۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱
کد خبر: ۴۷۸۸۸۶
حجت الاسلام والمسلمین قریشی مطرح کرد؛

لزوم توجه به حفظ آبروی افراد و پرهیز از تهمت و افترا

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با تأکید بر لزوم توجه به حفظ آبروی افراد و پرهیز از تهمت و افترا، گفت: متأسفانه امروزه بدون توجه به آبروی افراد در رابطه با دیگران سخن گفته می شود.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد امام جعفر صادق(ع) برگزار شد، اظهار کرد: خداوند در آیه 156 سوره نساء به بهانه جویی یهودیان در ایمان آوردن به پیامبری رسول اکرم(ص) اشاره می کند که قوم یهود از پیامبر می خواستند که برای اثبات پیامبری اش، از خداوند بخواهد قرآن را یکجا بر پیامبر نازل کند.

وی افزود: خداوند در این آیه به حضرت محمد(ص) تصریح می کند که یهودیان به دنبال بهانه هستند و قصدشان واقعا ایمان آوردن نیست، اینها همان هایی هستند که به حضرت مریم(س) بهتان زده و نسبت بی عفتی دادند در حالی که در مقابل چشمانشان حضرت عیسی(ع) به شکل اعجازبرانگیزی لب به سخن گشود.

امام جمعه ارومیه به داستان حضرت مریم(س) اشاره کرد و افزود: خداوند در آیه 156 به بدعهدی و بهانه جویی قوم یهود اشاره می کند که آنها بعد از معجزه الهی و حرف زدن حضرت عیسی(ع)، باز هم از اتهام بی عفتی به حضرت مریم(س) دست برنداشتند و بر همین اساس خداوند آنها را لعن کرده و از رحمت خود باز داشت.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی به معنای بهتان اشاره کرد و گفت: وقتی به کسی که مرتکب معصیتی نشده، نسبت ناروا داده شود، فرد از این کار مبهوت می شود که می گویند بهتان گفته شد.

وی گفت: شرک، قتل و بی عفتی سه گناهی است که در تمام ادیان الهی معصیتی بزرگ خوانده می شود، از این جهت در این آیه، نسبت بی عفتی به حضرت مریم(س) بهتانی عظیم خوانده شده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی لزوم توجه به حفظ آبروی افراد و پرهیز از تهمت و افترا گفت: متأسفانه امروزه بدون توجه به آبروی افراد در رابطه با دیگران سخن گفته می شود و حتی شاهدیم سخن های معمولی نیز با ضبط و پخش آن در فضای مجازی، میلیون ها مخاطب پیدا می کند و سبب خدشه دار شدن حرمت افراد می شود.

وی تصریح کرد: امروزه شاهدیم که افراد بدون هیچ توجهی و با سخنان غیرموثق، سبب آبروریزی دیگران می شوند؛ مسلمانان باید در رفتار خود به اینگونه مسائل بی توجه نباشند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص)، گفت: اگر کسی به دیگران که مرتکب معصیتی نشده تهمت ناروا بزند، خداوند او را تا روز قیامت بر روی آتش نگه می دارد.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی در ادامه تفسیر آیه 156 سوره نساء در رابطه با تفکر نادرست کشته و به صلیب کشیده شدن حضرت عیسی(ع)، گفت: خداوند در آیات قرآن کریم به نادرست بودن این موضوع تأکید دارد که قوم یهود به آن اصرار دارد و مسیحیان نیز به تبعیت از یهودیان بر این باورند.

وی به موضوع عروج حضرت عیسی(ع) به آسمان اشاره کرد و گفت: قرآن بر این موضوع تصریح دارد اما اینکه حضرت عیسی(ع) با جسم یا روح به طرف آسمان رفته است، در قرآن به این موضوع به صراحت اشاره نشده است.

امام جمعه ارومیه تأکید کرد: عروج حضرت عیسی(ع) به آسمان به صورت زنده یا مرده در قرآن کریم تصریح نشده است اما در روایات به اقتدای این پیامبر به امام زمان(عج) در زمان ظهور اشاره شده است که البته این امر منافاتی با عروج روح حضرت عیسی(ع) ندارد چرا که بر اساس مسأله رجعت، در زمان ظهور حضرت مهدی(عج) عده ای برای کمک به امام زمان(ع) برانگیخته خواهند شد که در دعای عهد نیز به آن اشاره شده است.

سلسه جلسات تفسیر قرآن کریم هر شب در مسجد امام جعفر صادق(ع) ارومیه برگزار می شود./936/202/ب2

ارسال نظرات