۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۷
کد خبر: ۴۷۷۰۳۷
حجت الاسلام رفعتی:

نیازهای فکری و علمی نظام باید در حوزه انقلابی تامین شود

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که امروزه احساس نیاز جامعه به ویژه نظام به عقبه فکری، علمی و پژوهشی حوزه بیش از گذشته است، گفت: در حوزه انقلابی احساس نیاز نظام باید تأمین شود.
حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی

حجت الاسلام عباس رفعتی، رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ضرورت پشتیبانی فکری و نرم افزاری حوزه از نظام گفت: یکی از ویژگی های حوزه انقلابی هدایت و پشتیبانی از نظام است.

وی افزود: الحمدلله در این اواخر درس هایی در حوزه در سطح خارج شاهد هستیم که می تواند در تقویت علمی و فکری نظام نقش مؤثری داشته باشد، فقه هایی که زیر مجموعه فقه حکومتی به شمار می روند از این دسته هستند.

استاد حوزه علمیه قم مباحث اقتصادی، بانکداری، فقه رسانه، فقه پزشکی، فقه جزایی و فقه مدنی و اجتماعی را از عناوینی بر شمرد که تا دو دهه قبل درس هایی درباره آنها در حوزه نبوده است و اظهار داشت: خوشبختانه در دهه اخیر در درس های حوزه علمیه شاهد چنین عناوینی هستیم.

وی ادامه داد: اگر حوزه بخواهد انقلابی باشد باید درس ها در موضوعاتی که می تواند پشتوانه فکری و علمی برای نظام باشد تقویت شود و گسترش پیدا کند، این برنامه باید از جهت کمی و کیفی رشد و گسترش پیدا کند.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم با بیان این که باید تعداد اینگونه درس ها و نشست های علمی در زمینه های بیان شده افزایش پیدا کند، ابراز داشت: تألیفات، تحقیقات و پژوهش های لازم باید صورت گیرد، در حال حاضر منابع مورد نیاز در این رشته های فقه معاصر بسیار کم داریم و می توان گفت که قدری در این زمینه کم کاری شده است.

وی عنوان کرد: امروزه احساس نیاز جامعه به ویژه نظام به این عقبه فکری، علمی و پژوهشی بیش از گذشته است، اگر علمای سلف به این موضوعات فقه معاصر نمی پرداختند توجیهی داشت که حکومتی بر پا نبود و نیازی احساس نمی شد اما در حوزه انقلابی احساس نیاز نظام باید تأمین شود.

حجت الاسلام رفعتی خاطرنشان کرد: خوشبختانه اخیرا توجه ویژه ای به مباحث فقه معاصر مورد نیاز نظام شده است، از نظر کیفی این مباحث باید رشد کند؛ بسیاری از طلاب و اساتید استقبال شایسته ای از درس های خارج فقه معاصر، فقه حکومتی و فقهی که کاربردی تر هست آن چنان که باید و شاید نمی کنند؛ این سبب می شود که از نظر گسترش کمی و کیفی باکندی مواجه باشد.

وی اضافه کرد: طلاب انقلابی باید به آموختن فقه معاصر، فقه کاربردی و مورد نیاز نظام اسلامی روی بیاورند، هرچه طلاب بیشتر به فقه معاصر روی بیاورند یقینا اساتید بیشتر استقبال می کنند که موضوع درس خود را در این راستا قرار دهند، این سبب می شود که کار از نظر کمی و کیفی گسترش پیدا کند./1323/302/ص

ارسال نظرات