۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۴۷۵۷۶۱
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی تشریح کرد؛

نفع گرایی و فراموش شدن حق مداری در جامعه

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: در جامعه به نظر می آید رفتار بر اساس عدالت فراموش شده و اغلب همه تلاش می کنند که به نفع قوم و اقربای خود در هر زمینه ای قضاوت و رفتار کنند.
حجت الاسلام سید مهدی قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی شب گذشته در سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم به شرح آیه 135 سوره نساء پرداخت و اظهار داشت: در این آیه شریفه خدای متعال می فرماید: «اﻯ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ! ﻗﻴﺎم ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺑﻪ ﻋﺪﻝ ﻭ ﮔﻮﺍﻫﻰ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﺷﻴﺪ، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺑﻪ ﺯﻳﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻳﺎ ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﻳﺎ ﺧﻮﻳﺸﺎﻧﺘﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﮔﺮ ﺗﻮﺍﻧﮕﺮ ﻳﺎ ﻓﻘﻴﺮ ﺑﺎﺷﺪ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻭ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﺣﺎﻟﺸﺎﻥ ﺳﺰﻭﺍﺭﺗﺮ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﻫﻮﺍﻯ ﻧﻔﺲ ﭘﻴﺮﻭﻯ ﻧﻜﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﺍﺯ ﺣﻖ ﻣﻨﺤﺮﻑ ﺷﻮﻳﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ زبانتان را ﺑﭙﻴﭽﺎﻧﻴﺪ ﻳﺎ ﺍﺯ ﮔﻮﺍﻫﻰ ﺩﺍﺩﻥ ﺭﻭﻯ ﺑﺮﺗﺎﺑﻴﺪ؛ ﻳﻘﻴﻨﺎ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻴﺪ، ﺁﮔﺎﻩ است.».

وی افزود: در این آیات مؤمنان به رعایت قسط و عدالت در جامعه و شهادت دادن به حق هر چند علیه خود و خانواده و خویشان تمام شود، سفارش می کند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: در آیه بعدی خدای متعال می فرماید: «اﻯ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ! ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﻭ ﻛﺘﺎﺑﻰ ﻛﻪ ﺑﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﻛﺘﺎﺑﻰ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻴﺎﻭﺭﻳﺪ ﻭ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻭ ﻛﺘﺎﺏ ﻫﺎﻯ ﺁﺳﻤﺎﻧﻰ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺍﻭ ﻭ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻛﺎﻓﺮ ﺷﻮﺩ؛ ﻳﻘﻴﻨﺎ ﺑﻪ ﮔﻤﺮﺍﻫﻰ ﺩﻭﺭ ﻭ ﺩﺭﺍﺯﻯ ﺩﭼﺎﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﺳت».

وی با توجه به آیه قبل توضیح داد: قائم به قسط یعنی از کسانی باشید که تلاش آنان جاری و ساری کردن قسط و عدالت در جامعه اسلامی است و در مورد شهادت دادن تأکید دارد که تنها حق در نظر گرفته شود و توجهی به نسبت یا وضعیت کسی که محکوم است از نظر خویشاوندی یا وضعیت مالی نشود.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با تأکید بر این مسأله که عمل کردن به این آیات در زندگی نیازمند دقت زیادی است، ادامه داد: در جامعه به نظر می آید که این آیه فراموش شده و اغلب همه تلاش می کنند که به نفع قوم و اقربای خود در هر زمینه ای قضاوت و رفتار کنند.

وی با اشاره به نقدهای پررنگ منتقدان نسبت به مخالفان خود و غیراخلاقی و دینی خواندن چنین نقدهایی، اضافه کرد: در حریم خانواده و فردی هم برخی افراد فرزندان دیگران را مورد انتقاد قرار می دهند اما از نقد عملکرد فرزندان خود پرهیز می کنند.

امام جمعه ارومیه تصریح کرد: انسان باید تلاش کند عدالت را در تمام مراحل یا مقاطع زندگی پیاده کند، طوری نباشد که وقتی پیرو حزبی است تنها به نقد حزب مقابل پرداخته، عملکرد حزب خود را برجسته و عملکرد مثبت حزب مقابل را کمرنگ نشان دهد یا منکر شود.

وی از نبود عدالت یا رفتاری منصفانه با همسر در کانون خانواده از سوی قشری از مردان که اهل دین نیز هستند، انتقاد کرد و افزود: همسر انسانی است که به زندگی مرد قدم گذاشته و اسیر نیست، پس لازم است شیوه رفتار صحیح با این انسان را فرا گرفت.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی تأکید کرد: مؤمن کسی است که در هر مقطعی حق را پذیرفته و به عدالت داوری کند، به طور مثال در حین رانندگی و هنگام تصادف مؤمن گناه و تقصیر خود را به راحتی پذیرفته و حق دیگری را می پردازد.

وی با بیان اینکه دلسوزی نسبت به فقیر دلیلی پذیرفتنی برای کتمان حق نیست، گفت: نه از بیت المال و نه از مال دیگر اغنیا کسی حق گرفتن مبلغی به ناحق و ریختن آن به حساب فقیر را ندارد و در هر صورت خدای متعال انسان را به رعایت عدالت و اخلاق دعوت فرموده است.

استاد حوزه و دانشگاه ارومیه با اشاره به حدیثی از امیرمؤمنان(ع)، ادامه داد: پیروی از هوای نفس و آرزوی طولانی انسان را از حق باز می دارد، افراد زیادی هستند که وقتی گناه می کنند علت آن را دوست داشتن و لذت بردن از آن گناه معرفی می کنند.

وی تبعیت از هوای نفس را بر اساس کلام الهی عامل خروج انسان از حق مداری و رفتار عادلانه خواند و اضافه کرد: پیچاندن زبان برای شهادت دادن یا بیان حرفی یا اعراض از گفتن حق و شهادت درست یا عوض کردن حقیقت همه اموری است که خدای متعال از آن آگاه بوده و بر مجازات آن قادر است.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به واقعه غدیر و کتمان آن از سوی جمع کثیری از مسلمانان، ابراز کرد: در کتب روایی شیعه و سنی آمده است که امام علی(ع) چندین بار از اصحاب خود خواست تا هر کس که در واقعه غدیر حضور داشته و خبر ولایت و امامت ایشان را از نبی گرامی اسلام(ص) شنیده است، برخواسته و به آن شهادت دهد.

وی ادامه داد: جمعی از افراد برخواسته و شهادت دادند، اما فردی از این عمل امتناع کرد، حضرت به او فرمودند که مگر در آن روز حضور نداشتی چرا بر نمی خیزی؟ گفت که پیر شده و فراموش کرده ام، امام علی(ع) در حق او نفرین فرموده و از خدا خواستند که اگر دروغ می گوید به دردی مبتلا شود که نتواند از خلق پنهان کند و آن شخص به برص مبتلا شد و قادر به پوشاندن آن از مردم نبود./936/202/ب2

ارسال نظرات