۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۴۷۹۰۱۷
عضو هیات عملی دانشگاه امام صادق:

انقلاب اسلامی با رسانه‌ها رابطه خاص دارد

عضو هیات عملی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: انقلاب اسلامی با رسانه‌ها رابطه خاص دارد.
محسنیان راد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مهدی محسنیان‌راد عضو هیات عملی دانشگاه امام صادق(ع) امروز در نشست تخصصی انقلاب اسلامی به روایت نشریات که در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد، گفت: انقلاب اسلامی با رسانه‌ها رابطه خاص دارد.

وی عنوان کرد: در اوج گیری انقلاب زمانی که شاه شروع به عقب نشینی کرد مجموعه‌ای از روزنامه‌ها وارد رسانه ایران شدند، طوری که برخی از آنها نخستین تجربه انتشارات خود را تجربه کردند.

محسنیان‌راد با بیان اینکه 358 روزنامه در آرشیو بنده است، اظهار داشت: در یک دوره گونه‌های زیراکسی و انبوه اعلامیه‌ها و شبنامه‌های دستنویس و تکثیر دستی در میان مردم دست به دست می گشت، از آن سو روزنامه‌هایی نیز متشر می‌شد که فاقد شماره، تاریخ یا هر دو  بود.

وی گفت: برخی از روزنامه‌ها، فوق‌العاده منتشر می‌کردند، در این مدت اوج تعداد روزنامه‌های جدید مربوط به اردیبهشت سال 58 است که این روند تا یک روزنامه در شهریور 1359 تنزل کرده است.

محسنیان‌راد ابراز کرد: تعدادی از روزنامه های قبل از انتشار پوستر چاپ می‌کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: 60 درصد روزنامه ها وابسته به احزاب و سازمان‌ها بوده و 100 روزنامه به اصطلاح مستقل بودند و برخی هم اعلام نمی‌کردند که به کجا وابسته هستند چرا که از همان اوایل انقلاب بین برخی سازمان‌ها همچون مجاهدین خلق یا حزب توده در کنار پدیده جدیدی به نام حزب الله که حکومت را در دست گرفت اختلاف افتاد.

وی عنوان کرد: از بین 253 روزنامه مورد بررسی قرار گرفته بسیاری از روزنامه‌ها در فواصل نامترتب منتشر می‌شدند، 73 درصد در تهران و بقیه در جاهای دیگر منتشر می‌شد.

محسنیان‌راد اظهار داشت: تمام روزنامه های به صورت افست چاپ می‌شد، نسخه دستنویس را چاپ می‌کردند، قطع روزنامه‌ها بسیار متنوع بود.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) بیان داشت: بسیاری از روزنامه‌ها فروش خود را ذکر نمی‌کردند، و تقریبا تمامی آنها فاقد اطلاعاتی درباره حق اشتراک بودند.

وی گفت: تعداد صفحات متنوع بود، انتشار پیام نسبت به تعادل میان دخل و خرج روزنامه‌ها اهمیت بسیار بیشتری داشت.

محسنیان‌راد ابراز کرد: عمر بیشتر روزنامه‌های این دوره بسیار کوتاه بود به عنوان مثال روزنامه جمهوری اسلامی میانگین 15 شماره داشته است.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا شش ماه هیچ روزنامه‌ای برای کسب مجوز انتشار با وزارت ارشاد ملی وقت تماس نداشت.

وی عنوان کرد: روزنامه‌ها با دو مساله درون‌سازمانی و برون‌سازمانی مواجه هستند، کیهان یکی از روزنامه‌های دورن‌سازمانی است./201/807/ب1

ارسال نظرات