۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۴۷۷۶۹۳
عطوان:

در مواجهه با تهدید های رژیم صهیونیستی آزمایش موشکی حق ایران است

سردبیر روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم و تحلیلگر برجسته عرب در سرمقاله امروز (چهارشنبه) این روزنامه درخصوص آزمایش اخیر موشکی ایران نوشت: حق مشروع ایران و هرکشور عربی و اسلامی است که در برابر تهدیدات رژیم صهیونیستی از خود دفاع کند و این درست مطابق معاهدات بین المللی است.
عطوان

به گزارش خبرگزاری رسا، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رأی الیوم در مقاله ای گفتت: ایران در تلاش است تا سامانه موشکی خود را در برابر تهدیدهای کشورهای غربی، پیشرفته و قوی سازد و آزمایش اخیر موشکی ایران موجبات نگرانی غربی ها را فراهم ساخته و ما دلیل این نگرانی را در برابر اقدام مشروع ایران نمی دانیم؛ این درحالی است که ایالات متحده با میلیاردها دلار برنامه موشکی بالستیک رژیم صهیونیستی را حمایت کرده و پیشرفته ترین تکنولوژی نظامی برای ساخت گنبد آهنین را به آنها تقدیم کرده است.

عطوان افزود: حق مشروع ایران و هر کشور عربی و اسلامی است که در مواجهه با تهدیدهای رژیم صهیونیستی از خود دفاع کند و این مساله مطابق همه معاهدات بین المللی است؛ هر زمان که آمریکا و کشورهای غربی دیگر با تجاوزهای رژیم صهیونیستی مقابله کرده و بر برنامه های هسته ای این رژیم نظارت کردند در آن شرایط می توان انتظار داشت که ایران آزمایش موشکی خود را تعطیل کند و تمامی سلاح های شیمیایی از خاورمیانه ریشه کن شوند.

وی در ادامه می نویسد، ما بار دیگر شاهد یک بحران جهانی جدید که در یک سوی آن ایران قرار دارد هستیم و بهانه آمریکا این بار آزمایش موشک بالستیک اخیر ایران است که واشنگتن مدعی است، این آزمایش نقض قطعنامه سازمان ملل و توافق هسته ای است.

دولت آمریکا در همین راستا از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته که برای بررسی این موضوع جلسه اضطرای تشکیل دهد تا موضوع نقض توافق هسته ای بررسی و تحریم های اقتصادی جدیدی علیه ایران اعمال شود.

به نوشته سردبیر روزنامه رای الیوم، این درحالی است که روسیه در واکنش به ادعای واشنگتن آزمایش موشکی ایران را نقض قطعنامه سازمان ملل متحد در خصوص برنامه هسته ای نمی داند و این یعنی اینکه روس ها تصمیمات آمریکا را وتو کرده و چه بسا چین نیز در صورت نیاز همین رویکرد را در پیش گیرد و ادعای واشنگتن را وتو کند.

دونالد ترامپ از ابتدا و در زمان تبلیغات انتخاباتی خود نیات ضد ایرانی خود را آشکار کرده بود و وعده داده بود که با روی کار آمدنش توافق هسته ای ایران و کشورهای 1+5 را پاره و تحریم های اقتصادی شدیدتری علیه ایران اعمال خواهد کرد و دولت باراک اوبا رییس جمهور سابق آمریکا را به اشتباه در امضای این توافق متهم کرده بود، بنابراین بعید به نظر نمی رسد که ترامپ به دنبال بهانه باشد و از آزمایش موشکی ایران به عنوان مستمسکی برای برانگیختن تنش های جدید استفاده کند.

با توجه به اینکه ترامپ روز یکشنبه با ملک سلمان عبد العزیز پادشاه عربستان تلفنی گفت وگو کرد و بیانیه مطبوعاتی کاخ سفید در خصوص این گفت وگو اعلام کرد که دو طرف در خصوص مواجهه با اقدامات ایران در منطقه توافق کردند، می توان چنین برداشت کرد که رییس جمهور جدید ایالات متحده قصد دارد بار دیگر در قالب یک جنگ سرد کشورهای حاشیه خلیج فارس را علیه ایران گرد آورد همانطور که پیش از توافق هسته ایران و شش قدرت جهانی بود.

در ادامه اقدامات خصمانه دولت جدید آمریکا نسبت به کشورمان، روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که در پی ادعای یک مقام آمریکایی مبنی بر انجام یک آزمایش موشکی جدید در ایران جلسه اضطراری برگزار خواهد کرد. این مقام آمریکایی مدعی شده که ایران روز یکشنبه در منطقه‌ای در نزدیکی شهر سمنان یک موشک بالستیک میان برد به نام 'خرمشهر' آزمایش کرده است.

به نوشته ایرنا، هیات آمریکایی در سازمان ملل اعلام کرد که از شورای امنیت خواسته است تا هر چه فوری این موضوع و احتمال نقض قطعنامه‌های سازمان ملل در خصوص برنامه موشکی ایران را مورد بررسی قرار دهد. به همچنین 'دنی دانون' نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل پاسخ فوری شورای امنیت به این اقدامات ایران که به ادعای آن‌ها انجام شده را خواستار شد و ادعا کرد که این فعالیت‌های ایران نه تنها رژیم صهیونیستی، بلکه منطقه را تهدید می‌کند.

در اولین واکنش به ابراز نگرانی های جامعه جهانی به آزمایش موشکی جدید ایران، 'محمد جواد ظریف'وزیر امور خارجه گفت: آزمایش موشکی نه تنها جزو توافق هسته ای ایران با کشورهای غربی نبوده بلکه این آزمایش ها خلاف قطعنامه شورای امنیت که بعد از توافق هسته ای تصویب شد هم نیست./847/ب102/د

ارسال نظرات