۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۱
کد خبر: ۴۷۷۰۲۶
امام جمعه ارومیه:

شفافیت در مواضع از ویژگی‌های مؤمنان است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: مؤمن باید موضع شفافی داشته باشد و اینکه رهبر عزیز انقلاب می فرمایند من دیپلمات نیستم انقلابیم یعنی صریح و شفاف در مسیر خود بودن.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم به شرح آیه 143 سوره نساء پرداخت و اظهار داشت: در این آیه شریفه خدای متعال می فرماید: «ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﻣﻴﺎﻥ ﻛﻔﺮ ﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻣﺘﺤﻴﺮ ﻭ ﺳﺮﮔﺮﺩﺍﻧﻨﺪ، ﻧﻪ ﺑﺎ ﻣﻮﻣﻨﺎﻧﻨﺪ ﻭ ﻧﺎ ﺑﺎ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻭ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﺍ ﺧﺪﺍ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻛﻨﺪ، ﻫﺮﮔﺰ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻭ ﺭﺍﻫﻰ ﻧﺨﻮﺍﻫﻰ ﻳﺎﻓﺖ».

وی افزود: در این آیات خدای متعال به تذبذب منافقان و آوارگی و سرگردانی آنان در بین کفر و ایمان اشاره فرموده است و در ادامه دوستی با کافران از سوی مومنان را به مانند دادان دلیلی بر ضدیت خدا با خود معرفی فرموده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: مومن باید موضع شفافی داشته باشد و اینکه رهبر عزیز انقلاب می فرمایند من دیپلمات نیستم انقلابیم یعنی صریح و شفاف در مسیر خود بودن.

وی ادامه داد: نفاق دارای مراتب است برخی از افراد کلا ایمان ندارند اما به خاطر منافع مادی بین کفر و ایمان سرگردانند، اما برخی از افراد اصل ایمان را دارند اما بخاطر منافع مادی چند چهره می شوند به طور مثال تا اصلاح طلب روی قدرت می آید اصلاح طلب می شود و بالعکس.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با تاکید بر احتیاط از انسانهایی که مدام چهره می کنند، خاطرنشان کرد: دین اسلام دین شفافیت و صداقت است و از انسانهایی که صداقت و شفافیت ندارند باید واهمه داشت.

وی با بیان اینکه خدای متعال با توجه به شرایطی حمایت خود را از بندگان برداشته و آنان را به حال خود رها می کند، گفت: گمراهی خدا به این معنا است که فرد در ریا و نفاق به حدی به جلو رفته است که خدا حمایت خود را از او برداشته است و قلب چنین فردی از ظلمت و گمراهی پر شده است.

امام جمعه ارومیه تصریح کرد: وقتی خدای متعال هدایت خود را از کسی بردارد، پیامبر خاتم الهی(ص) هم نمی تواند چنین فردی را هدایت کند و در انقلاب هم شاهد بودیم که هر اندازه بر افرادی حجت ارائه شد باز بر نفاق خود ماندند.

وی دوستی مومن با مومنان را از تاکیدات الهی خواند و گفت: مومن اگر فرصتی به دست بیاورد برای زیارت و استفاده از حضور مومنان استفاده کند نه اینکه به سرزمینهای کفر و فساد رفته و مانند برخی شیوخ عرب با دشمنان دین دوستی کند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه رفتن آبروی انسان در نزد خدای متعال متفاوت از رفتن فرد در نزد افراد معمولی است، افزود: اگر آبروی انسان در نزد خدای متعال برود دلیل و حجت بر عذاب خود را فراهم کرده است.

وی با اشاره به این موضوع که تجارت با کافران به معنای دوستی با آنان نیست، توضیح داد: دوستی با کافران علاقمندی به آنان و تعریف و تمجید از آنان به خاطر پیشرفت ظاهری در عرصه مادی غرب است که ادعا می کنند آنان بهتر از مسلمانان هستند در حالی که چنین ادعایی باطل است و وضعیت آنان خیلی وخیم است.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با توجه به آیه 144 سوره فوق، ادامه داد: در این آیه کریمه خدای متعال می فرماید: «ﺍﻯ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺎﻯ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ، ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﻭ ﻳﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﻣﮕﻴﺮﻳﺪ. ﺁﻳﺎ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺿﺪ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺩﻟﻴﻠﻰ ﺁﺷﻜﺎﺭ [ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻋﺬﺍﺑﺘﺎﻥ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ] ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻴﺪ».

وی با اشاره به درجات بهشتی مومنان در آخرت، عنوان کرد: مراتب بهشت با توجه به درجات و جایگاه هایی است که انسان در دنیا با عمل صالح و حفظ قرآن کریم به دست می آورد که بر اساس روایات به مومن گفته می شود قرآن بخوان و بالا برو.

امام جمعه ارومیه به درکات جهنم اشاره و اضافه کرد: در آیه 145 خدای متعال به جایگاه منافقان در دوزخ اشاره کرده و می فرماید: «بی ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﺩﺭ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺗﺮﻳﻦ ﻃﺒﻘﻪ ﺍﺯ ﺁﺗﺶ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻫﺮﮔﺰ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻧﺎﻥ ﻳﺎﻭﺭﻯ ﻧﺨﻮﺍﻫﻰ ﻳﺎﻓﺖ»؛ پایینترین قسمت جهنم محل عذاب منافقان است که هیچ کس نمی تواند او را از چنین عذابی نجات دهد، نه در دنیا راه هدایتی دارند و نه در آخرت راه نجاتی.

وی با تاکید بر تکرار دعای طلب عاقبت بخیری در زندگی، گفت: ویژگی مومنان عبادت شبانه روزی است اما دعای همواره چنین آدمهایی طلب عاقبت بخیری و هدایت از سوی خدای متعال است./202/936/ب1

ارسال نظرات