۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۸
کد خبر: ۴۷۵۲۶۳
مرعشی مطرح کرد؛

ماجرای عزل منتظری و ماموریت امام به آیت الله هاشمی

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی گفت: جمهوری اسلامی از منظر آیت الله هاشمی، یک حکومت اسلامی با یک قطب نبود، از دیدگاه ایشان جمهوری اسلامی از دو رکن مردم و اسلام تشکیل شده بود.
حسین مرعشی - شهرضا مرعشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حسین مرعشی امشب در مراسم بزرگداشت مقام آیت الله هاشمی رفسنجانی که در تکیه محله آقا شهرضا برگزار شد، عنوان کرد: آیت الله هاشمی، حضوری فعال در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران داشتند، حضور ایشان تعیین کننده و نقش ایشان در حوادث مهم و تأثیرگذار بود.

وی اظهار کرد: واقعگرایی و عملگرا بودن دو ویژگی مهم شخصیت آیت الله هاشمی بود، هر کسی هر عمل انجام داده در جوهره ذاتی او اثر گذاشته و در کارنامه عمل او مشخص است، امروز تجلیل از آیت الله هاشمی برای ایشان سودی ندارد زیرا او هر عملی انجام داده در نامه اعمالش ثبت و به جهان آخرت منتقل شده است اما بیان اقدامات ایشان برای ما که زنده هستیم سودمند است زیرا تعمق در ابعاد زندگی افراد موفق باعث کسب موفقیتهایی در زندگی خود ما می‌شود.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، هوش و استعداد ذاتی را از ویژگیهای خدادادی آیت الله هاشمی برشمرد و افزود: صحبت کردن با ایشان بسیار سخت بود زیرا ایشان به راحتی تناقضهای موجود در گفتار افراد را شناسایی و بیان می‌کردند بنابراین افرادی که قصد داشتند به ایشان گزارش امور را بدهند، باید از قبل تمرین می‌کردند تا اطلاعات دقیقی را عرضه کنند.

وی بیان کرد: حافظه قوی و شرح صدر از دیگر ویژگیهای خدادادی به آیت الله هاشمی رفسنجانی بود، این نعمت الهی به اندازه‌ای مهم است که خداوند به واسطه آن بر پیامبر اسلام(ص) منت گذاشته است؛ البته بخشی از اینگونه ویژگیها هم در نتیجه تمرین و ممارست در وجود افراد ایجاد خواهد شد.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی اضافه کرد: آیت الله هاشمی ویژگی های اکتسابی مهمی هم داشتند که مطالعه دقیق یکی از آنها بود، ایشان در سن 82 سالگی روزانه 4 تا 5 ساعت مطالعه می‌کردند، هیچگاه گزارشی را به صورت گذرا و بدون دقت مطالعه نکردند و اشکالات کارشناسان مختلف را مطرح می‌کردند.

مرعشی گفت: آیت الله هاشمی بسیار فعال و پرکار بودند، در سالهایی که در مقام ریاست جمهوری به سفرهای استانی می‌رفتند، بعد از اتمام سفر و بازگشت به تهران، زودتر از سایرین در دفتر کارشان حاضر می‌شدند و هیچگاه فعالیت زیاد را مجوزی برای مرخصی نمی‌دانستند.

وی ادامه داد: آیت الله هاشمی رفسنجانی فردی باگذشت بودند، در دوران ریاست جمهوری در خیابانهای تهران علیه دختر ایشان شعار می‌دادند اما هیچگاه به این امور توجه نکردند و برای مقابله با آنها اقدامی نکردند؛ ایشان فردی بلند همت بودند تا جایی که هرگاه هر یک از مدیران برای پیشنهاد اجرای پروژه‌ای هر اندازه بزرگ، به ایشان مراجعه می‌کرد، با آغوش باز او را می‌پذیرفتند، مجموعه این صفات از ایشان شخصیتی دلنشین و مفید ساخته بود.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: زندگی ایت الله هاشمی با بعد از تحصیلات حوزوی با مبارزه عجین شده بود، معمولاً شخصیتهای مبارز دارای ویژگیهایی مثل خستگی ناپذیری و جنگجویی هستند و این ویژگیها باعث می‌شود که انسانهای انقلابی برای دوران بعد از انقلاب مناسب نباشند زیرا آنان اصولاً شخصیتی نفی کننده دارند، اما آیت الله هاشمی در دوران بعد از انقلاب نیز ظرفیتهایی همچون مقاومت و تدبیر مبارزه را داشتند.

