۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۴۷۵۵۵۷
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی مطرح کرد؛

ضرورت عبرت گیری از مرگ بزرگان

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی بر ضرورت عبرت گیری از مرگ بزرگان تأکید کرد و گفت: خدایی که انسانهای بزرگ را از دنیا برده و آنان را در پیشگاه خود برای پاسخگویی حاضر می کند، آیا برای بردن انسانهای ناچیزی چون ما آیا ناتوان است؟
حجت الاسلام والمسلمین قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم به شرح آیه 132 سوره نساء پرداخت و اظهار داشت: در این آیه شریفه خدای متعال می فرماید: «ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥﻫﺎ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺳﺖ، ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ﺳﻴﻄﺮﻩ ﻣﺎﻟﻜﻴﺖ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﻳﻰ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺧﺪﺍ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻛﺎﺭﺳﺎﺯﻯ ﻛﺎﻓﻰ ﺍﺳﺖ».

وی افزود: در آیات قبل خدای متعال محوریت را در مسائل فردی و اجتماعی را به تقوا اختصاص داده و در خانواده نیز اگر انسان بخواهد رفتار صحیحی داشته باشد راه آن تقوا است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: در آیه قبل سوره نساء خدای متعال به تقوا تأکید فرموده و کفران نعمت از سوی بشر را به زیان خود او معرفی کرد و در مورد ازواج هم در آیات قبل رفتار از سر تقوا را سفارش فرمود.

وی ادامه داد: در آیه فوق و آیات بعدی آن به فرمانروایی الهی و سلطه او بر هستی اشاره شده است که بر نابودی اقوام مختلف و خلق قومهای جدید توانا است.

امام جمعه ارومیه با بیان اینکه دنیا و آخرت هر دو در دست خدا است، ابراز کرد: تفکر کسانی که گمان می کنند آخرت گرایی در مقابل داشتن دنیا است، اشتباه است و انسان عاقل زمینه سعادت هر دو دنیا را با حفظ اتصال خود با خدای مقتدر و توانا حفظ کند.

وی توضیح داد: برخی از آیات به شکلی اساسی هستند که انسان اگر فقط به آن آیه عمل کند نجات می یابد و آیه مورد بحث جز این دسته از آیات است که اگر فرد به یقین رسد که دنیا و هر آنچه در آن است از آن خدا و بر هر کاری توانا است، هیچ چیز را از آن خود ندانسته و تعامل او با دنیای پیرامون فرق می کند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: انسان مؤمن و مسلمان کار را به خدای متعال می سپارد و خدا کاری را از انسان می پذیرد که درست بوده و حق باشد.

وی با ذکر مثالی از وکالتهای متداول امروزی، ادامه داد: در برخی از امور کار وکلای زمینی غیرشرعی است و وکیل پول گرفته است تا پرونده را از مسیر غیرقانونی به جلو برده و حق را ناحق کند، هرچند وکلای مومنی هستند که تنها پرونده هایی که مطمئن می شوند حق است می پذیرند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به آیه 133 و 134 سوره نساء، افزود: در این آیات کریمه خدای متعال می فرماید: «اﻯ ﻣﺮﺩم ! ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻫﻤﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﺑﺮﻣﻰ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺁﻭﺭد ﻭ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺗﻮﺍﻧﺎﺳﺖ، ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﻓﻘﻂ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺩﻧﻴﺎ ﻭﺁﺧﺮﺕ ﻛﻪ ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺷﻨﻮﺍ ﻭ ﺑﻴﻨﺎﺳﺖ».

وی توضیح داد: همه خیر و سعادت دنیا و آخرت در دست خدای متعال است و کسی با حقه و کلک نمی تواند نعمتی از دنیا را حفظ کند، کسی که اهل تقوا است زنده و مرده او عامل خیر و برکت است و مؤمنان پس از فوت هم او را دوست دارند.

امام جمعه ارومیه افزود: بنی امیه چقدر ظلم کردند اما امروز به هر جا سفر می کنید امامزاده ای است که مردم گرد آنها می گردند ولی از بنی امیه اثری بجز برای لعن و نفرین نمانده است.

وی با بیان اینکه خدای متعال بر دگرگونی ایام و خلق اقوام جدید توانا است، خاطرنشان کرد: انسان نباید تصور کند از راهی غیر از تقوا و از طریق خیانت می تواند حکومت کند، هر اندازه که انسان به زمین و زمان چنگ بیاندازد باز در سیطره الهی است و نمی تواند ورق را عوض کند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به فوت حجت الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی، ادامه داد: خدایی که چنین انسانهای بزرگی را که چند دوره رئیس جمهور، مجلس شورای اسلامی و خبرگان و تشخیص مصلحت نظام شده است، از دنیا برده و آنان را در پیشگاه خود برای پاسخگویی حاضر می کند برای بردن انسانهای ناچیزی چون ما آیا ناتوان است؟

وی توضیح داد: زندگی بشر اینگونه است که هر زمان خدا اراده کند فردی را برده و فرد دیگری را جایگزین او می کند و انسان برنده کسی است که در هر شرایط و پست و مقامی باشد اهل تقوا و ارتباط با خدای متعال باشد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی بازنده اصلی را پشت کنندگان به خدای متعال و خارج شدگان از حریم تقوای الهی دانست و گفت: انسان متقی را چون امیرمؤمنان(ع) مردم به اصرار به پست و مقام می نشانند ولی چنین فردی رضایت الهی را مسبوق بر هر امری می داند.

وی افزود: دنیا و آخرت هر دو در دست الهی است و طوری نیست که برای کسب دنیا باید به آخرت پشت کرد، بلکه برای به دست آوردن دنیا و آخرت باید به خود خدا رجوع کرد و خیر هر دو را از او خواست.

امام جمعه ارومیه با بیان اینکه خدای متعال همواره در دسترس انسانها بوده و درب او به روی همه خلایق برای طلب خیر و حاجات باز است، تصریح کرد: خدای متعال به مانند برخی از مسؤولانی که آدمهای خوبی هستند ولی درب آنان به روی مردم بسته است، نیست که طلب خیر و حاجت از او دشوار باشد./936/202/ب2

ارسال نظرات