۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۴۷۴۹۱۸
امام جمعه ارومیه:

ایمان سبب پیشرفت در عرصه دفاعی است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: در بخش های دفاعی نیروهای مومن و متدین فعالیت می کنند و به همین علت سبب پیشرفت شده اند.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی/ ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم به شرح آیه 128 سوره نساء پرداخت و اظهار داشت: در این آیه کریمه خدای متعال می فرمایدﻭ ﺷﻤﺎ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺣﺮﻳﺺ ﺑﺎﺷﻴﺪ، ﻫﺮﮔﺰ ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻧﻴﺪ ﻣﻴﺎﻥ ﺯﻥ ﻫﺎ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻭﺭﺯﻳﺪ، ﭘﺲ ﺗﻤﺎﻳﻞ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﺎﻣﻞ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻳﻚ ﻃﺮﻑ ﻧﻨﻤﺎﻳﻴﺪ ﺗﺎ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺯﻧﻰ ﺳﺮﮔﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺑﻠﺎﺗﻜﻠﻴﻒ ﺭﻫﺎ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺗﻮﺍﻓﻖ ﻭ ﺳﺎﺯﺵ کنید ﻭ ﺗﻘﻮﺍ ﺭﺍ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻛﻨﻴﺪ مورد آمرزش قرار می گیرید ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ.

وی افزود: در این آیه خدای متعال به مسائل خانواده و رفتار در خانواده با محوریت تقوا و خدا ترسی پرداخته و زمینه استحکام خانواده را عمل کردن بر اساس تقوا می داند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: آقایان تا چهار همسر اجازه ازدواج دائم با توجه به شرایطی که در دین اسلام آمده است، دارند اما شرط اصلی آن رعایت عدالت در بین همسران از هر لحاظ است.

وی ادامه داد: برقراری عدالت ظاهری در بین همسران امکان پذیر است که خدای متعال اجازه تعدد داده است، اما مساله اخلاقی که باید رعایت شود کنترل محبت قلبی است تا داشتن علاقه بیشتر به یکی از همسران سبب تضییع حقوق دیگر زنان نشود.

امام جمعه ارومیه با تاکید بر این مساله که مرد حق ظلم کردن در حق هیچ یک از همسران خود را ندارد، ابراز کرد: اگر مردی نمی تواند با یکی از همسران خود رفتار عادلانه داشته و علاقه ای به وی ندارد باید حق و حقوق او را پرداخته و طلاق دهد و گرنه حق بلاتکلیف و آواره نگه داشتن چنین زنی را ندارد.

وی با بیان اینکه آواره نگه داشتن زنان بزرگترین ظلمی است که مرد در حق همسر خود می تواند مرتکب شود، گفت: طلاق هر چند که از بدترین حلالها است اما در چنین مواقعی بهترین و صحیح ترین چاره است که انسان با امید به رحمت الهی از هم جدا شوند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی افزود: خدای متعال رحمت خود را بر هر چیزی وسعت بخشیده و همه هستی را احاطه کرده است، بنابراین اجازه طلاق بر زوجین را از روی حکمت قرار داده و از سر لطف و رحمت قادر به جبران کاستیها است.

وی با بیان اینکه محور عملکرد فرد مسلمان تقوای الهی است، ادامه داد: خدای متعال بشر را در قبائل، رنگ و شعوب مختلف آفریده است و محور عمل را تقوا قرار داده است، پس هر نوع تعصب بر روی نژاد، زبان یا قومیت نشان از جاهلیت است.

امام جمعه ارومیه شرط قبولی هر عملی را رعایت تقوای الهی خواند و تصریح کرد: هر عمل بزرگ یا کوچکی انجام دهیم اگر با تقوا همراه نشود مورد قبول واقع نمی شود و شرط گشوده شدن رحمت الهی به روی انسان رعایت تقوا است.

وی راه حل اختلاف بین خانواده را رجوع به رضایت الهی و تقوا دانست و گفت: بر اساس کلام الهی اگر مردم شهرها و دیارهای مختلف به خدای متعال ایمان آورده و تقوا را رعایت کنند، نعمت و رحمت الهی جذب آنان شده و برکت زندگی آنان را فرا می گیرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با توجه به تفاوت جایگاه مومن با کافر، توضیح داد: نوع برخورد خدای متعال با فردی که ادعای دینداری دارد با فردی که کاملا کافر بوده و هیچ اعتقادی به وحدانیت خدای متعال ندارد فرق دارد و مومن شرط رهایی او از مشکلات اطاعت محض از خدای متعال است.

وی با اشاره به پیشرفت کشور در عرصه صنعت دفاعی و عقب ماندگی در دیگر صنایع، خاطرنشان کرد: در بخشهای دفاعی نیروهای مومن و متدین فعالیت می کنند و به همین علت سبب پیشرفت شده اند.

امام جمعه ارومیه به قدرت خدای متعال برای انتقام گرفتن از مدعیان خطاکار اشاره و ابراز کرد: کسی که به خواست خدای متعال در عین قبول وحدانیت او اهمیت نمی دهد از تنبیه و مجازات او نیز در امان نیست./201/936/ب1

ارسال نظرات