مرعشی اظهار کرد: از سال 53 تا 56 آخرین دوران حضور ایشان در زندان ساواک سپری شد، ایشان در سال 1353 برای سرکشی از انجمن های اسلامی کشورهای اروپایی با یک گذرنامه و یک نام مستعار از ایران خارج شدند و پس از ملاقات با این انجمن ها و کسب اطلاعات لازم راهی نجف شدند تا در این شهر گزارش امور را به امام خمینی(ره) عرضه کنند.

وی در ادامه این مطلب افزود: بعد از بازگشت آیت الله هاشمی به اروپا مشخص شد که ساواک از همه جریان سفر ایشان خبر داشته و به محض بازگشت به ایران، آیت الله هاشمی را دستگیر خواهد کرد، در نشستی که بین نیروهای انقلابی برگزار می‌شود، همه افراد بر لزوم بازگشت ایشان به تهران متفق‌القول می‌شوند و آیت الله هاشمی بدون هیچگونه تردیدی این تصمیم را می‌پذیرند و بلافاصله پس از ورود به ایران هم دستگیر و پس از زندانی شدن شدیدترین شکنجه‌های ساواک را تحمل می‌کنند به طوری که تا سالهای پایانی عمر، آثار این شکنه‌ها همراه ایشان بود.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی گفت: در دوران قبل از انقلاب رژیم شاه پیشنهاد کرد که یکی از زندانیان سیاسی از طریق تلویزیون با مردم سخن بگویند و پس از بررسی این موضوع بین زندانیان و رأی موافق به این اقدام، تصمیم می‌گیرند که یکی از افرادی که به زودی از زندان آزاد می‌شود به نزد آیت الله هاشمی رفته و با ایشان مشورت کند، اما به محض طرح موضوع، ایشان با این اقدام مخالفت کرده و اینگونه استدال می‌کنند که رژیم شاه برنامه ضبط شده را هر طور بخواهد منتشر می‌کند و این اقدام ممکن است به زیان انقلاب باشد.

مرعشی گفت: هیچ رویدادی در دوران مبارزات علیه حکومت ستم شاهی اتفاق نمی‌افتاد مگر اینکه آیت الله هاشمی باید آن را تأیید می‌کردند، اینکه امام خمینی(ره) خطاب به اعضای شورای صدا و سیما فرمودند:«محمد هاشمی، که اخوی ایشان در همه مسائل صاحب نظر هستند، باید در صدا و سیما بماند» به دلیل همین سوابق اجرایی و مدیریتی آیت الله هاشمی بود.

وی عنوان کرد: آیت الله هاشمی در دوران قبل از انقلاب در جلسات مجلس شورای ملی حاضر می‌شدند و اطلاعات راجع به تصویب لایحه کاپیتلاسیون را کسب و به امام خمینی(ره) تقدیم کردند، همین جریان باعث شد تا امام(ره) مبلغ دویست تومان به ایشان بدهند و از ایشان بخواهند تا یک رادیو خریداری کرده و خلاصه اخبار را به عرض امام(ره) برساند.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی اظهار کرد: آیت الله هاشمی بعد از پیروزی انقلاب و با شکل‌گیری شورای انقلاب نقش محوری خود را حفظ کردند، ایشان حکم نخست وزیری موقت مرحوم بازرگان را در حضور امام قرائت کردند؛ ایشان مجلس شورای اسلامی را شکل دادند، مجلسی که امام خمینی(ره) فرمودند در رأس همه امور است، همان مجلسی بود که آیت الله هاشمی آن را ایجاد کرده بود به همین دلیل ایشان مظهر مجلس اسلامی و انقلابی بودند.

مرعشی در بخش دیگری از سخنان خود، بیان کرد: یکی از ویژگیهای آیت الله هاشمی قدرت اقناع دیگران بود و به همین دلیل ایشان توان بالایی در اجماع‌سازی بین افراد داشتند، ایشان در جلسات طولانی هیأت دولت که گاه تا ساعتهای طولانی به طول می‌انجامید، بدون آنکه مطلبی را یادداشت کنند به سخنان دیگران گوش می‌دادند و در پایان نیز سخنی را به عنوان جمع‌بندی مطرح می‌کردند که همه افراد را راضی می‌کرد، ایشان هیچگاه نظر خود را به دیگران دیکته نمی‌کردند و با اقناع دیگران و نظر برتر بین افراد هماهنگی ایجاد می‌کردند.

