آسان شده است.

سخنران حرم رضوی تأکید کرد: طبق روایتی از امام حسن عسکری(ع)، پدر و مادر افزون بر انتخاب نامی نیکو برای فرزندانشان، باید به آن‌ها آداب صحیح حضور در اجتماع را آموزش داده و برایشان یک کسب و کار مناسب مهیّا کنند؛ اما امروزه تمام سعی و تلاش والدین بر این قرار گرفته تا به هر نحوی فرزندان را به دانشگاه بفرستند و در این میان مهم‌ترین اهداف خلقت و انسان فراموش شده است.

حجت الاسلام طباطبایی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف والدین در قبال فرزندان این است که برای او همسری شایسته انتخاب کنند؛ این موضوع به عهده پدر و مادر است و نباید به عهده خود فرزندان واگذار شود زیرا انتخاب والدین بر اساس عقل، تفکر، تجربیات و دید وسیع زندگی است اما انتخاب فرزندان بر اساس ظاهر است و اغلب این فرزندان افزون بر این‌که برای رسیدن به هدفشان احترام والدین را زیرپا می‌گذارند، ازدواج‌شان نیز به جدایی می‌انجامد.

وی تصریح کرد: در دین اسلام اینکه مرد خانه و خانواده ای را مدیریت و زن فرزندان را تربیت و برای ورود به اجتماع آماده کند یک افتخار محسوب می‌شود اما عده‌ای با تأخیر در ازدواج از این افتخار محروم می‌شوند زیرا پس از مدتی زندگی مجردی، با تنهایی انس می‌گیرند و در میانسالی از این‌که بخواهند یا شخص دیگری زندگی کنند، می‌ترسند.

سخنران حرم رضوی ضمن انتقاد از هزینه‌های گزاف ازدواج، اظهار کرد: لوازمی که در گذشته زن و شوهر جوان به مرور در طول زندگی آن را برای منزل تهیه می‌کردند، امروز باید به اسم جهیزیه‌ای که بخشی از آن هیچ گاه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، قبل از زن و شوهر وارد منزل آن‌ها شود./202/1308/ب1

ارسال نظرات