۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۴۷۵۶۰۸
امام جمعه ارومیه:

مطالبه مردم مناطق حاشیه نشین ارومیه، ایجاد مسجد به عنوان کانون فرهنگی است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: ایجاد مسجد به عنوان کانون فرهنگی و عبادی علاوه بر تقویت و تجهیز آنها مطالبه مردم مناطق حاشیه نشین ارومیه است و ما با شهرداری این موضوع را در میان گذاشته ایم که شما این همه پل دنیوی درست می کنید چند پل اخروی هم درست کنید.
حجت الاسلام سید مهدی قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی پیش از ظهر امروز در شورای فرهنگ عمومی این استان با تسلیت حادثه پلاسکو و شهادت جمعی از آتش نشانان، اظهار داشت: ثبت ملی حماسه دوم بهمن ارومیه و به توپ بسته شدن مسجد اعظم به وسیله مزدوران ساواک در سال57 از سوی شورای فرهنگی عمومی تصویب شده و به شورای عالی انقلاب اسلامی مدارک و مستندات لازم ارسال می‎شود.

وی به مباحث شورای فرهنگ عمومی اشاره و اضافه کرد: مباحث مطرح در این شورا مباحث مهمی هستند و معضلات و مشکلات حاضر در جامعه از جنس همین مباحث است و تأکیدات رهبر معظم انقلاب به مسائل و مشکلات فرهنگی و اجتماعی در همین راستا است و کارشناسان نیز بر آن اذعان دارند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: اساسی ترین وظیفه شورای فرهنگی رسیدگی به معضلات و مشکلات فرهنگی و اجتماعی مردم است و به طور مثال در مورد طلاق اگر جلسه ای تشکیل و به چشم انداز و سندی در استان برسیم در این راستا به وظیفه خود عمل کرده ایم، چرا که جسته و گریخته به مباحث مختلف پرداختن ثمر و نتیجه ای نخواهد داشت.

وی داشتن مشکل در مسائل دینی و معنوی را مهمترین مساله در این عصر دانست و افزود: تمام معضلاتی که مطرح می شوند به نبود معنویات و عدم عمل به دستورات دینی بر می گردد، پس راه درمان آن گسترش مباحث دینی و معرفتی در جامعه است و باید برای این عمل برنامه و راهکار ارائه کرد.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به خواندن خطبه عقد موقت یا دائم در محضرها بدون توجه دادن زوجات به مباحث شرعی و اخلاقی، تصریح کرد: ضروری است حداقل عاقد چند دقیقه ای پس از خواندن خطبه عقد مسائل و نکات دینی و اخلاقی را به زوج تذکر دهد و آنان را به داشتن رفتاری صحیح و دینی در زندگی تشویق کند.

وی با بیان اینکه ایجاد مراکز مشاوره ازدواج بدون تربیت مشاورانی که به راهکارهای صحیح دینی و اخلاقی در زندگی مشترک آشنا باشند ثمری در جامعه نداشته و پاسخگوی معضلات فعلی نخواهد بود، عنوان کرد: مشاوره ای که امروز دادگاهها پس از قطعی شدن حکم طلاق زوجات افراد را به آن ارجاع می دهند صرفا یک مشاوره نمایشی و برای گرفتن مبلغی پول است که نهایت حکم آن صلاح دانستن تصمیم ازواج است.

امام جمعه ارومیه مشاوره صحیح را مستلزم وقت گذاشتن مشاور و مطالعه دقیق معضل و مشکلاتی که زن و شوهر را به سمت طلاق سوق داده و تلاش و مطالعه برای یافتن راهکاری غیر از طلاق دانست و افزود: اگر همه این معضلات را ریشه یابی کنیم در نهایت باز به این نتیجه می رسیم که اگر سطح دینداری و معنویت مردم افزایش یابد بسیاری از معضلات یا به وجود نمی آیند و یا به سادگی قابل حل هستند.

وی به بحث حاشیه نشینی اشاره و ابراز کرد: در ارومیه مراکز دینی که عبارت از مسجد است در بخش های حاشیه ای شهر وجود ندارد، به طور مثال از پل قویون که رد می شوید حتی یک مسجد هم وجود ندارد، جایی که تعداد انبوهی از مردم زندگی می کنند چرا باید مسجدی نباشد که صدای اذان از آن بلند شده و نام خدا به گوش مردم برسد؟

ساخت پل اخروی در کنار پلهای دنیوی مطالبه مردم از شهرداری است

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با توجه به هجمه فرهنگی دشمنان و ضرورت مقابله با آن، افزود: راه مقابله با این تهاجمات ساخت و تقویت مراکز فرهنگی یعنی مساجد است که شهرداری هر بخش و منطقه ای نسبت به ساخت و تجهیز آن ملزم است.

وی تصریح کرد: ایجاد مسجد به عنوان کانون فرهنگی و عبادی علاوه بر تقویت و تجهیز آنها مطالبه مردم این مناطق است و ما با شهرداری این موضوع را در میان گذاشته ایم که شما این همه پل دنیوی درست می کنید چند پل اخروی هم درست کنیم، هر چند که ساخت پل دنیوی هم ضروری است و از نظر ترافیکی راهگشا و لازم است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به ضرورت توجه به مسائل اخروی در کنار مسائل معیشتی، خاطرنشان کرد: هر چند که باید مسائل معیشتی مردم دسته بندی و مورد توجه قرار گیرد، اما باید در کنار راهکارهای مادی به امور دینی و معنوی هم توجه کرده و هر دو امر را در کنار هم مورد مطالعه و پیگیری قرار داد./936/202/ب2

ارسال نظرات