۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۰
کد خبر: ۴۷۳۹۴۱
نماینده ولی‌فقیه در حج و زیارت:

هدف از زیارت کسب معرفت است

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر گفت: یکی از مسائل مهم در امر زیارت شناخت از زیارت است، در واقع به هنگام زیارت امیال دنیوی را در اولویت دیگری باید گذاشت و بیشتر به دنبال کسب معرفت باید بود.
حجت الاسلام قاضی عسگر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت بعدازظهر امروز در همایش قبل از سفر عتبات عالیات زائران دانشگاهی استان تهران که در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به ویژگی برجسته پیامبر اکرم(ص) اظهار داشت: پیامبر(ص) همیشه خود را به عنوان بنده خدا معرفی می‌کرد و می‌فرمودند "من هم همچون سایر مخلوقات خداوند هستم و تنها فرق من این است که به من وحی می‌شود تا راه درست زندگی کردن را به دیگر بندگان خدا بیاموزم".

وی ادامه داد: در دین اسلام پرستش و کرنش در مقابل مخلوقات دیگر کفر و گناه است، امام علی(ع) به هنگام ورود به شهر انوار با کرنش مردم این شهر در مقابل خودشان مواجه شد و از این امر ناراحت و خطاب به مردم گفتند "این گناه بی‌لذت را برای چه انجام می‌دهید"، در واقع ائمه نیز موضوع شخص‌پرستی را انکار و مردم را از این کار منع می‌کردند.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت تاکید کرد: در واقع هدف ما از زیارت باید این باشد که الگوهای مناسب را از ائمه در این سفرها بیاموزیم، در واقع الگوهایی که از ائمه به دست می‌آید درس زندگی و حیات خواهد بود، در زیارت اهل قبور هیچگاه گفته نشده که به امام زیارت شده سجده کنید بلکه بیش از آن کسب معرفت از آنها مدنظر است.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر یادآور شد: همیشه باید به این نکته توجه کرد که آگاهی و شناخت از پیامبر(ص) و ائمه کار ساده‌ای نیست، در واقع توجه کردن به زندگی انبیا و اولیای خدا که سرشار از لطافت است زندگی انسان را متحول می‌کند.

زیارت محل کسب معرفت است

وی افزود: یکی از مسائل مهم در امر زیارت شناخت از زیارت است، در واقع به هنگام زیارت امیال دنیوی را در اولویت دیگری باید گذاشت و بیشتر به دنبال کسب معرفت باید بود، در زیارت امام حسن(ع) باید به خلق و خوی مناسب ایشان به عنوان یک الگو نگاه کنیم و با درسی که از ایشان می‌گیریم از زیارت باز گردیم.

نماینده ولی فقیه در حج و زیارت با بیان اینکه اگر گناه وجود انسان را گرفته باشد زیارت بر روی او تاثیری نمی‌گذارد ابراز داشت: زمانی که انسان از گناه خود را پاک کند در دل او ظرفیت مناسبی برای الگوگیری از ائمه به وجود می‌آید، همچنین رعایت آدابی چون صبوری در زیارت، حسن خلق با همسفر و تمرین زندگی جمعی نیز مهم است.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر گفت: چگونگی رفتن به زیارت نیز مهم است، اصولا توصیه می‌شود قبل از زیارت غسل کرده و با آرامش به سوی بارگاه ملکوتی قدم بردارید، همچنین درخواست امیال دنیوی در زیارت اشکالی ندارد اما باید دانست که فلسفه زیارت ایجاد تحول در روح انسان و محقق ساختن الگوهای دریافتی در زیارت در کانون توجه است.

رفتار پیامبر و ائمه نشان‌دهنده الگوی زندگی درست

وی اضافه کرد: محور عمده زیارت‌نامه‌ها نشان دادن ائمه و الگوهای وابسته به آنها است، با کمی دقت می‌توان دید که عتبات دارای ظرفیت بالایی است که می‌توان از آن بهتر استفاده کرد، در واقع جوانان باید از الگوهای موجود در زندگی ائمه درس بگیرند.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه جوانان باید مسیر زندگی خود را از حالا مشخص کنند، تصریح کرد: الگوهای اسلام برای زندگی بسیار زیاد است، در دین مسیحیت، بودایی و ... هیچ رهنمودی برای زندگی وجود ندارند، ما باید شناخت‌مان را در زندگی از ائمه و پیامبر(ص) بیشتر کنیم، رفتار پیامبر و ائمه کاملا نشان‌دهنده الگوی زندگی درست است.

وی بیان کرد: محور اصلی زیارت‌نامه‌ها‌ معرفی ائمه و الگوهای مطرح شده در آن است، در عتبات و عالیات الگوهای فراوانی وجود دارد که باید به آنها دقت کرد، زیارت امین الله یکی از مواردی است که امام راحل بارها بر روی آن توصیه کردند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر یادآور شد: در رابطه با دعاها پیش از زیارت مطالعه لازم را داشته باشید، در واقع یک آمادگی لازم برای دعا کردن بسیار خوب است، گاهی اوقات حال معنوی انسان خوب شده و در این شرایط یک دعای خوب می‌تواند به انسان کمک کند.

مشکلات زیر ساختی عراق در امر زیارت

وی بیان کرد: در عراق زیر ساخت مناسب برای ارائه خدمات بهتر به زائران وجود ندارد، ما تلاش خود را برای ارائه امکانات مناسب به زائرین دانشجو می‌کنیم اما تقاضا انتقادات و پیشنهادات را نیز از سوی دانشجویان داریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در پایان با اشاره به آیت الله هاشمی گفت: ایشان در طول عمر خود پیش و بعد از انقلاب برای این کشور زحمات زیادی را کشیدند و با وجود تهمت‌هایی که به ایشان زدند در عین صبوری و متانت حامی نظام بودند و به همین منظور سبک بال از دنیا رفتند./201/816/ب1

ارسال نظرات