وی اظهار کرد: آیت الله هاشمی، تنها روحانی بود که فرماندهی جنگ را انجام داد، یعنی ایشان در اتاقهای جنگ پس از استماع نظرات و تشریح نقشه‌های عملیاتی، جنگ را فرماندهی و هدایت می‌کردند و در همان زمان هم در خطبه‌های نماز جمعه مسائل را برای مردم تشریح می‌کردند.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی اضافه کرد: در عملیات خیبر نیروهای رزمنده تا منطقه مجنون پیش رفتند ولی نتوانستند پیشروی کنند، در چنین شرایطی آیت الله هاشمی در خطبه‌های نماز جمعه با سخنان خود باعث حفظ روحیه مردم برای ادامه جنگ شد.

مرعشی تصریح کرد: آیت الله هاشمی در برهه‌ای از زمان به خوبی دریافتند که ادامه جنگ ممکن نیست، رابطه ایشان با امام خمینی(ره) تنها مبتنی بر رابطه استاد و شاگرد نبود، ایشان ساعتهای طولانی با امام(ره) درمورد مسائل مختلف بحث می‌کردند؛ ایشان در همان دوران نامه‌ای به امام راحل(ره) نوشتند و گفتند که:«سن شما بالا است و اگر در زمان شما جنگ تمام نشود، بعد از شما کسی نمی‌تواند جنگ را تمام کند»، امام(ره) در پاسخ فرمودند که باید مردم را نیز توجیه کنیم و اتمام جنگ از سوی مردم پذیرفته نیست و آیت الله هاشمی گفتند که من قطعنامه را می‌پذیرم و بعد از آن شما مرا عزل و به دادگاه تحویل دهید تا به این وسیله پذیرش قطعنامه به نام من باشد تا اگر اختلافی ممکن است پیش بیاید از آن جلوگیری شود و امام(ره) در پاسخ فرمودند که من خودم پایان جنگ را اعلام می‌کنم.

وی گفت: در ماجرای عزل آیت الله منتظری امام(ره) نامه‌ای را در ششم فروردین نوشتند، شب هنگام حاج احمد آقا با سران قوا تماس می‌گیرند و آنها را فرا می‌خوانند تا در روز هفتم خدمت امام برسند، در جلسه روز هفتم از آیت الله هاشمی خواستند تا این نامه را به دست آیت الله منتظری برسانند، ایشان در آن جلسه قاطعانه به امام(ره) گفتند که ما این نامه را نمی‌بریم و گریه گردند و گفتند که این حاصل عمر شما است و این کار را انجام ندهید.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی اظهار کرد: آیت الله هاشمی رابطه نزدیکی با امام خمینی(ره) داشتند و امام(ره) هم ذره‌ای در صداقت ایشان تردید نداشتند و می‌دانستند که آیت الله هاشمی بدون آنکه به منافع شخصی فکر کند، با اخلاص و صداقت مسائلی را مطرح می‌کند که تنها به مصلحت کشور است، حال اگر کسی نخواسته این حقیقت را بپذیرد سخن دیگری است.

مرعشی گفت: در جلسه‌ای که با حضور استانداران وقت برای اعلام پایان جنگ برگزار شد، حداقل شش نفر از استانداران با گریه از ایشان خواستند که امام(ره) را راضی کنند تا جنگ ادامه پیدا کند و ایشان گفتند:«اجازه بدهید تا عزتمان بر جا است، جنگ را تمام کنیم»؛ آیت الله هاشمی به خوبی می‌دانستند که در آینده افرادی به ایشان ایراد می‌گیرند که چرا جنگ را که مثلاً مظهر ارزشها بود تمام کرد، ایشان با علم به این مسأله و برای رعایت مصلحت کشور و مردم و اسلام این کار را کردند.

