۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۴۷۷۴۰۰
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی تشریح کرد؛

چرایی مجوز آشکار کردن ظلم ستمگران

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: اینکه انسان بد حرف زده و عیوب دیگران را آشکار کند مورد رضایت و اجازه الهی نیست، مگر اینکه کسی در حق دیگری ظلم کند و در این صورت آشکار کردن ظلم بدون اشکال است.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم به شرح آیه 148 سوره نساء پرداخت و اظهار داشت: در این آیه شریفه خدای متعال می فرماید: «ﺧﺪﺍ ﺍﻓﺸﺎﻯ ﺑﺪﻯ ﻫﺎﻯ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ ، ﺟﺰ ﺑﺮﺍﻯ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﺘﻢ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺷﻨﻮﺍ ﻭ ﺩﺍﻧﺎست.»

وی افزود: اینکه انسان بد حرف زده و عیوب دیگران را آشکار کند مورد رضایت و اجازه الهی نیست، مگر اینکه کسی در حق دیگری ظلم کند و در این صورت آشکار کردن ظلم بدون اشکال است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با توجه به آیه 149 سوره فوق، گفت: در این آیه خدای متعال می فرماید: «اﮔﺮ ﻛﺎﺭ ﺧﻴﺮﻯ ﺭﺍ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻛﻨﻴﺪ، ﻳﺎ ﺁﻥ ﺭﺍ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﺩﺍﺭﻳﺪ، ﻳﺎ ﺍﺯ ﺑﺪﻯ ﮔﺬﺷﺖ ﻛﻨﻴﺪ ﻳﻘﻴﻨﺎ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﮔﺬﺷﺖ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻭ ﺗﻮﺍﻧﺎﺳﺖ.»


وی به آیه 150 سوره نساء اشاره و اظهار کرد: در این آیه می فرماید: «ﺑﻰ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻧﺶ ﻛﺎﻓﺮ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﻣﻴﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻧﺶ ﺟﺪﺍﻳﻰ ﺍﻧﺪﺍﺯﻧﺪ ﻭ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ ﺑﻪ ﺑﻌﻀﻰ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﻳﻢ ﻭ ﺑﻪ ﺑﺮﺧﻰ ﻛﺎﻓﺮ ﻣﻰ ﺷﻮﻳﻢ ﻭ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﻣﻴﺎﻥ ﻛﻔﺮ ﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺭﺍﻫﻰ ﺑﺮﮔﺰﻳﻨﻨﺪ.»

حجت الاسلام والمسلمین قریشی خاطرنشان کرد: در نماز جهر و اخفات است و جهر به معنای آشکار کردن صوت است که در آیه 148 سوره نساء به معنی آشکار کردن بدیهای دیگران است به غیر از مظلوم که حق گفتن ظلم را برای کمک گرفتن از دیگران آشکار کند.

وی تاکید کرد: تنها ظلمی را که ظالم مرتکب می شود اجازه آشکار کردن آن داده شده است ولی دیگر بدیهای افراد ظالم که مربوط به ما نیست یا از آنها بی اطلاعیم حق گفتن آنها را نداریم.

امام جمعه ارومیه با توجه به آیه 149 سوره مورد بحث، توضیح داد: براساس آیات و روایات بهتر این است که انسان کارهای خیر خود را بر زبان نیاورد و انجام مخفیانه کارهای خیر بیشتر توصیه شده است، هر چند که گفتن بدون ریای نیکیها اشکالی ندارد اما نیکو نیست.

وی افزود: در روایت است که صدقه آشکارا بلایای طبیعی و مرگ ناگهانی را از انسان دور می کند ولی صدقه پنهانی خشم و غضب الهی را دفع می کند و این به آن معنا است که صدقه آشکار فقط خطر دنیا را دفع می کند اما صدقه پنهانی خطرات هر دو دنیا را از انسان دور می کند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی ادامه داد: هر چند که خداوند اجازه گفتن ظلم ظالمان را داده است اما در ادامه توصیه به بخشش می کند که بهتر است و این بحث مربوط به ظلمها و بدیهای معمولی در زندگی عادی نسبت به هم است.

وی توصیه به آبروداری از سوی خدای متعال را نعمت الهی خواند و گفت: در سرزمین اسلامی مردم با آبرو است که مورد احترام خلق قرار می گیرند و فرد بی آبرو هر چند که ممکن است در ظاهر تکریم شود ولی در قلب مردم جایگاهی ندارد.

امام جمعه ارومیه با تاکید بر ضرورت تلاش برای آبروداری از خود و خلق، تصریح کرد: بزرگترین سعادت این است که انسان به بهشت وارد شود و آبروی او در قیامت حفظ شود که بر اساس روایت چنین نعمتی به کسانی که در دنیا آبروی دیگران را نمی برند، می رسد.

وی افزود: خدای متعال به طرق مختلف گناهان را از انسان می بخشد تا وارد بهشت شود و بسته به گناهان با بیماری در دنیا، سختی جان دادن، دشواری عذاب قبر، سختی برزخ و طولانی شدن حسابرسی در عالم محشر فرد را به میزان گناهان عذاب کرده و برای ورود به بهشت تطهیر می کند./202/936/ب1

ارسال نظرات