۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۷
کد خبر: ۴۷۷۳۲۱
رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرضا تأکید کرد:

لزوم استفاده از فضای مجازی برای ترویج فرهنگ و معارف اسلامی

امام جمعه شهرضا گفت: فضای مجازی ابزار مناسبی است که در مدت زمان کوتاهی امکان برقراری ارتباط با عده زیادی از افراد را فراهم می‌کند، به همین دلیل لازم است که از آن برای ترویج فرهنگ و معارف دینی در جامعه استفاده کنیم.
حجت الاسلام يعقوبي امام جمعه شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سیف الله یعقوبی امشب در نشست خبری با خبرنگاران این شهرستان عنوان کرد: انقلاب اسلامی ایران به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای قرن به رهبری امام راحل(ره) که مجاهدی نستوه و عارفی وارسته و فقیهی جامع الشرایط بودند به پیروزی رسید و زمینه اجرای احکام و دستورات اسلامی در جامعه و توجه جهانیان به عالم تشیع را فراهم کرد.

وی اظهار کرد: ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر شهرستان شهرضا یکی از ستادهای کاربردی در شهرستان است که مسؤولان مختلف با شرکت در آن، نظرات و دیدگاه‌های خود را مطرح کرده و با انطباق آنها بر اساس آیات قرآن و روایات معصومین(ع)، موارد احصا شده به مراجع مربوط ابلاغ می‌شود.

رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرضا بیان کرد: با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم اجرای طرح تذکر لسانی، مجریان این طرح در شهرستان با همکاری نیروی انتظامی و ناحیه مقاومت بسیج اقدام به تذکر لسانی می‌کنند.

حجت الاسلام یعقوبی ادامه داد: در جلسات ستاد امر به معروف و نهی از منکر ابتدا معروفات احصاء شده و مورد تشویق قرار می‌گیرد و بعد از آن هم در مورد نهی از منکرات سفارش می‌شود؛ امر به معروف و نهی از منکر ابتدا باید در ادارت و نهادهای دولتی مورد عمل واقع شود و پس از آن این دستورات شرعی در جامعه اجرا شود.

وی تصریح کرد: البته وضعیت فعلی جامعه از نظر عمل به امر به معروف و نهی از منکر مطلوب نیست، زیرا در جامعه‌ای که حجاب و عفاف یکی از مهمترین زیرساختهای فرهنگی و سنتی آن محسوب می‌شود مردم آن به تقوا و دیانت مشهور بوده‌اند نباید بی حجابی و موارد خلاف شرع وجود داشته باشد اما لازم است مردم هم برای اجرای حدود و دستورات الهی همکاری کنند، یعنی اگر یکی از مأموران تذکر لسانی موردی را به فردی تذکر داد، سایر افراد جامعه هم از این اقدام حمایت کنند تا همه بتوانند از زندگی در اجتماعی که احکام الهی در آن رعایت می‌شود لذت ببرند.

امام جمعه شهرضا اضافه کرد: قوام و اساس و ماندگاری جامعه به مردم و خانواده‌های شهدا، حمایت آنها و حضور ایشان در صحنه بستگی دارد، مرور وصیتنامه شهدا نشان می‌دهد که آنها برای اصلاح جامعه و تلاش در جهت استقرار احکام دین در اجتماع جان خود را فدا کردند و ما هم وظیفه داریم پیرو آنها و پاسدار خونشان باشیم.

حجت الاسلام یعقوبی در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان کرد: امام خمینی(ره) 27 آذر، به مناسبت شهادت شهید مفتح را به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه اعلام فرمودند اما در عمل پیوند مورد انتظار بین این دو نهاد ایجاد نشد؛ اگر پیوند بین حوزه و دانشگاه ایجاد شود بسیاری از مشکلات و معضلات جامعه برطرف می‌شود، حضور روحانیت در کنار اساتید دانشگاه و استفاده از بیانات و نظرات یکدیگر می‌تواند باعث ایجاد رونق اجتماعی شود، رهبر معظم انقلاب هم بارها بر ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه در راستای کمک به دولتها و حل مشکلات تأکید فرمودند.

وی ادامه داد: در شرایطی که اقتصاد کشور مشکلاتی را دارد باید با توجه به توانمندیهای داخلی و قطع نظر از خارج کشور و با اجرای اصول اقتصاد مقاومتی معضلات اقتصادی کشور را برطرف کنیم، اما همه اینها باید در عمل و در سایه وحدت حوزه و دانشگاه ایجاد شود.

امام جمعه شهرضا در بخش دیگری از سخنان خود، بیان کرد: امروز سخنان زیادی درباره فضای مجازی و کاربردهای آن در جامعه وجود دارد، آنچه که اهمیت دارد این است که باید از این ابزار برای ترویج فرهنگ و معارف اسلامی و الهی استفاده کنیم زیرا این فن آوری امکان برقراری ارتباط با عده زیادی از انسانها را در مدت  زمان کوتاهی فراهم می‌کند.