وی گفت: آیت الله هاشمی در زمانی به عنوان ریاست جمهور امور کشور را در دست گرفتند به واسطه شرایط جنگی که تولید نفت ایران به یک و نیم میلیون کاهش یافته بود که یک میلیون از آن برای مصرف داخلی و پانصد هزار بشکه برای صادرات باقی مانده بود، پنجاه درصد کسر بودجه داشتیم، خزانه کشور خالی بود و روزانه حدود شش ساعت خاموشی داشتیم، مجموعه خودروهای سواری کشور تنها هشت هزار دستگاه بود و بخش عمده‌ای از کالاهای عمومی به صورت حواله‌ای و یارانه‌ای توزیع می‌شد.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی اضافه کرد: نطق آیت الله هاشمی در روز تحلیف توانمندی ایشان را مشخص کرد، او در آن مراسم گفت که مگر می‌شود رییس جمهور حافظ استقلال کشور باشد که کارخانجات آن به اندازه یک شیفت کاری هم مواد اولیه نداشته باشند؟ تلاشهای ایشان باعث شد که تمام شاخصهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایران در مدت هشت سال ریاست جمهوری افزایش یابد تا جایی که تولید سالانه خودرو در پایان دوران ریاست جمهوری ایشان به 450 هزار دستگاه رسید.

مرعشی گفت: آیت الله هاشمی در حوزه سیاست خارجی و منطقه‌ای نیز با واقع‌گرایی کامل به مسائلی به مسأله عربستان توجه می‌کردند، در ارادت ایشان به اهل بیت(ع) و در تعلق خاطر ایشان به شیعه تردیدی نیست اما این علاقه مانع پذیرش واقعیات نشد؛ عربستان هر چند یک دولت وهابی است اما بخشی از جهان اسلام محسوب می‌شود و ما نمی‌توانیم بگوییم این کشور وجود ندارد یا ده میلیون بشکه نفت صادر نکند یا پول هزینه نکند، اینها واقعیات موجود است اما ما می‌توانیم با گفتگوی با ملک عبدالله اینگونه سیاستها را تعدیل کنیم و اجازه بدهیم حج مردم به راحتی انجام شود و در یک همکاری مشترک قیمت نفت را بالا ببریم و یا از شدت فشار بر روی شیعیان عربستان بکاهیم.

وی بیان کرد: در سالهای اخیر آیت الله هاشمی حتماً در برابر تفسیربرخی افراد از جمهوری اسلامی که مبتنی بر نه گفتن به جمهوری اسلامی و جایگزینی آن با حکومت اسلامی بود، ایستادگی کردند، از نظر ایشان جمهوری اسلامی یک دایره‌ای به محوریت اسلام با یک کانون نبود بلکه از دیدگاه ایشان جمهوری اسلامی یک بیضی با دو کانون اسلام و مردم بود، ایشان بارها در مصاحبه‌ها گفتند که اگر مردم نخواهند ما نباید بر آنها حکومت کنیم و این را در مکتب امیرالمؤمنین(ع) آموخته بودند و به وجود جمهوری اسلامی به قیمت رضایت مردم و حضور آنها در صحنه اعتقاد داشتند.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی اظهار کرد: در دیدگاه ایشان وقتی در سال 76 هم در انتخابات خرداد 76 احتمال تقلب مطرح شد خطبه رسای ایشان قرائت شد، در سالهای اخیر هم ایشان مدافع نقش مردم بودند و خوشحال بودند از اینکه مردم دوباره به صحنه بازگشتند که با همان شوری که انقلاب را پیروز کردند حوادث سال 92 و 94 را رقم زدند؛ تأکید می‌کردند که مسیر جمهوری اسلامی با دو کانون اسلام و مردم نباید بازگردد، او از سرسخت ترین مدافعان نظام جمهوری اسلامی بود پس کسی نباید فکر کند که تعلق ایشان به نظام جمهوری اسلامی کم بود.

مرعشی اذعان کرد: برخی از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان هاشمی را می‌خواستند که مثل خودشان باشد و هاشمی متفاوت را نمی‌پسندیدند اما آیت الله هاشمی همه اختلاف سلیقه‌ها را به رسمیت می‌شناختند ایشان حتی به فرزندان خود چیزی را دیکته نمی‌کردند، ایشان نظر خودشان را به کسی تحمیل نمی‌کردند، او به استقلال افراد و جریانات و نحله‌های فکری احترام می‌گذاشت؛ نظام او به همه جریانها مبتنی بر احترام بود هرچند بر خلاف نظر ایشان فکر می‌کردند./868/پ201/ج

ارسال نظرات