۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۹
کد خبر: ۴۸۱۳۳۳
آیت الله مصباح یزدی:

انسان نباید تبعیت بی دلیل و کورکورانه از افراد داشته باشد

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که اگر رفتاری دلیل عقلی و حجت شرعی ندارد نمی توان از آن تبعیت کرد، گفت: انسان نباید از افراد تقلید کورکورانه و بی دلیل از افراد داشته باشد.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) امشب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، با بیان این که داستان های قرآنی برای عبرت گرفتن و استفاده کردن انسان ها است، گفت: قرآن کتابی صرفا تاریخی نیست که بخواهد داستان تعریف کند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم تأکید کرد: خدا برخی از بندگان را که در حالت ضعف و ناتوانی هستند اراده می فرماید که آنان را به عزت و شکوه جلال برساند، اگر انسان به فرمان های الهی عمل کند هیچ چیز مانع پیشرفت آن ها نخواهد شد.

وی افزود: چگونه می شود انسان به سوی روش غلط و باطل روی بیاورد، عمده اعمال این موضوع تقلید و تبعیت کورکورانه است، اگر جامعه به روح تقلید کورکورانه مبتلا شود دچار مشکل خواهد شد، در صورتی می توان از دیگری تبعیت کرد که عقل پشتوانه آن بوده و برهان داشته باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اگر تبعیت هیچ مبنایی نداشته باشد نادرست است، اظهار داشت: همه عالم نیستند و در جهتی که نمی دانند می توانند تبعیت کنند اما باید توجه داشته باشند که افراد صلاحیت تبعیت داشته باشند و موفق بوده و از کار خود نتیجه گرفته باشند.

وی ادامه داد: کسانی هستند که برای براندازی نظام اسلامی سال ها نقشه می کشند و تلاش می کنند، این غیر از آن است که کسی نسنجیده حرفی زده باشد، البته درباره همین کار نسنجیده هم باید فکر می کرد تا کار درست را انجام دهند، انسان باید فکر کند که کاری که انجام می دهد درست است یا نادرست به شمار می رود.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که انسان در انجام کار باید به فایده آن فکر کند، ابراز داشت: خاصیت انسان به عقل است و لازمه عقل این است که انسان هر کاری می خواهد بکند توجه به فایده و ضرر آن داشته باشد.

وی عنوان کرد: وقتی فسادی در جامعه پیدا می شود باید آسیب شناسی کرد که چگونه عده ای به آن مبتلا شدند، انسان باید عقل خود را به کار بگیرد، اگر بخواهیم با فسادی مبارزه کنیم ابتدا باید ریشه آن را شاخته و سپس سطح عقل و فکر مردم را بالاتر بیاوریم تا بهتر متوجه بشوند و به نتیجه کار خو بیندیشند.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: اگر رفتاری دلیل عقلی و حجت شرعی ندارد نمی توان از آن تبعیت کرد، انسان نباید از افراد تقلید کورکورانه و بی دلیل از افراد داشته باشد./1323/پ202/ص

ارسال نظرات