حجت الاسلام یعقوبی با اشاره به وقوع حادثه آتشسوزی در ساختمان پلاسکو، عنوان کرد: قبل از انکه این واقعه از طرق صدا و سیما به اصلاع مردم برسد، عده زیادی از افراد از طریق فضای مجازی از آن مطلع شده  بودند که این مسأله قدرت این رسانه را نشان می‌دهد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره جانمایی مصلای نماز جمعه شهرستان شهرضا، اظهار کرد: جانمایی این مصلی در زمان حجت الاسلام ملکیان انجام شده و با پول مردم زمینی پاک و در محلی پاک خریداری شده و شهدای گمنام نیز در آن محل دفن شده‌اند به همین دلیل محل آن قابل تغییر نیست، اما چون سقف آن از نظر اصول مهندسی ایراداتی داشت تصمیم گرفتیم که با حضور مهندسان مشاور بازسازی شود، فاز اول بتن ریزی سقف آن هم در حال انجام است و امیدواریم به زودی به اتمام برسد.

رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرضا در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: در شهرستان شهرضا 26 هزار دانش آموز وجود دارد، بدنه اصلی آموزش و پرورش در شهرستان هم افرادی بسیار مؤمن و متدین هستند که با ایمان و تقوا و دلسوزی در کلاسهای درس حاضر می‌شوند و تعهد آنها به تدریس تا جایی است که کیفیت آموزش در مدارس دولتی با مدارس غیرانتفاعی برابری می‌کند.

حجت الاسلام یعقوبی ادامه داد: دربهای آموزش و پرورش شهرضا همواره به روی علمی حوزه و اساتید مختلفی که قصد بیان احکام و دستورات اخلاقی و دینی را برای دانش آموزان دارند باز بوده است و به همین دلیل باید از این فرصت بسیار خوب بیشتری استفاده بشود.

وی اضافه کرد: اثر کلام معلم بر روح و روان دانش آموزان بیش از هر سخن دیگری است، از طرف دیگر بسترهای لازم برای رشد آزادی و آزاد اندیشی هم در جامعه و محیط مدارس فراهم شده است؛ یکی از مجموعه‌های فرهنگی شهرضا کتابخانه مسجد صدیقه طاهره(س) است که روزانه میزبان حدود 300 نفر از افراد به ویژه دانش آموزانی است که برای تحصیل و مطالعه به آن مراجعه می‌کنند، مراجعان به این مکان در کنار تحصیل و مطالعه، در نماز جماعت هم حاضر می‌شود و با حضور در دفتر نمایندگی ولی فقیه مسائل شرعی خود را نیز مطرح می‌کنند بنابراین این مجموعه الگویی برای انجام فعالیت مفید و سازنده برای جوانان است.

امام جمعه شهرضا تصریح کرد: ما نمی‌توانیم جلوی فضای مجازی و فن‌آوری را بگیریم اما می‌توانیم فرهنگ جامعه را اصلاح و بسترهایی را فراهم کنیم که دانش آموزان و جوانان با استفاده از موقعیت و امکانات موجود از آسیبهای اجتماعی ناشی از آن در امان بمانند.

حجت الاسلام یعقوبی گفت: در حال حاضر اکثریت قریب به اتفاق ملت ایران، افرادی مؤمن و معتقد به مبانی دینی و دوستدار انقلاب و اهل بیت(ع) هستند، باید تلاش کنیم تا اینگونه زیرساختهای فرهنگی که در جامعه موجود است حفظ شود؛ در ابتدای انقلاب مردم با شور و اشتیاق در مساجد حاضر شده و در اجرای برنامه‌های دینی همکاری می‌کردند، برخی افراد فکر می‌کنند که این روحیه مردم تغییر کرده اما وقتی حوادثی شبیه سانحه آتشسوزی در ساختمان پلاسکو ایجاد می‌شود همه افراد برای رضای خدا و با هدف کمک به همنوعان خود برای اهدای خون و توزیع ارزاق مورد نیاز اعلام آمادگی می‌کنند که اینگونه رفتارها نشان دهنده حضور همیشگی مردم در صحنه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به وجود برخی از مظاهر بد حجابی در برخی از اماکن توزیع و عرضه محصولات مختلف و فروشگاه‌ها، عنوان کرد: وقتی اجناس، فروشندگان و فروشگاه‌ها زیاد شد، افراد برای کسب سود بیشتر و جلب مشتریان به دنبال ایجاد جاذبه‌های بیشتری هم هستند که متأسفانه در این میان برخی افراد با استخدام فروشنده خانم این نیاز را تأمین می‌کنند در حالی که طبق اصول اقتصاد مقاومتی اگر کیفیت اجناس عرضه شده مطلوب و خوب باشد، مشتریان هم به سوی آن جذب می‌شوند.

امام جمعه شهرضا اذعان کرد: البته در برخی از موارد هم افرادی به دلیل معضلات مالی و معیشتی اقدام به حضور در فروشگاه‌ها می‌کنند که در اینگونه موارد نیز لازم است معیشت عمومی افراد جامعه اصلاح شود و از سوی دیگر افراد با ترک عادتهای ناپسندی مثل تجمل‌گرایی برای تغییر این رویه اقدام کنند.

امام جمعه شهرضا همچنین با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، تأکید کرد: افرادی که در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا حاضر می‌شوند باید اخلاق اسلامی را مراعات کرده و از قومیت گرایی و بیان سخنان و رفتارهایی که منجر به ایجاد تفرقه شود، خودداری کنند./868/201/ب2

ارسال نظرات